Ketil_H Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg har en isbitmaskin. Den fylles med vann, det tilføres strøm og vips så har man isbiter. Rent teknisk så er vel dette en vann til luft varmepumpe? Den tar varmeenergi fra vannet(helt til det fryser til is) og frigjør denne energien i rommet. Vil det da gi mer varmeeffekt å sende elektrisiteten via isbitmaskinen(sett at all is kastes ut av huset) enn via panelovenen? (Dette er kun et tankespinn og ikke noe jeg har planer om å drive med) Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Ja, det vil frigjøre mer energi gjennom isbitmaskinen. Men da bør du kaste ut isbitene av huset, så det ikke er innemiljøet som brukes til å tine dem igjen. Samme med fryseboks og kjøleskap. Men om de brukes mye slik reduseres levetiden en del. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Hvordan er da regnestykket for energien? La oss si at 1 liter vann på 15 grader konverteres til is som holder -10 grader. Se bort i fra all smelting++ Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 For å regne ut hvor mye energi du må ta vekk fra vannet trenger du tre tall: Varmekapasitet for vann: 4.2 kJ/kgK Smeltevarme for is: 334 kJ/kg Varmekapasitet for is: 2.0 kJ/kgK Du får da E = 1 kg * ( 15 K * 4.2 kJ/kgK + 334 kJ/kg + 10 K * 2.0 kJ/kgK ) = 417 kJ = 0.12 kWh Dette er energien du får fra vannet som blir til is. I tillegg må du legge til energien som isbitmaskinen bruker for å "lure" denne energien ut av vannet. Her har jeg dessverre ingen tall å komme med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå