Gå til innhold

Her svever Hyperloop-systemet ved hjelp av lufttrykket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at hyperloop skulle bruke lufttrykk for å flyte. Poengent med vifta forran var å ungå luftmotstand men derimot generere fremdrift, lufta ville også bli brukt til å løfte kapslen.

Å bruke magneter hele veien for å løfte høres dyrt ut for meg.

Som 4UJD5Z5Q sier, luft har meget stor løfteevne dersom avstanden er liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

stilig sak, men hvordan er dette forskjelling fra det som vi bruker til innrigging av utstyr på offshore platformer? mindre luft behov? takler høyre transport hastighet?

 

Høyere hastighet er det vel lite tvil om. Et objekt med såpass massefart over den minste hiv krever litt trykk for å korrigere vil jeg tro. Kravet til tunnellen blir kanskje litt urealistisk? Men ikke vet jeg hva man kan forvente av jevnhet, men ser jo for meg at det må "brøytes" i tilfelle fremmedlegemer skulle oppstå i banen. Det er kanskje ikke verre enn at det sendes en vogn i forkant for å klarere, eller at forrige vogn rapporterer fortløpende om tiltakende problemer.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stilig sak, men hvordan er dette forskjelling fra det som vi bruker til innrigging av utstyr på offshore platformer? mindre luft behov? takler høyre transport hastighet?

Fant ikke de vi bruker i skrivende stund, men er her noen andre eksempler.

http://www.aerogo.com/about/videos/

 

https://youtu.be/gOPCkdG4iYY

 

ivar

 

Ingen forskjell, det er nøyaktig samme system. Og det er heller ikke dette systemet som kommer til å brukes i hyperloop når det kommer i drift, det er et totalt annet konsept.

 

Dette er altså kun et PR stunt uten noe som helst substans.

Lenke til kommentar

 

stilig sak, men hvordan er dette forskjelling fra det som vi bruker til innrigging av utstyr på offshore platformer? mindre luft behov? takler høyre transport hastighet?

Høyere hastighet er det vel lite tvil om. Et objekt med såpass massefart over den minste hiv krever litt trykk for å korrigere vil jeg tro. Kravet til tunnellen blir kanskje litt urealistisk? Men ikke vet jeg hva man kan forvente av jevnhet, men ser jo for meg at det må "brøytes" i tilfelle fremmedlegemer skulle oppstå i banen. Det er kanskje ikke verre enn at det sendes en vogn i forkant for å klarere, eller at forrige vogn rapporterer fortløpende om tiltakende problemer.

 

 

Hvor skulle fremmedlegemer komme fra?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Høyere hastighet er det vel lite tvil om. Et objekt med såpass massefart over den minste hiv krever litt trykk for å korrigere vil jeg tro. Kravet til tunnellen blir kanskje litt urealistisk? Men ikke vet jeg hva man kan forvente av jevnhet, men ser jo for meg at det må "brøytes" i tilfelle fremmedlegemer skulle oppstå i banen. Det er kanskje ikke verre enn at det sendes en vogn i forkant for å klarere, eller at forrige vogn rapporterer fortløpende om tiltakende problemer.

Hvor skulle fremmedlegemer komme fra?

 

Air France Flight 4590

 

hqdefault.jpg

 

· https://no.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_4590

 

"Den endelige havarirapporten konkluderte med at årsaken til den dødelige brannen på Concorde var en rundt 43 cm lang metallgjenstand som hadde falt av på rullebanen av et foregående McDonnell Douglas DC-10 tilhørende Continental Airlines. Metallgjenstanden punkterte et eller flere av hjulene på Concordes venstre side ved takeoff, og et stort fragment fra de punkterte hjulene traff deretter undersiden av flyvingen i en beregnet hastighet på 140 m/s (504 km/t). 

 

Det kraftige sammenstøtet sendte ut en trykkbølge som fikk drivstofftank nr. 5 til å sprekke på det svakeste punktet, rett over de bakre landingshjulene. Lekkende drivstoff som strømmet ut fra bunnen av vingen ble mest sannsynlig antent av en elektrisk gnist i hjulbrønnen eller ved kontakt med ødelagte elektriske kabler."

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

...

Hvor skulle fremmedlegemer komme fra?

Jeg tror nok vi kan utelukke fremmedlegemer fra utsiden, det er jo tross alt et lukket rør dette her.

 

Eventuelle fremmedlegemer vil med andre ord stort sett stamme fra forrige kapsel, eller den før der igjen..

 

Kapslene må selvfølgelig designes så minst mulig faller av, og også så de har en viss robusthet mot fremmedlegemer men det viktigste er nok et sensornett som kan oppdage at noe faller av en kapsel.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg trodde at hyperloop skulle bruke lufttrykk for å flyte. Poengent med vifta forran var å ungå luftmotstand men derimot generere fremdrift, lufta ville også bli brukt til å løfte kapslen.

Å bruke magneter hele veien for å løfte høres dyrt ut for meg.

Som 4UJD5Z5Q sier, luft har meget stor løfteevne dersom avstanden er liten.

 

Kanskje de kan dekke noen av kostnadene ved å kle rørene som ligger over bakken med solcellepaneler. Og den strømmen de ikke forbruker selv, kan selges til lokale elektrisitetsverk.

 

Da har man samtidig tatt unna for ihvertfall litt av den termiske energien som den ellers ville blitt utsatt for i ørken.

 

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...