Shruggie Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Så du vet ikke svaret? Eller vet du svaret, men vil ikke svare? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Har du begynt å snakke med deg selv nå også .. Jeg er faktisk mer interessert i fenomenet ditt som var flere hundre tusen år gammelt, som var av religiøst opphav men mystisk nok ikke hadde med kjente religioner å gjøre Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jammen, jeg ble veldig interessert og det var ikke enkelt for meg som er så religiøst tett å forstå hva du mente med den heller så pussige setningen. Kanke du lage en tråd i religionsdelen, så lover jeg å følge utlengningene dine til graven og forbi om så!? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hva kan man si som er plusopositivt ... om å holde rett for lukkede dører, uten å føre protokoll og med taushetsplikt som rådende oppfatning blant offentlige tjenere? - Hemmelige rettssaker er i utgangspunktet noe jeg forbinder med den Sovjetiske Unionen Du mener altså at barn ikke har rett til et privatliv, og at situasjonen deres bør kringkastes for hele verden? Studier som søker å vise om rusbruk er mer prevalent hos fosterbarn enn i den generelle befolkning. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740913003125 http://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1307&context=honors https://www.thefix.com/content/adoption-addiction2060?page=all digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1307&context=honors Det kommer av at fosterbarn har et dårlig utgangspunkt fra starten. Når et barn er helt ødelagt av foreldrene sine så blir det ikke helt bra igjen plutselig og magisk. Overgrep og omsorgssvikt er noe barnet vil bære med seg hele livet. Og det gir større psykiske problemer, noe som gjerne gir utslag i høyere grad av rusbruk. Men hadde de ikke blitt reddet fra foreldrene så hadde det gått mye verre med dem. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Vi må beholde barnevernet av hensyn til barn. Tja, eller eliminere det av hensyn til barn. Hvordan ivaretar det hensynet til barna? Hvordan tenker du at barn som utsettes for mishandling, overgrep, og/eller omsorgssvikt skal kunne få hjelp? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Ser ut som den brukeren har meldt seg ut!? Edit: gjaldt post 85 Endret 9. november 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 "Ingen røk uten ild" sies det. Hvordan plasserer norsk barnevern mht. antall omsorgsovertakelser i forhold til andre land? Selv om bare en brøkdel av sakene i barnevernet ender med omsorgsovertakelse så er det sannsynligvis flere omsorgsovertakelser her enn i land der omsorgssvikt, overgrep og mishandling av barn har større aksept. At vi har nulltoleranse for slikt er en styrke ved det norske samfunn, og ikke noe som er kritikkverdig. Barn er blant de svakeste i samfunnet, og hvis foreldrene ikke strekker til så har de i utgangspunktet ingen andre som kan ivareta deres interesser. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg må si meg litt enig i de som kritiserer barnevernet. Jo, det er barn som opplever omsorgsvikt i sine hjem, men hvem er det som skal beskytte barna mot omsorgssvikt i barnevernet? Barn i barnevernet tar ofte selvmord, prøver å gjentatte ganger å rømme, ofte tilbake til sin egne foreldre. Istedenfor å finne alternative løsninger, så låser man inn barna og sender politet etter dem om de rømmer. Hvorfor mener du at selvmordene er barnevernets skyld? Når barnevernet først overtar omsorgen så er barna allerede utsatt for ting som gjør at de har et mye dårligere utgangspunkt enn andre. De er en sårbar gruppe, og barnevernet vil ikke klare å "reparere" alle og gi dem et normalt liv og en normal psyke. Og at barn som ikke vet sitt eget beste prøver å rømme tilbake til foreldre selv om de utsettes for overgrep, mishandling og omsorgssvikt innebærer ikke at det er riktig å overlate dem til foreldrene igjen. Barn kan være utrolig lojal mot foreldrene sine, og vil være glad i dem selv om foreldrene gjør de grusomste ting mot dem. Når det gjelder hvem som skal beskytte mot omsorgssvikt i barnevernet så er det kontrollfunksjoner som er opprettet nettopp for dette formål. Men ingen systemer er perfekte. Politiet må involveres fordi de har maktmonopol. De er den offentlige etaten som utøver makt, og andre etater har minimale muligheter til å f.eks. hente tilbake et barn med makt. Så hvordan mener du det er kritikkverdig å bruke polititet til jobben de er ment å gjøre? Kritikken din mot barnevernet er fullstendig uten grunnlag. Det er kun basert på synsing og kunnskapsmangel fra sin side. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg skjønner ikke hvor vår styrke er når helbredelsesprosenten som bv selv aksepterer sies å ligge på 25% Og selv mener jeg vi dyrket frem problemer fremfor å reparere noen. Fikk høre mer enn en gang at vi kan ikke miste barna hjem til foreldrene fordi da ville vi ikke ha noen jobb lengre. Barnevern er mer enn sekt å regne slik jeg opplevde de årene. Vi satt og lagde våre rapporter, som var den eneste sannheten som gjaldt, og vi kunne skjule alle egne feil, og legge skyld på foreldre og de diagnosene vi selv var med å skape Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Av 53.088 barn som Barnevernet hevder å ha hjulpet i 2016, var det 39% som var plasserte utenfor hjemmet sitt, de fleste til fosterforeldre. Det er ganske nøyaktig 20.704,32 barn, og det blir ca. 1500 nye foreldreløse hvert år - blant de over hundre nyfødte. De er ca. 4% av alle nordmenn under 23 år, med utallige mange andre gående å vente på saksbehandling, ofte i månedsvis, åresvis, og en hel del andre som samvittighetsfanger, i klinsj mellom psychologer, lite tilstedeværende foreldre, og et skoleapparat som kastet dem for baugen for førti år sida. Mer om dét senere. 1500 er ikke 39% av 53000. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Han kan ikke svare for seg, så du kaster bort tiden og energi Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Saken er at alle står maktesløse overfor systemet når saken er startet fra statens side Slett ikke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Saken er at alle står maktesløse overfor systemet når saken er startet fra statens side Slett ikke. Joda, det stemte i de fleste saker, og jeg var borti relativt mange forskjellige Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Det er ikke så svart hvitt. Noen barn har det mye bedre i barnevernet, andre barn prøver å rømme tilbake til sin familie, men blir istedenfor innelåst i en barnevernsinstitusjon. De kunne blitt normale barn som har opplevet litt dårlig oppdragelse, men ble istedenfor rusmisbrukere som tilslutt tar selvmord. Barn blir ikke tatt fra foreldrene på grunn av "litt dårlig oppdragelse". Det skal mye til. Som regel får foreldrene altfor mange sjanser, og barna blir altfor ødelagt før de endelig blir reddet. Bare spør barnevernsbarna selv. Når de blir rusmisbrukere er det fordi de er ødelagt i utgangspunktet. Norge må lære fra utlandet, land som ikke har store demonstrasjoner mot seg. Lytt mer til barna, det er der de trives de vil gjøre det best. Og bruk alternative løsninger, som f.eks. å la slektninger ta over omsorgen. Norge må lære fra utlandet og svekke barns rettigheter og i større grad overlate uskyldige barn til overgripere og mishandlere? Nei takk. Man skal lytte til barna, men de vet ikke alltid sitt eget beste. Barnet prøver å rømme fra institusjonen, blir tvangsdopet, innelåst og blir rusmisbruker når hun blir eldre. Tvangsdopet og innelåst? Hvor har du det fra? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Fikk høre mer enn en gang at vi kan ikke miste barna hjem til foreldrene fordi da ville vi ikke ha noen jobb lengre. Dummeste jeg har hørt. Saken er at alle står maktesløse overfor systemet når saken er startet fra statens side Slett ikke. Joda, det stemte i de fleste saker, og jeg var borti relativt mange forskjellige Jasså? På hvilken måte var du det? Og havner barnet hos fosterforeldre eller en institusjon er det ikke uvanlig at barnet blir inntektsgrunnlaget som da de profesjonelle blir avhengige av. Hvilke profesjonelle? Det er da irrelevant for saksbehandler i barnevernet om fosterforeldrene har inntekter eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Fikk høre mer enn en gang at vi kan ikke miste barna hjem til foreldrene fordi da ville vi ikke ha noen jobb lengre. Dummeste jeg har hørt. Sånn hersketeknikk nytter ikke på meg Saken er at alle står maktesløse overfor systemet når saken er startet fra statens side Slett ikke. Joda, det stemte i de fleste saker, og jeg var borti relativt mange forskjellige Jasså? På hvilken måte var du det? Som ansatt Og havner barnet hos fosterforeldre eller en institusjon er det ikke uvanlig at barnet blir inntektsgrunnlaget som da de profesjonelle blir avhengige av. Hvilke profesjonelle? Det er da irrelevant for saksbehandler i barnevernet om fosterforeldrene har inntekter eller ikke. Nettopp, barnevernet bryr seg ikke så lenge vi klarte å holde lokk på sakene - det er først nå de må ut med ekstramidler ut over avtalt anbud at de begynner å interessere seg. Budsjettene er viktigere enn både barn, foreldre og ansatte og forsterhjem Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Man skal lytte til barna, men de vet ikke alltid sitt eget beste. Den floskelen og elendige holdningen husker jeg veldig godt fra jobben, en floskel som ble brukt når barnet og foreldre ikke passet inn i metodikken Du er kanskje terapeut eller har den bakgrunnen kanskje? Endret 9. november 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Nettopp, barnevernet bryr seg ikke så lenge vi klarte å holde lokk på sakene - det er først nå de må ut med ekstramidler ut over avtalt anbud at de begynner å interessere seg. Budsjettene er viktigere enn både barn, foreldre og ansatte og forsterhjemHeri ligger problemene med alle statlige støtteordninger. Der er ikke samsvar, ei heller mulig å tilpasse, budsjettene med de som man teoretisk sett skal gjøre (dvs det som poltikerne har lovet til folket via lover og regler). Det er alltid enten for lite penger i potten, eller for mye penger i potten. Når der er for mye penger i potten er det stort sett lite problemer ettersom man da gjerne gir ansatte bedre vilkår, bedre kontorer, bedre ditt og bedre datt, samt gjerne legger man tilrette for at det skal bli lettere å få inn "kunder" (frivillige eller ei). Når der er for lite penger i potten så gjøres det derimot vanskeligere og vanskeligere å få de tjenester som politikerne har lovet, videre reduserer man kvaliteten på tjenestene slik at disse blir billigere. Mao man øker kostnaden for den som ønsker tjenesten, samtidig som man reduserer verdien av tjenesten, slik at det tilslutt passer overens med budsjettet. Der er ingen annen utvei. Slike situasjoner medfører selvsagt at de som jobber i systemet blir stresset ettersom de ser at der er intet samsvar mellom det som man visstnok er satt til å gjøre, og det som man i praksis kan gjøre om man følger reglene som er satt. Da må de som har en viss samvittighet komme over i annet arbeid, og man blir sittende igjen med de som ikke bryr seg en døyt om de som trenger hjelp, men som følger reglene uansett hva som skjer. Endret 9. november 2016 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ut fra min begrensede viten om pengepolitikk og politikk forøvrig synes jeg det høres sannsynlig ut det du beskriver. selv klarte jeg ikke å holde på med den typen arbeid, fordi jeg ville blitt ødelagt, og jeg var veldig tålmodig fordi jeg mistet veldig mange av de dyktigste kollegaene lenge før jeg selv måtte takke for meg. Og de som ble igjen var de som klarte å holde en avstand mellom seg selv og oppgavene. De hadde vel det de selv kalte tykk hud, noe endel av dem nok mente jeg manglet. Men nå er jeg glad for at jeg er så eventuelt tynnhudet, fordi det gjør noe med mennesket å være lydig og lojal selv om man innerst inne vet med seg selv at dette er helt feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå