Gå til innhold

Forstyrrelser både på 2.4Ghz og 5Ghz båndet

Anbefalte innlegg

Hei. 

I et stort nabolag (tettbygd frittstående boliger) hvor det er fremlagt fiber sliter jeg litt med nettet til en nabo av meg.  Han bor i en enebolig med hus forran og på hver side, men ikke bak seg. Så dette er ikke et område hvor en bor veldig mange i umiddelbar nærhet. 

Det som skjer er at på visse tider av døgnet, spesielt kvelden, så strupes hastigheten over wifi så til de grader at enhetene ikke klarer å surfe (eller få kontakt med speedtest.net via mobil app). Med kabel fungerer det fint. Jeg har prøvd standard routeren som fulgte med fra ISP (Tilgin sak) + satt opp en AC66U, begge to med samme feil. Har og plassert routerene på forskjellige plasser i huset uten at det hjelper noe særlig fra eller til. Dekningen virker til å være god i hele huset. Dukker opp litt nabo nettverk, alle sammen med svak signalstyrke. 

Det må være et eller annet som forstyrrer kraftig, men finner ikke ut av det. Gjelder både 2.4Ghz og 5Ghz bådet.

Har forsøkt:

- bytte kanaler 

- babycall og mikrobølgeovn er av

- forskjellige routere

- forskjellig plassering

Boligen er bygget i 2012 og er er vanlig hus uten betong osv. 

Tips ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ikke lett den der. Hadde det vært bare på 2.4 GHz, så hadde jeg gjettet på Blåtann, men siden det rammer 5 GHz også så er det ikke sannsynlig at det er det. Er det andre tekniske installasjoner i nærheten? Eksempelvis mobilmast, trådløs alarm, AMS (automatisk strømmåler, bruker ofte mobilnett som bærer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...