Gå til innhold

snoft


Slåttekar

Anbefalte innlegg

"Nei du tenker bare på en annen, og hun tuller dig snoft vekk, for hun skal jo ha skolelæreren, vet du!"

 

Ut fra konteksten kan jeg nok tenke mig til betydningen, men i Ordboken over det norske folkemålet og det nynorske skriftmålet finnes ordet ikke. I min "Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner" heller ikke. Er dette adverbformen av adjektivet "snoff"? Finnes et sånt adjektiv overhovedet?

Jeg er nysgjerrig på i hvad slags ordbok dette ord er at finne. Det må være dialektalt?

Endret av Slåttekar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg burde sikkert kjenne til den. Vet hvem Hamsun er sånn ca da.

 

Søkte litt igjen og fant noen arkiver med gamle ord som ikke er i bruk lenger, uten hell. Kan hende det er et ord han har funnet på selv også, meningen er jo lett å tyde. Så er jo ordet fra før 1949.

 

Det var så mye jeg kunne "hjelpe", blir artig om noen finner ut av denne nøtta :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk riksmålsordbok har adverbet snupt eller snoft/snopt/snuft: rent; formelig; fullstendig. likefrem  med disse eksempla:

  • var det ikke snupt som selve dronningen skulde steget ind (Ulvig Utenom alfarvei 12)
  • bøtterne hang snubt og hopped (Skram II 293)
  • er dokker snoft gjort av penger? (Hams. Livet II 117)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg burde sikkert kjenne til den. Vet hvem Hamsun er sånn ca da.

 

Søkte litt igjen og fant noen arkiver med gamle ord som ikke er i bruk lenger, uten hell. Kan hende det er et ord han har funnet på selv også, meningen er jo lett å tyde. Så er jo ordet fra før 1949.

 

Det var så mye jeg kunne "hjelpe", blir artig om noen finner ut av denne nøtta :)

Ja, hvis de største skriverne får lov til at bruke selvpåfundne ord, da bliver det virkeligt en hard nøtt at knekke. 

Lenke til kommentar

 

Norsk riksmålsordbok har adverbet snupt eller snoft/snopt/snuft: rent; formelig; fullstendig. likefrem  med disse eksempla:

  • var det ikke snupt som selve dronningen skulde steget ind (Ulvig Utenom alfarvei 12)
  • bøtterne hang snubt og hopped (Skram II 293)
  • er dokker snoft gjort av penger? (Hams. Livet II 117)

 

Så, det er likevel riksmål... Hvor mange bind har Deres ordbok?

Endret av Slåttekar
Lenke til kommentar

Eg har tre eksemplar av "På gjengrodde sier", og den nyaste, jubileumsutgåva frå 2009, har deg i staden for dig. Men snoft har dei haldi på. Og bra er det. Hamsun innførde ein del nye ord i riksmålet, og utan dei blir han ikkje til å kjenne att. Hamsun er elles den mest ordrike av dei norske forfattarane (bortsett frå Henrik Wergeland), med dobbelt så stort ordforråd som nokon annan.

Men tilbake til snoft. Finn ein ikkje eit ord i Bokmåls- og Nynorskordboka, kan ei prøve alternative stavemåtar og byte ut enkeltbokstavar. I dette tilfellet er det nok å skrive sn?ft, så dukkar snuft/snupt fram. Og av tydinga framgår det at det kan nok stemme, det er truleg same ordet. Verre er det ikkje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...