Gå til innhold

Hva må til for å konvertere et program fra mac til linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPL, selg binaries (+ support og features), gi med kildekoden på en CD sammen med binaries og drøy det å publisere på github e.l.

Det er et alternativ. Å selge binærfiler til f.eks Windows, Mac og Android burde være realistisk da terskelen for å bygge programmet er høyere en på Linux/BSD. Men for Linux/BSD så vil nok ingen betale for programmet da alt de trenger å gjøre er å klone repo og dra en make&&make install(?).

Som sagt jeg er villig til å gjøre dette, men siden jeg ikke har bruk for programmet selv så må jeg få dekt mine utgifter/tid på en eller annen måten.

Jeg har muligens noen dager fri i julen, så jeg kan iallefall begynne med specs.

Hvilke funksjoner er ønsket i v1.0? https://github.com/olear/frifaktura/issues

Lenke til kommentar

Det er et alternativ. Å selge binærfiler til f.eks Windows, Mac og Android burde være realistisk da terskelen for å bygge programmet er høyere en på Linux/BSD. Men for Linux/BSD så vil nok ingen betale for programmet da alt de trenger å gjøre er å klone repo og dra en make&&make install(?).

Gitt at de får tak på kildekoden, jada, men hvor får de det fra? Konkurrenter som vil gi bort? Hva med neste versjon?

Dessuten, folk som er villige til å sette seg inn i sånt kjøper kanskje ikke så mye fakturaprogramvare.

edit: dessuten tror jeg de fleste småbedrifter som ikke er villige til å betale for dette (fri eller ikke) hadde kjøpt piratvare uansett.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til spørsmålet mitt var at mange oppgir grunnen til at de ikke går over til Linux er mangel på Adobe program.

Så det er jo litt av hva kom først av høna og egget spørsmål.

Det gjelder spesielt nå som mange er veldig missfornøyd med retningen Microsoft går i.

Lenke til kommentar

Ser dere snakker om gratis faktura program. Jeg har brukt Conta i ca. 2 år og det er utmerket:

http://conta-faktura.no/

Nettbasert program altså.

kjenner til den, og på linux finnes fryktelig fin faktura:

https://sourceforge.net/projects/finfaktura/

Så det er alternativ, og mens fff er garantert gratis for fremtiden (i motsetning til conta) så ligger ikke fff i noe repositories noe sted. Men det er et eksempel på et godt program som godt kunne vært videreutviklet med en liten post på statsbudsjettet så det fungerte på mac, windows osv også, med lagerbeholdning og diverse, en komplett pakke for en liten bedrift (eller privatperson med liknende behov).

det utvikles altså gratis programvare av frivillige men med noen slanter fra det offentlige kunne det skjedd mye mer, til glede for hele norges og verdens befolkning.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Så det er alternativ, og mens fff er garantert gratis for fremtiden (i motsetning til conta) så ligger ikke fff i noe repositories noe sted.

Kildekoden er tilgjengelig i et git repository

https://sourceforge.net/p/finfaktura/code/ci/master/tree/

git clone git://git.code.sf.net/p/finfaktura/code finfaktura-code
Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Ser dere snakker om gratis faktura program. Jeg har brukt Conta i ca. 2 år og det er utmerket:

Så det er alternativ, og mens fff er garantert gratis for fremtiden (i motsetning til conta) så ligger ikke fff i noe repositories noe sted. Men det er et eksempel på et godt program som godt kunne vært videreutviklet med en liten post på statsbudsjettet så det fungerte på mac, windows osv også, med lagerbeholdning og diverse, en komplett pakke for en liten bedrift (eller privatperson med liknende behov).

det utvikles altså gratis programvare av frivillige men med noen slanter fra det offentlige kunne det skjedd mye mer, til glede for hele norges og verdens befolkning.

Conta Faktura har vært gratis siden oppstart, og kommer alltid til å ha en gratis fakturaløsning.

Det kommer forøvrig en større oppdatering av Conta-Faktura i beynnelsen av 2017.

