Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser og lager buzze lyd


Anbefalte innlegg

Hei, maskinen min fryser og lager buzze lyd fra headsett eller fra høyttalere når dette oppstår. Det virker som om det kun skjer når maskinen blir belastet. Har skjedd nå flere ganger under Battlefield 1, men skjer ikke ofte. Nå i det siste jeg har opplevd dette.  Cpuen min er overklokket til 4,5GHz, som er gjort for noen år siden.

 

Specs:

Asus P8P67 Hovedkort

Intel Core i5 2500k (Overklokket til 4,5GHz)
Gigabyte Geforce 670 2GB

Corsair 8GB DD3 1600MHZ

XFX Black Edition 750W


Noen som vet hva som kan være årsaken? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, maskinen min fryser og lager buzze lyd fra headsett eller fra høyttalere når dette oppstår. Det virker som om det kun skjer når maskinen blir belastet. Har skjedd nå flere ganger under Battlefield 1, men skjer ikke ofte. Nå i det siste jeg har opplevd dette.  Cpuen min er overklokket til 4,5GHz, som er gjort for noen år siden.

 

Specs:

Asus P8P67 Hovedkort

Intel Core i5 2500k (Overklokket til 4,5GHz)

Gigabyte Geforce 670 2GB

Corsair 8GB DD3 1600MHZ

XFX Black Edition 750W

 

 

Noen som vet hva som kan være årsaken? 

 

Den fryser bare i noen sekunder eller mindre?

 

Jeg opplevde en del av det samme når visse nettsider (nyhetssider) lå i bakgrunnen og oppdaterte seg når jeg spilte, ble hovedsaklig kvitt det ved å lukke faner.

 

Det du kan sjekke er Task Manager og sortere på cpu og se om det er noe som stjeler cpu-kraft når det skjer.

 

Kan også sjekke i event viewer og se om det er noen feilmeldinger der som er relevante i forhold til tidspunktet det skjer.

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er temperatur. Sjekk vifter og kjøleribber og evt rengjør. Husk at hvis du feks kjører vannkjøling og har vifter på begge sider av kjøleribbene så kan disse godt være fulle av støv uten at det syntes umiddelbart. Kjør realtemp for å skaffe deg et inntrykk av temperaturer under load og idle.

 

Verdt å sjekke iallefall

Lenke til kommentar

Nei, når den først fryser så må jeg slå den av og på igjen.

 

Mulig det kan være temperatur, har sett noen sjeldne ganger at når jeg starter pcen så får jeg opp fan error.

Har tatt trykkluft i maskinen for å få vekk all støv og drit, det var mye støv i CPU vifte og GPU. Har ikke opplevd noe problem etter dette, men får se om det skjer igjen.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Har hatt samme problem veldig lenge etter at jeg bygget ny skylake pc. Min setup:

 

Asus Z170 Pro Gaming

Intel Core i5 6600K (Ikke overklokket) vannkjølt 

2x 8gb Corsair DDR4 2400 mhz Low profile

MSI Gaming X GTX 1070 (Hadde også samme problem da jeg hadde Asus Strix GTX 970 i samme maskin)

Corsair 850i PSU

 

 

Primært skjer dette i Blizzard-spill for min del. Problemet med denne feilen er at den ikke lager noe som helst event i event-loggen. Den registrerer kun at du har tatt en hard reset av pc`en, men sier ingenting om hva som skjer før det (også testet http://www.resplendence.com/whocrashed).Jeg har også kjørt aktiv logging av GPU temp og CPU temp i MSI Afterburner i det feilen oppstod, men de ligger på en helt stabil temp hele veien frem til krasj.  Her er en liste på alt jeg har feilsøkt så langt som ikke har hjulpet:

 

- Slått av all overklokking

- Byttet skjermkort

- Disablet onboard audio (noen mente de kunne komme i konflikt med USB headset)

- Fulgt denne oppskriften for fjerning av bakgrunnsprogrammer som kan skape feil: https://us.battle.net/support/en/article/200483

- Oppdatert alle drivere og BIOS - Renset tidligere installasjoner av Nvidia drivere

- Kjørt AIDA64/Prime 95 Stress test i et døgn uten problemer

- Kjørt alle minnetester (memtest osv) uten problemer

- Reinstallert Windows 10

- Slått av Discord

- Fjernet Geforce Experience software

- Slått av alt som heter Power-saving features i windows 10 for både CPU og GPU (Advanced power options)

- Låst CPU ytelse i windows til å aldri gå over 99%

 

Jeg har googlet mye på dette. Det er noen teorier om at en av windows 10 oppdateringene som kom i sommer er synderen, andre teorier går på at Skylake-plattformen har et generelt problem med håndtering av prim-tall for CPU`en (men dette skal ha blitt fikset i bios oppdateringer for min del). En ting som har blitt veldig synlig er at feilen oppstår mye hyppigere når overklokking er på (spesielt når jeg slår på XMP). Jeg har senere utelukket skylake-buggen pga jeg har lest om mange som har fått samme feil på eldre plattformer også. 

 

Nå har jeg blitt så lei av å feilsøke på det så jeg har resignert litt, men mine neste steg er å teste litt ulike voltage settings for minnet, eller til slutt prøve to nye minnebrikker. 

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...