Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller

LarZen

Anbefalte innlegg

Hvis man allerede har en grei 4K TV så tror jeg nok det er like greit å beholde den om den er grei. Kjenner jeg bransjen rett i forhold til historikk så kommer du langt med 4K 60 Hz. Støtten går jo opp til 120 Hz med HDMI 2.1, men tror det er veldig få utviklere/utgivere som tar sikte på det for singleplayer-spill. For multiplayer kan det nok være mer aktuelt om en heller mot det. For bakoverkompatibilitet kan det vel også gi litt mer på kjappe skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mazeking skrev (25 minutter siden):

Samsung QT80 burde også vært med på lista men er priset kunstig høyt her i Norge. Ligger ofte på samme pris som QT90!

Har en del prisvarsler selv. Samsung Q80T er høyaktuell, men den er vesentlig dårligere enn US-versjonen som man gjerne leser tester av. Der sammenlignes den med 2019 Q80R som i europeisk sammenheng bør sammenlignes med Q85R - som er/var en mye dyrere TV. 

Innsynsvinkel er ikke så farlig da jeg sitter mer eller mindre rett på, men lysstyrken til QLED/LCD gjør at jeg kanskje må legge fra meg drømmen om OLED.

Tror ikke HDMI 2.1 blir fullt ut utnyttet de første årene. Og jeg er ikke å følsom at jeg må ha den beste lyd/bilde opplevelsen verden kan tilby.

Lenke til kommentar
Marcuzani skrev (9 timer siden):

Har en del prisvarsler selv. Samsung Q80T er høyaktuell, men den er vesentlig dårligere enn US-versjonen som man gjerne leser tester av. Der sammenlignes den med 2019 Q80R som i europeisk sammenheng bør sammenlignes med Q85R - som er/var en mye dyrere TV. 

Innsynsvinkel er ikke så farlig da jeg sitter mer eller mindre rett på, men lysstyrken til QLED/LCD gjør at jeg kanskje må legge fra meg drømmen om OLED.

Tror ikke HDMI 2.1 blir fullt ut utnyttet de første årene. Og jeg er ikke å følsom at jeg må ha den beste lyd/bilde opplevelsen verden kan tilby.

Kjøpte Q80R 65 tommer i sommer. Har ikke HDMI 2.1 men støtter 1440p 120hz, har VRR og freesync (som visst er kompatibelt med AMD teknologi, så passer bra med series X?) og den har vel HDR10+. Sikkert ikke det beste kjøpet, men den var på tilbud til under 15k.

Ærlig talt har jeg vært konsollgamer i 7 år med ps4, og 4k60fps skal bli fest for øyene uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sweet! Tror man blir temmelig fornøyd uansett hva man kobler konsollen til. Har brukt noen timer på nett så langt, og lander vel ikke på noe før Black Friday. Men tror Q80R er en suveren TV, og kan fort ende opp med den selv! :)

Var innom Elkjøp i dag, og det er mye fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mazeking skrev (17 timer siden):

Kort oppsummert:

Full kontroll på lys med persienner og bruk på kveldstid LG CX (Fare for burn in om man spiller mye med statiske HUD's etc)

Det med statiske HUD i konsollspill har vel aldri i praksis vært noe særlig av. Rtings hadde mange LG C7 på testing i over ett år. De med PS4 og Fifa stående på i 16-18 timer av døgnet, fikk ikke noe burn-in av det. De som sto på så mange timer med CNN-logo på samme plass derimot, var det verre med. Men dagens OLED fra LG har mulighet til å dimme statiske elementer som nettopp logoer.

Skal du bruke den på en PC derimot, så må man være mer påpasselig og huske å ha på screensaver som kicker inn ganske kjapt (ville i hvert fall jeg gjort).

Lenke til kommentar
Mazeking skrev (19 timer siden):

Kort oppsummert:

Full kontroll på lys med persienner og bruk på kveldstid LG CX (Fare for burn in om man spiller mye med statiske HUD's etc)

Masse dagslys og begresent innsynsvinkel Samsung Q90T (Veldig bra refleksfilter på denne, men begresent innsynsvinkel)

Billig og bra Sony XH90 (ikke like knæsje farger som de over)

Jeg ville ikke tenkt på burn-in ved "normal" bruk, eller til og med over normal gaming-bruk. Det er noe som har blitt mye bedre med årene og til TV, gaming og film er de fleste enige om at det er OK. Det jeg ikke ville brukt er f.eks. til en reklameskjerm, infoskjerm eller som en PC-skjerm som står på med tilnærmet samme bilde mange timer til dagen. Det er gjort ganske heftige tester av noen eldre modeller for å fremprovosere burn-in med f.eks. noe som kan tilsvare 5-6 år med gaming på samme tittel(med HUD), 5-6 år med samme TV-kanal o.l. Noen av tilfellene var synlige ved normal bruk, mens andre kun var synlige om man tok opp et uniformt bilde og da kunne man skimte noe burn-in. Dette er nå modeller som er noen år gamle.

Følg med på Black Friday og kjøp det lommeboka har råd til.

Du nevner begrenset innsynsvinkel på Samsung, men Sony-en er betraktelig verre og har også en del dårligere refleksfilter enn både CX og Q90T. Den scorer også dårligere på HDR lysstyrke enn CX, så du mister noe av fordelen med LED over OLED. Alle 3 er testet av rtings, sammenlign gjerne: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900h-vs-samsung-q90t/12284/9810?usage=11114&threshold=0.1

Lenke til kommentar

Landet på en Q85R 65". Den har VRR og Freesync, men ikke HDMI 2.1. Brukes primært til serier, film og gaming. Tror ikke 120 FPS blir så vanlig de første årene, og tror jeg klarer meg med 60 FPS for å være ærlig.

Veldig fornøyd med TVen så langt. Bra kontrast, kraftig lysstyrke, dimmingen er on point og svært lite refleksjoner i skjermen. 

Natt og dag mellom den og Q6FN

Ikke feil med one-connect boks heller :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
ray001 skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det med Android TV og de nye spill konsollene?

Android TV er bare software-en. Har ingenting å si sånn rent isolert sett hva slags OS den kjører. Sony sine kjører vel android blant annet, XH90 er en klassisk kandidat til PS5.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 28.10.2020 den 14.10):

Hvis man allerede har en grei 4K TV så tror jeg nok det er like greit å beholde den om den er grei. Kjenner jeg bransjen rett i forhold til historikk så kommer du langt med 4K 60 Hz. Støtten går jo opp til 120 Hz med HDMI 2.1, men tror det er veldig få utviklere/utgivere som tar sikte på det for singleplayer-spill. For multiplayer kan det nok være mer aktuelt om en heller mot det. For bakoverkompatibilitet kan det vel også gi litt mer på kjappe skjermer.

Men 2.1 har alm og vrr som r ganske nice. Glad jeg kjøpte "budsjett tven" lg 65sm9800 ifjor mtp nettopp futureproofing

Lenke til kommentar
ray001 skrev (7 timer siden):

XH95 er en god TV, men til gaming er det XH90(lillebroren) som er best. Av en merkelig grunn har ikke 95-modellen fått HDMI 2.1(annet enn eARC) og har derfor ikke støtte for 120hz eller VRR. VRR er kanskje det viktigste for gaming. XH90 gir deg mye for pengene hvis gaming er en del av bruken her. Men vent gjerne til Black Friday nå for tilbud. Et steg opp kan være å titte på Q80T fra Samsung som er en merkbart bedre TV, men ingen android TV (kjøp deg en boks utenom hvis det er veldig viktig).

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 5.11.2020 den 8.02):

XH95 er en god TV, men til gaming er det XH90(lillebroren) som er best. Av en merkelig grunn har ikke 95-modellen fått HDMI 2.1(annet enn eARC) og har derfor ikke støtte for 120hz eller VRR. VRR er kanskje det viktigste for gaming. XH90 gir deg mye for pengene hvis gaming er en del av bruken her. Men vent gjerne til Black Friday nå for tilbud. Et steg opp kan være å titte på Q80T fra Samsung som er en merkbart bedre TV, men ingen android TV (kjøp deg en boks utenom hvis det er veldig viktig).

Her skriver man at Sony X90h skal få hdmi 2.1, via firmware oppdatering...

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1593763826

Så dette stemmer ikke 😪😭

Endret av ray001
Lenke til kommentar
ray001 skrev (10 timer siden):

Her skriver man at Sony X90h skal få hdmi 2.1, via firmware oppdatering...

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1593763826

Så dette stemmer ikke 😪😭

Det er en gammel artikkel, men det stemmer at det krever firmware-oppdatering for å få en del av HDMI 2.1-featurene den kommer med. Oppdateringen har vært ute et par uker allerede, men rulles ut veldig tregt. Det er dog mulig å installere selv via USB. Se her f.eks..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...