Den blir også kostnadsfri.

Hilsen en som jobber i conta.

Endret av djupvika
Lenke til kommentar

Conta Faktura har vært gratis siden oppstart, og kommer alltid til å ha en gratis fakturaløsning.

Det kommer forøvrig en stor oppdatering av Conta-Faktura i begynnelsen av 2017.

Den blir også kostnadsfri.

Hilsen en som jobber i Conta.

ok, det er isåfall inside info, men conta er ikke open source som er lisensiert fri kode, koden ligger der mao der åpen og fri i f.eks fryktelig fin faktura, mens conta kan når som helst når de har mange nok gratisbrukere forandre policyen til en betalingsordning fordi det er conta som er en kommersiell bedrift som har eierskap over ordningen, det var poenget mitt.. det er ikke dermed sagt at dere gjør det, men dere kan det, jeg har ingen garanti på det utover at vi har ditt ord på det her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvaslag glede gir det meg som skattebetaler å bekoste faktureringa i kommersielle bedrifter?

Lenke til kommentar

Effektivisering av norske bedrifter kan gjøre Norge konkurransedyktig på internasjonale markeder. Alle i Norge tjener på det.

Staten skal effektivisere norske bedrifter!?!?! Hm ...

Trur itte det er helt sånn det funker ... men det er en interessant diskusjon, mange artikler på digi.no f.eks. Innovasjon Norge v. Kari Traaseth vs. diverse andre meningsmotstandere.

Det er en del bedrifter i Norge som lever av fakturering. Disse må legge ned, når staten skal forsyne virksomheter med gratis faktureringsløsninger. Så har vi f.eks. logistikkfirmaene i neste omgang, de må også legge ned når staten forsyner virksomheter med logistikkløsning. Så har vi helsevesenet, som utgjør et enormt marked. Tenk om staten bare kunne kaste ut noen slanter så det dukket opp gratisløsninger der også ... 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og når staten betaler for all utvikling er det ikke lenger gratis fordi man betaler skatt for å få det utviklet og man er like langt og staten har fått monopol

da har du missforstått hva open source er. dessuten er kode litt som å bygge veier, er veien engang bygd er jobben så og si gjort. men ser ut som utviklinga går så fort nå på mobiltelefoner etc at jeg lurer på hvor lenge den tradisjonelle desktopen har igjen.

Lenke til kommentar

Vel, kan være enig i at staten kan forlange opensource når de får spesiallaget programvare, software må som veger vedlikeholdes og jeg har brukt mye opensource programmer som har dødd en stille død fordi utvikleren ble lei eller fikk seg dame....

Lenke til kommentar

Og når staten betaler for all utvikling er det ikke lenger gratis fordi man betaler skatt for å få det utviklet og man er like langt og staten har fått monopol

da har du missforstått hva open source er. dessuten er kode litt som å bygge veier, er veien engang bygd er jobben så og si gjort. men ser ut som utviklinga går så fort nå på mobiltelefoner etc at jeg lurer på hvor lenge den tradisjonelle desktopen har igjen.

eh, nei han har nok ikke misforstått, og eh, nei igjen, når veien er bygget så kommer vedlikeholdskostnadene, og når det gjelder systemer er nok ikke vedlikeholdskostnadene akkurat mindre enn de er for veier, snarere tvert imot, kan man vel trygt si med milevid margin ... 

når det gjelder desktop'en så er du velkommen til å fortsette å lure, mange som gjør det ...

Lenke til kommentar

Vel, kan være enig i at staten kan forlange opensource når de får spesiallaget programvare, software må som veger vedlikeholdes og jeg har brukt mye opensource programmer som har dødd en stille død fordi utvikleren ble lei eller fikk seg dame....

I dag er det slik at opensource brukes i stor utstrekning, både i private og offentlige utviklingsprosjekter. Det er mange fordeler knyttet til dette, men det er ikke slik at man ved bare å øke bruken av opensource ytterligere løser resten av de problemene man måtte ha med datasystemer i statlig (eller privat) virksomhet. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...