bojangles Skrevet 5. november 2016 Rapporter Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Skal ha en brukt billig scooter til småkjøring i byen. Budsjett 5-9000. Mindre er bedre. Har null peiling på hva jeg skal se etter. Er jo mange merker som bruker samme motor som andre merker. Sikkert andre deler også. Har lagt merke til at feks Peugeot Kisbee selges relativt dyrt i forhold til nypris for brukte modeller. Speedfight er kjempedyr brukt. Selv gamle modeller som har gått langt. Er det noen grunn til det? Er Peugeot kvalitets scooter? Eller er det bedre å satse på japanske modeller mtp driftsikkerhet? Ønsker ikke mekke, bare fylle bensin og olje, evt kjøleveske. Så kommer det til gaffel og dempere. Er det noen som er kjent for å bruke bedre deler enn andre produsenter når det kommer til slikt? Vet ikke engang hvor viktig det er. Motor. Stor gåte. Noen har 2.xx HK andre har 5 HK. Det bør jo bety at mer hk er bedre eller? Hvilke modeller er kjent for sterke motorer? Går alle i max 45 selv om noen har dobbelt så stor effekt? Hvor lenge "varer" en scooter motor? Ser at noen har gått typ 30-40K og fortsatt sviver. Hva er hovedforskjellen på 2t og 4t, eller vet jo det tekniske. Men hvordan er levetid og driftssikkerhet? Og bør man gå for luft eller vann kjølt motor? Endret 5. november 2016 av bojangles Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2016 Rapporter Del Skrevet 5. november 2016 Sørg for at du får noe som man får deler til og kan repareres. Hør gjerne med lokale verksteder om hvilke merker de tar. 2T: Enkle og billige. Enkle å skru på. Lite som kan gå galt. Bruker mer bensin. 4T: Mer kompliserte og vanskeligere å skru på. Noe dyrere og litt mer vedlikehold. Bruker mindre bensin. Honda har en som er oppgitt til å bruke 0,18l/mil. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2016 Er det noen merker og modeller som er regnet som veldig driftssikre? Via google fant jeg ut at den mest driftssikre mopeden er en Honda Cub. Vet ikke om den heter noe annet i Norge eller om den engang selges i Norge. Det er kanskje ikke utenkelig at japanske scooter produsenter lager scootere som ruller langt? Japanske biler gjør jo det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2016 Rapporter Del Skrevet 6. november 2016 Honda, Yamaha og Suzuki er stort sett kurante og sikre. Det er også store merker så verksted og deletilgang er veldig bra. Ellers mener jeg Aprilia og Derbi skal være blandt de bedre. Hadde en gammel Derbi scooter for litt siden. Den var nermest uknekkelig og veldig god å kjøre. Eneste alvorlige feilen var sprekk i potta. Kosta en tusing for en ny. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 22. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2016 Ser det er noen scootere som annonseres som registrert for 2? Er det kommet noen endringer på dette feltet? Tidligere så kunne man ikke ha passasjer på moped, skulle en kjøre med passasjer så måtte man ta lettsykkellappen og kjøre lettsykkel. Regner med at dette er noe særnorske greier, for utenlands så kjører de "alltid minst 2 personer på en scooter", så om det er noen EU regler eller noe nytt som er kommet så er det fint om noen kan bekrefte dette, også gjerne når det evt. ble lovlig å kjøre med passasjer på moped. Det kan jo være greit om det er slik at feks mopeder registrert første gang etter en gitt dato kan ha passasjer mens eldre mopeder ikke kan. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2016 Det er kanskje ikke utenkelig at japanske scooter produsenter lager scootere som ruller langt? Japanske biler gjør jo det. Det er vel ikke å rulle langt japanske biler er mest kjent for. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Det er kanskje ikke utenkelig at japanske scooter produsenter lager scootere som ruller langt? Japanske biler gjør jo det. Det er vel ikke å rulle langt japanske biler er mest kjent for. Javel? Hvem biler er mer driftssikre biler enn japsene? Ikke amerikanske, britiske eller europeiske. Måtte være Sør Korea da, men de er jo som en ungdommelig bilnasjon å regne i forhold til Japan. Det første jeg tenker på når noen nevner japanske bilmerker er hvor forbasket godt de er skrudd sammen, hvor driftssikre de er og hvor mye bil for penga de gir deg. Har hatt europeiske biler i forskjellige prisklasser, og de har ikke vært driftssikre. Når en ser på tall fra Viking etc så er feks Toyota svært sjeldent hentet med feil. Mens BMW og Mercedes som mtp prisen burde levert kvalitet og driftsikker bil langt oftere blir kunder hos Viking.Samme for Audi, og alt annet fra VAG. Endret 6. januar 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Cossen Skrevet 8. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Gå for noe med piaggio motor så e du safe, minarelli scooter motor er ikke mye bra Endret 8. januar 2017 av Cossen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2017 For all del gå for 2-takt. Fleste 4-taktere går dritt dårlig. Dette er en helt OK basic scooter: http://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=87948772 Fjern plomba i eksospotta og variatoren og den går 80 på flata, helt standard. Drar også godt i bakkene i motsetning til 4-taktere. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2017 Det er kanskje ikke utenkelig at japanske scooter produsenter lager scootere som ruller langt? Japanske biler gjør jo det. Det er vel ikke å rulle langt japanske biler er mest kjent for. Javel? Hvem biler er mer driftssikre biler enn japsene? Ikke amerikanske, britiske eller europeiske. Måtte være Sør Korea da, men de er jo som en ungdommelig bilnasjon å regne i forhold til Japan. Det første jeg tenker på når noen nevner japanske bilmerker er hvor forbasket godt de er skrudd sammen, hvor driftssikre de er og hvor mye bil for penga de gir deg. Har hatt europeiske biler i forskjellige prisklasser, og de har ikke vært driftssikre. Når en ser på tall fra Viking etc så er feks Toyota svært sjeldent hentet med feil. Mens BMW og Mercedes som mtp prisen burde levert kvalitet og driftsikker bil langt oftere blir kunder hos Viking.Samme for Audi, og alt annet fra VAG. Det er nok ikke uten grunn at eksempelvis Mercedes-Benz er svært populært i taxibransjen.. Du tar selvsagt feil i dine antagelser, det er ikke slik at japsene er så jævlig bra. Det er også enda mer utbredt med rustproblemer blant de enn mange europeiske merker.. Men jada, det er et og annet utstyr på tyske premiumbiler som kan ryke, utstyr japsene kommer med når tyskerne har hatt det tilgjengelig i 10 år ++.. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Det er kanskje ikke utenkelig at japanske scooter produsenter lager scootere som ruller langt? Japanske biler gjør jo det. Det er vel ikke å rulle langt japanske biler er mest kjent for. Javel? Hvem biler er mer driftssikre biler enn japsene? Ikke amerikanske, britiske eller europeiske. Måtte være Sør Korea da, men de er jo som en ungdommelig bilnasjon å regne i forhold til Japan. Det første jeg tenker på når noen nevner japanske bilmerker er hvor forbasket godt de er skrudd sammen, hvor driftssikre de er og hvor mye bil for penga de gir deg. Har hatt europeiske biler i forskjellige prisklasser, og de har ikke vært driftssikre. Når en ser på tall fra Viking etc så er feks Toyota svært sjeldent hentet med feil. Mens BMW og Mercedes som mtp prisen burde levert kvalitet og driftsikker bil langt oftere blir kunder hos Viking.Samme for Audi, og alt annet fra VAG. Det er nok ikke uten grunn at eksempelvis Mercedes-Benz er svært populært i taxibransjen.. Du tar selvsagt feil i dine antagelser, det er ikke slik at japsene er så jævlig bra. Det er også enda mer utbredt med rustproblemer blant de enn mange europeiske merker.. Men jada, det er et og annet utstyr på tyske premiumbiler som kan ryke, utstyr japsene kommer med når tyskerne har hatt det tilgjengelig i 10 år ++.. Morsomt at du nevner Mercedes Benz og rust i samme setning som kvalitet, og at du bruker taxi-næringen som sannhetsvitner. W210 E klasse. En katastrofe på rust. Sjekk med Google, sjekk dette forum og andre. Vito på kvalitet. Katastrofe. Samt rust. Alt fra speil til dørhåndtak ristet løs, falt av. Dårlige gearkasser på automat var ennå ikke løst med w211. Ny kasse 70-80 000. E og C klasse, problemer med forstilling. W210 og tidlige w211. Rust. Automat. Luftfjæring. w211 de kostbare skinnsetene med kjølevifte og massasje mister kjøling og massasje. Kunne sikkert kommet på ennå mer om jeg hadde tatt meg tid. Dette er ikke noe jeg finner på. Liker godt MB og har hatt flere selv, dessverre er det kostbare biler å eie, da BOS sjeldent tar ansvar eller løsningen de trumper igjennom er kun midlertidig. Det er ikke kvaliteten på MB som er hovedårsaken til at det går så mange MB drosjer i landet. Det har med prising, aggressive serviceavtaler og og godt innarbeidet markedsmakt. Dette finner du også forklart i detaljer både her og på andre forum etc. Hva gjør at en bil oppleves som et kvalitetsprodukt? Om det er lyden når vi lukker dørene og lukten i bilen så vinner MB glatt. Det er deiligt å sette seg inn i en godt specca MB. Detaljene og de små tingene. Super følelse. Eller er det kanskje hvor langt en bil ruller og går uten å trenge assistanse, uten kostbare verkstedbesøk eller reparasjoner som koster flere månedslønninger? Kvalitet som i fravær av verkstedregninger og kostbar service, real rustbeskyttelse etc det er ikke det MB scorer høyest på. Endret 12. januar 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 27. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2017 Ser du er ute etter en liten scooter. Men jeg vil anbefale deg en stor en, de føles mye tryggere å kjøre i byen. Selv så hadde jeg en Gilera runner 2006 modell, og det er en råtass av en scooter. Originalt dro den meg på 140kg opp ganske bratte bakker i 50kmt, veldig sterk motor. Veldig god å kjøre og veldig stabil. Startet alltid med en gang. Stor bensintank som kan fylles uten at du trenger å gå av scootern. Den har også leggvarmere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå