Eirik Helland Urke / TU Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Vi snakker om solenergi i ukens podcast.Framtiden er sollys Lenke til kommentar
Glenfarclas Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Ville bare ha det sagt at jeg er veldig glad i podcasten deres - fortsett med den! 2 Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Hva med å bruke koherent dagslys istedet for sollys? Det vil gi mye større effekt og vil kunne erstatte uranstaver i atomkraftverk. Det burde være en overkommelig oppgave å pønske ut noe passivt av et slags glass eller krystall som gjør vanlig dagslys koherent. Noen har sikkert tenkt på dette for uminnelige tider siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Det burde være en overkommelig oppgave å pønske ut noe passivt av et slags glass eller krystall som gjør vanlig dagslys koherent. Lykke til! Må ellers få støtte første taler her og si at jeg også er glad i podcasten. Som innspill til selve podcasten vil jeg si at det er en teknisk fetish å være opptatt av de siste små forbedringene av virkningsgrad. Etter min mening er det viktigere at prisen faller. Både på cellene og ved å lage kombinasjonsprodukter som solcelle-takstein og solcellefasadeplater. Veldig høy virkningsgrad er viktigere på steder der vekt og størrelse må minimeres selv om det koster mye. F.eks på satellitter. Endret 5. november 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå