Gå til innhold

Integrert forsterker 8ohm på 4ohm høytalere?

Anbefalte innlegg

Jeg har en integrert surround-forsterker med output 8 ohm, høytalerene er 4 ohm.

Fronthøytalere har 4 innganger hver, de to negative og de to positive terminalene er forbundet med lasker (se bilde).

Kan jeg fjerne laskene og koble disse i serie for å få 8 ohm?

Forsterker:
post-16776-0-42087700-1478446933_thumb.jpg

Høytaler-terminaler:

post-16776-0-45804700-1478446936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha åpnet høytaleren vil jeg gjette at to av terminalene går til mellomtone, mellomtone nr2 og diskant og at disse 3 blir på til sammen 8 ohm.

De to resterende terminalene gjetter jeg går til bassen som også er på 8 ohm.
Når disse kobles i parallell med laskene blir det da 4 ohm last. I serie vil de bli 16 ohm. Isåfall kan jeg ikke koble de til 8ohm.. Hmmm..

Jeg tror forrige eier har valgt fullstendig gal forsterker til anlegget, kjørt 4 ohm høytalere på forsterker som vil ha 8 ohm høytalere og vært helt misfornøyd med lyden eller kvaliteten.

Lenke til kommentar

Nei du kan ikke fjerne laskene og koble i serie. De to øverste går til diskantene og de to nederste går til bass og mellomtone. (Evt øverst til diskant og mellomtone og nederst til bare bass. Litt usikker).

Kobler du de i serie vil du filtrere bort diskanten og bass og mellomtone og dermed få ingen eller veldig lav lyd. De må stå i paralell.

Du kan bruke de men risikerer å overbelaste forsterkeren hvis du spiller høyt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...