Person22 Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Hei, jeg er veldig nysgjerrig på enkelte ting rundt utdannelse og private småjobber. Hvor går grensa for hva man kan gjøre? Sånn som jeg har forstått det er man pliktet til å betale skatt så fort man jobber med noe man er utdannet som... Jeg er utdannet som IKT-Servicefagmedarbeider. Jeg har 2 konkrete scenarioer som er: 1. Jeg ble lært opp i hvordan databaser skal fungere ved hjelp av tegninger i word. Jeg ble aldri lært opp i hvordan man bruker databaser eller setter det sammen. Kan jeg da påta jeg jobber der jeg setter opp databaser og registrere det som en småjobb hjemmefra slik at jeg ikke betaler skatt før jeg når 6000,-? 2. Jeg ble aldri lært opp i hvordan man bygger en pc. Jeg fikk litt teori på hvordan de skal fungere. Kan jeg da ta imot småjobber på dette uten at jeg må betale skatt? Det jeg også lurer på er om jeg kan for eksempel gjennomføre jobber med å installere for eks Windows selv om jeg lærte meg dette hjemme før jeg begynte på skole? Det var noe jeg hadde i pensum på skolen og gjennomføre i forbindelse med skole. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Problemet jeg ser i ditt tilfelle er å forsvare det at scenarioene du framstiller vil kvalifisere som småjobber i den forstand at du kan motta kr. 6000,- skattefritt, les mer her. Hva du er utdannet til spiller liten/ingen rolle i forhold til skatt. I praksis så kan du starte en bedrift eller enkeltmannsforetak hvor du driver med nevnte scenarioer uten å ha utdannelse, men må selvfølgelig skatte deretter. Når det kommer til småjobber så er reglene slik at du ikke kan jobbe med det du tilbyr. Nå beskriver ikke du noe om din faktiske kompetanse innen de scenarioene du beskriver, men jeg kan se for meg at det er vanskelig å drifte et enkeltmannsforetak på det. De som trenger å bruke databaser er stort sett kompetente programmerere som klarer dette selv, spesielt også siden databaser må integreres mot en funksjonalitet og/eller plattform. Når det kommer til PC-bygging så vil jeg anta at de som trenger en spesialtilpasset PC også har mer enn god nok greie på dette selv, og at markedet ellers er tøft. Det jeg kanskje tror hadde vært et bedre område innen dette er "vasking" av software. Ta inn maskiner fra folk, full i virus og andre ulumskheter, og sett de opp på nytt. Uansett så må du nok se mot enkelmannsforetak for å kunne gjennomføre dette uten å være på kant med loven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå