IntelAmdAti Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Jeg har en integrert surround-forsterker med output 8 ohm, høytalerene er 4 ohm.Fronthøytalere har 4 innganger hver, de to negative og de to positive terminalene er forbundet med lasker (se bilde).Kan jeg fjerne laskene og koble disse i serie for å få 8 ohm? Forsterker: Høytaler-terminaler: Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. november 2016 Forfatter Del Skrevet 6. november 2016 Uten å ha åpnet høytaleren vil jeg gjette at to av terminalene går til mellomtone, mellomtone nr2 og diskant og at disse 3 blir på til sammen 8 ohm. De to resterende terminalene gjetter jeg går til bassen som også er på 8 ohm.Når disse kobles i parallell med laskene blir det da 4 ohm last. I serie vil de bli 16 ohm. Isåfall kan jeg ikke koble de til 8ohm.. Hmmm..Jeg tror forrige eier har valgt fullstendig gal forsterker til anlegget, kjørt 4 ohm høytalere på forsterker som vil ha 8 ohm høytalere og vært helt misfornøyd med lyden eller kvaliteten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 (endret) Nei du kan ikke fjerne laskene og koble i serie. De to øverste går til diskantene og de to nederste går til bass og mellomtone. (Evt øverst til diskant og mellomtone og nederst til bare bass. Litt usikker). Kobler du de i serie vil du filtrere bort diskanten og bass og mellomtone og dermed få ingen eller veldig lav lyd. De må stå i paralell. Du kan bruke de men risikerer å overbelaste forsterkeren hvis du spiller høyt. Endret 6. november 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå