Gå til innhold

Hvilken reaksjon er forventet fra politiet her da tro?

fotonisse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kommer vel fram til at sjåfør trodde det var vinterdekk på bilen og ikke kan holdes ansvarlig

Tja, men de lovene de skal håndheve, må de vel innrette seg etter seg også vel......?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_4#§23

Jeg vet at de har en del unntak i forb. med utrykning etc, men tror vel ikke det finnes så mange unnskyldninger for dette her..........

Lenke til kommentar

Sjårføren er forplikta til å forsikre seg om at kjøyretøyet er forsvarleg å kjøyre.

Det er mulig det kan være formildande at det sjåføren i dette tilfellet rykka ut til ei ulykke og dermed ikkje hadde veldig mykje tid til å sjekke bilen på forhånd. Men ein kjapp sjekk av dekka no på hausten, samt bremsekontroll er nok ikkje så tidkrevande at sjåføren ikkje kan forventast å ha sjekka dette.

Men når det er sagt, i denne konkrete saka så kan eg ikkje så at det foreligger grunnlag for straffereaksjon.

Det er vell ikkje påbudt å bruke vinterdekk? Det som er påbudt er å være skodd etter forholda. Vanligaste måten å avgjere på om manglande vinterdekk er å rekne som uforsvarlig, er å sjå om det har skjedd ei ulykke.

Så lenge ein kan kjøyre utan uhell så er det ikkje påbudt å ha vinterdekk sjølv på vinterføre.

Og i dette tilfellet har det ikkje skjedd ei ulykke, då politibilen bevist blei parkert i grøfta. Ved ei slik grøfteparkering så er det ikkje uvanlig at kjøyretøyet må ha hjelp til å kome opp på vegen, sjølv om bilen har gode vinterdekk.

Lenke til kommentar

Sjårføren er forplikta til å forsikre seg om at kjøyretøyet er forsvarleg å kjøyre.

Det er mulig det kan være formildande at det sjåføren i dette tilfellet rykka ut til ei ulykke og dermed ikkje hadde veldig mykje tid til å sjekke bilen på forhånd. Men ein kjapp sjekk av dekka no på hausten, samt bremsekontroll er nok ikkje så tidkrevande at sjåføren ikkje kan forventast å ha sjekka dette.

Men når det er sagt, i denne konkrete saka så kan eg ikkje så at det foreligger grunnlag for straffereaksjon.

Det er vell ikkje påbudt å bruke vinterdekk? Det som er påbudt er å være skodd etter forholda. Vanligaste måten å avgjere på om manglande vinterdekk er å rekne som uforsvarlig, er å sjå om det har skjedd ei ulykke.

Så lenge ein kan kjøyre utan uhell så er det ikkje påbudt å ha vinterdekk sjølv på vinterføre.

Og i dette tilfellet har det ikkje skjedd ei ulykke, då politibilen bevist blei parkert i grøfta. Ved ei slik grøfteparkering så er det ikkje uvanlig at kjøyretøyet må ha hjelp til å kome opp på vegen, sjølv om bilen har gode vinterdekk.

Er enig i det meste av det du skriver her, men stusser litt ved det jeg hevet ut her.

For da hadde det vel heller ikke vært noen grunn til å beslaglegge sertifikatene fra de som ikke har vært innblandet i noen uhell, men kun kjørte med sommerdekk?

Politiet uttalte også i en artikkel jeg leste tidligere i dag, at de også kom til å beslaglegge flere førerkort, om de kom over flere som kjørte med sommerdekk på dette snøføret.

http://www.vg.no/nyheter/vaer-og-uvaer/politiet-kjoerer-du-med-sommerdekk-i-dag-saa-mister-du-lappen/a/23839709/

For de som er innblandet i uhell med sommerdekk, så er jo situasjonen noe helt annet.

Men når det gjelder den konkrete utforkjøringen til politiet her, så er jeg rimelig sikker på at de hadde beslaglagt førerkortet til noen andre som hadde kjørt av veien slik de gjorde om de hadde sett det. Men det skal jeg selvfølgelig ikke si at er en fasit, for det vet jeg ikke noe om, men forundret hadde jeg ikke blitt. For da er de ikke «skodd» etter forholdene slik det kreves, og da kan politiet reagere med et førerkortbeslag.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kommer vel fram til at sjåfør trodde det var vinterdekk på bilen og ikke kan holdes ansvarlig

Det er ingen unnskyldning. Du er selv ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig stand, før du begynner kjøringen.

Som privat ja, men her snakker vi politi og de vil finne en unskyldning

Lenke til kommentar

Han (operasjonsleder) opplyser at det i dag ikke er noen, verken sivilister eller politifolk, som har blitt fratatt lappen i Østfold fordi de har kjørt med sommerdekk - ettersom det stort sett har vært bart på veiene i fylket.

Morsomt at det står nederst i artikkelen, slik at folk kan bli forbanna først, slik at de ikke gidder å lese artikkelen ferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet har tatt beslag i flere førerkort på østlandet nå pga kjøring med sommerdekk, så da er det nesten litt interessant å se hvilken reaksjon det blir her.........   ;)

https://www.nrk.no/ostfold/rykket-ut-med-sommerdekk-pa-vinterfore-1.13213107

Politifolkene valgte å parkere bilen delvis ute i grøfta mens de jobbet på stedet. Da de senere skulle flytte bilen, kom den seg ikke opp på veien.

Ikke utforkjøring da. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forholdene kan godt ha vore forsvarlege då dei køyrde ut, men det må ha vore ein glipp i nokre rutinar sidan bilen ikkje har fått vinterdekk når det er meldt om mykje snø i desse dagane. Politiet er vel i stand til å følgje med på Yr.no og ha bilar som er klar til snøen kjem. Ikkje gjere som mange privatpersonar og vente med å legge om til snøen først har falt. Det er jo utrykningskjøretøy som skal vere klar til ei kvar tid.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Politiet har tatt beslag i flere førerkort på østlandet nå pga kjøring med sommerdekk, så da er det nesten litt interessant å se hvilken reaksjon det blir her.........   ;)

https://www.nrk.no/ostfold/rykket-ut-med-sommerdekk-pa-vinterfore-1.13213107

Politifolkene valgte å parkere bilen delvis ute i grøfta mens de jobbet på stedet. Da de senere skulle flytte bilen, kom den seg ikke opp på veien.

Ikke utforkjøring da. ;)

Den har nok private prøvd seg på også

Lenke til kommentar

Som forventet

Som forventet at det kommer slike kommentarer.

Hva annet skal man forvente? Dette er åpenbart en sak som provoserer voldsomt. 

Og hvorfor lar vi oss provosere?

Sant nok. Burde i grunn bare droppe det, med tanke på at vi vet at utfallet mest sannsynlig blir at det ikke blir noen konsekvenser. Grunnen til at man lar seg provosere er den åpenbare, grunnløse forskjellen mellom politi og ikke-politi for samme forhold, uten at det foreligger klar hjemmel for slik forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...