Jannis-15 Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Sjeltåken Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Gunnar Fagerli Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Imponerende! Jeg sier ikke mer. Mvh Gunnar 1 Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Jeg holder nok også her en knapp eller tre på V1 med litt kraftigere farger. Hvis det er sjelen vi ser til høyre så minner den jo faktisk om et kattehode - eller er det meg som har for mye fantasi? Den venstre kan val med litt godvilje minne litt om hjerteform. Igjen en spektakulær presentasjon fra deg. Roar 1 Lenke til kommentar
Roar F. Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Så med den lysstyrken du beskriver så fotograferer du i praksis i blinde mht. selve stjernetåken, men vet jo selvsagt hvor den er da. :-) Moro å få fram alt dette som ikke er synlig for det blotte øyet, og gjøre det med relativt regulært utstyr fra jordens overlfate. 1 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. november 2016 Forfatter Del Skrevet 6. november 2016 Imponerende! Jeg sier ikke mer. Mvh Gunnar Takk! Jeg holder nok også her en knapp eller tre på V1 med litt kraftigere farger. Hvis det er sjelen vi ser til høyre så minner den jo faktisk om et kattehode - eller er det meg som har for mye fantasi? Den venstre kan val med litt godvilje minne litt om hjerteform. Igjen en spektakulær presentasjon fra deg. Roar Takk takk! Jeg liker også V1 best her faktisk. V2 så litt mer naturlig ut på en av PCene mine, men tror jeg heller får ta en ny skjerm-kalibrering på den PCen, hehe. Jeg vil vel ikke si at du har for mye fantasi nei, å i allefall ikke om man sammenligner med de som fant opp stjernetegnene, men det er det nok kun sjeltåken som er på dette bilde. Hjertetåken er ved siden av, og er ikke med på dette bilde. Jeg jobber dog med å ta bilde av den også, men det tar tid. Her ser du hvordan de ser ut på litt videre vinkel. Så med den lysstyrken du beskriver så fotograferer du i praksis i blinde mht. selve stjernetåken, men vet jo selvsagt hvor den er da. :-) Moro å få fram alt dette som ikke er synlig for det blotte øyet, og gjøre det med relativt regulært utstyr fra jordens overlfate. I praksis, ja. Det kan så vidt skimtes de lysere delene av denne tåken etter noen minutters eksponering. Jeg styrer jo alt via PC, så jeg slipper heldigvis å lete meg frem på himmelen. Det er faktisk ikke så mye dyrt utstyr som må til for å få frem både galakser og tåker. I utgangspunktet kan de fleste som bare har et stativ, et DSLR eller kamera med full manuell kontroll, og litt skarp og lyssterk optikk komme langt. Jeg har tatt bilder av både månen, galakser og stjernetåker kun med Canon 550D og et billig Hama stativ til 3-400. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg