Gå til innhold

Løvmeis ... ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har takket for meg her inne etter en kort visitt, men får si som Pande at dagen ikke er den samme uten en titt på fotosidene, også de svenske. Jeg har fotografert mange fugler tidligere og var også godt kjent med det lydmessige. Jeg mener dette er en løvmeis og ikke en granmeis som er svært lik Flott artsbilde :-) Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Jeg har takket for meg her inne etter en kort visitt, men får si som Pande at dagen ikke er den samme uten en titt på fotosidene, også de svenske. Jeg har fotografert mange fugler tidligere og var også godt kjent med det lydmessige. Jeg mener dette er en løvmeis og ikke en granmeis som er svært lik Flott artsbilde :-) Mvh Gunnar

Hei, Gunnar Fagerli.

Tusen takk for hyggelig og informativ tilbakemelding !

Jeg var litt i tvil om det kunnne være granmeis, men jeg så ikke de typisk lyse feltene på vingene, så konklusjonen ble løvmeis, - slik du også foreslår.

Takk for hjelp til artsbestemmelse !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert

Flott bilde av munk hunn, blackcup :)  Hanen har rød/brunt på hode. Vhär mange i Skåne og har en flott sang  :) 

God helg !

M v h

Leif :cool: 

Hei, Leif.

Fuglen på bildet er liten som en pilfink og er grågrønn på ryggen, - noe som tyder i retning av at dette er en løvmeis.

Munkhannen har svart hette (hunnen har brunrød hette), og er nesten dobbelt så stor som en en liten meis, så jeg vil tro at dette er en løvmeis.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert. Velkommen tilbake.

Bilde er kjempeflott, Kanskje litt mye støy?men veldig bra komponert :-)

Hei, Jimmyag.

Tusen takk for hyggelig velkomsthilsen !

Bildet er teknisk sett ikke tilfredsstillende når det gjelder skarphet eller støy, men jeg valgte å sette inn bildet på "Bildekritikk" likevel, da jeg tror at det er mange, - og meg selv inkludert, som ikke har kjennskap til denne fuglearten, som jeg antar er en løvmeis.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert

Flott bilde av munk hunn, blackcup :)  Hanen har rød/brunt på hode. Vhär mange i Skåne og har en flott sang  :) 

God helg !

M v h

Hei, Leif.

Fuglen på bildet er liten som en pilfink og er grågrønn på ryggen, - noe som tyder i retning av at dette er en løvmeis.

Munkhannen har svart hette (hunnen har brunrød hette), og er nesten dobbelt så stor som en en liten meis, så jeg vil tro at dette er en løvmeis.

M v h

Albert.

Sorry, så riktig Albert. Er som du sier en løvmeis. Også riktig om hetta til munken, hunn har röd/brun og ham svart,

Hilsen

Leif

Lenke til kommentar

Fint at slike spørsmål dukker opp. Er ingen ekspert !men ligner nok mest på en velfødd løvmeis. Et godt fugleportrett for øvrig.

Mvh Ragnar

Hei, Ragnar.

Mange takk for hyggelig kommentar !

Jeg ser nedover langs siden, og det er divergerende oppfatninger om hvilken art det dreier seg om.

Jeg tror det er en løvmeis, - noe både størrelsen og den korte stjerten kan tyde på.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er litt kaldt å være liten pipip også for den har blåst seg opp.

Titter visst litt skjelmsk mot fotografen også?

Vanskelig å finne no' mat for negativfingeren idag også. !

Roar

Hei, Roar.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding !

Ja, - det begynner nok å bli tøft å være småfugl utover nå, - temperatur og tilgang på mat betyr svært mye når det gjelder å overleve vinteren.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Pent portrettert , komponert og skarptegnende eksemplar av hva ? det jeg ikke påta meg , til det er kunnskapen om disse søte små altfor dårlig .

Det eneste jeg kunne ønske var en bakgrunn uten all kvisten . Men å trimme trærne før fotografering er vel å gå litt langt .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Helt klart en munk (hann), det er vel på tide for den og reise sydover nå. ;) Hunnen har forresten brun hette. Fint miljøbilde av munken.

Hei, MotoG.

Mange takk for hyggelig og innsiktsfull tilbakemelding !

Helt til nå har jeg trodd at bildet viser en løvmeis, men fraværet av mørk hakeflekk tilsier nok at Leif Olsson og du har rett, - det er nok en munk.

Takk for engasjementet, alle sammen !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Pent portrettert , komponert og skarptegnende eksemplar av hva ? det jeg ikke påta meg , til det er kunnskapen om disse søte små altfor dårlig .

Det eneste jeg kunne ønske var en bakgrunn uten all kvisten . Men å trimme trærne før fotografering er vel å gå litt langt .

Mvh

Alec

Hei, Alec.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding !

Manglende fototeknisk kvalitet og mangel på komposisjon er nøkkelord når det gjelder dette bildet, men jeg så en fugl av en art som var / er ukjent for meg, og jeg hadde bare noen få sekunder til å få plassert den på "brikka" og trykke på utløseren, - nærmest en reflekshandling.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert

God helg !

M v h

Hei, Leif.

M v h

Albert.

Sorry, så riktig Albert. Er som du sier en løvmeis. Også riktig om hetta til munken, hunn har röd/brun og ham svart,

Hilsen

Leif

Hei, igjen, Leif.

Etter å ha studert både fugleatlas og internettsider, er jeg kommet til at fuglen på bildet er en munk, - mangel på mørk hakeflekk tyder på det.

Så du har nok hatt rett fra begynnelsen, Leif !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert

God helg !

M v h

Hei, Leif.

M v h

Albert.

Hilsen

Leif

Hei, igjen, Leif.

Etter å ha studert både fugleatlas og internettsider, er jeg kommet til at fuglen på bildet er en munk, - mangel på mørk hakeflekk tyder på det.

M v h

Albert.

OK, takk Albert. Det vhær en vanskelig fugel hehe men man lerer så lenge man....... :) 

God lørdags kveld :) 

Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen, den første mistet jeg da jeg ikke klarte å treffe post med null i promille :-) Følger litt med som jeg nevnte innledningsvis. Imponert over interessen for fugler som har opptatt meg tidligere. Jeg må nok gi vedkommende som nevnte munk hann riktig. Hadde jeg hørt den synge, skulle jeg klart det. Det ligner på de to som jeg nevnte. Munk hunn er mer lik hagesanger. Det gjelder å innrømme at man kan ta feil. Jeg ønsker dere en fin lørdagskveld alle sammen, jeg sitter og ser på "skal vi danse." Jeg fikk spesielt god kontakt med Helene og Alec her inne, to positive mennesker Takk for samarbeidet. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Hei Albert

God helg !

M v h

Hei, Leif.

M v h

Albert.

Hilsen

Leif

Hei, igjen, Leif.

M v h

Albert.

OK, takk Albert. Det vhær en vanskelig fugel hehe men man lerer så lenge man....... :) 

God lørdags kveld :) 

Hei, igjen, Leif.

Jeg er igjeN iJeg har lært mye i dag !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...