Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlevering av norske statsborgere til USA & utleveringsavtale.

Bananapie

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive om utleveringavtaler på skolen, men stusser litt over motstridene info angående utlevering til USA av norske statsborgere. I linken fra UiO ser det ut til at det er mulig å utlevere norske statsborgere, om visse vilkår er oppfylt. De referer til Artikkel 4.1 i avtalen.

Når jeg leser hva 4.1 i utleveringsavtalen sier, leser jeg det som om utlevering av norske statsborgere er 100% uaktuelt. Det står "dersom lovgivningen i denne stat ikke er til hinder for det". Vi har lov mot å utlevere norske statsborgere, som da må bety at norske statsborgere ikke utleveres?

Noen som kan komme med mer info?

"Norges bilaterale utleveringsavtaler med USA og Australia oppstiller heller ingen plikt til å utlevere egne borgere. Det er imidlertid adgang til å tillate utlevering i avtalen med USA art. 4 nr. 1, når bevisene etter anmodede stats lovgivning ville vært tilstrekkelig grunnlag for pågripelse av vedkommende. USA er blant de land som ikke har noe prinsipp mot utlevering av egne borgere."

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21130/Utlevering-ANE-Endelig.pdf?sequence=1

"Artikkel 4

1. Ingen av de kontraherende stater er forpliktet til å utlevere sine egne borgere, men den administrative myndighet i den anmodede stat skal, dersom lovgivningen i denne stat ikke er til hinder for det, ha adgang til å utlevere dem dersom den finner at det vil være riktig å gjøre det"

Side 109: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/jd/rus/2001/0020/ddd/pdfv/139144-g192001.pdf

Endret av Bananapie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aktuelle avtalene sier at ingen av statene plikter å utlevere egne statsborgere, men at den heller ikke nekter dem å utlevere egne statsborgere, hvis de ønsker å gjøre det. 

Norge har da valgt standpunktet at vi nekter å utlevere egne statsborgere. Dette følger av utleveringsloven § 2. 

Hva lurer du på? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstod avtalen slik du beskriver. Jeg forstår derimot ikke formuleringen fra UiO, den fikk det til å høres ut som om Norge vurderer utlevering (syns jeg). Nå som jeg har fått bekreftet at jeg forstår avtalen riktig, lurer jeg ikke på noe.

Men, jeg har et annet spørsmål. Om en har dobbelt statsborgerskap, en er altså både amerikaner og norsk, stiller saken seg noe annerledes? Norge utleverer fortsatt ikke?

Takk for hjelpen :)

Endret av Bananapie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge som stat kan alltid endre egne lover, og kan i framtiden ønske å tillate utlevering av egne borgere. Avtalen er ikke i veien for det, det er vel det masteropogaven du siterer prøver å si.

Ordlyden i § 2 omfatter jo også de med dobbelt statsborgerskap, så jeg antar det samme gjelder disse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...