Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet overtidsbetaling

Strato

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite dilemma på jobb. Jeg er vanlig ansatt og har ikke noe lederstilling.

Jeg jobbet en måned. Av denne måneden hadde jeg en avtalt ferieuke (en av mine fem uker, ikke avspassering).

I løpet av denne måneden jobbet jeg 20 timer overtid fordelt på ukene før og etter ferien min. Dette ekstraarbeidet er av midlertidig karakter og kommer av et ekstra oppdrag jeg har fått av DL her på bygget. Jeg visste ikke at det kom til å bli overtid ut av dette, men totalt sett tok det rett og slett mer tid enn ventet på grunn av tekniske utfordringer med datasystemene. Det skal også sies at min kompetanse er unik 

Tiden kommer for å levere timeliste og jeg skriver opp ordinærtid (minus ferie) og 20 timer overtid selvfølgelig.

Lønnen kommer, ingen overtid. Jeg har fått ordinær lønn for alle de 20 timene, men ikke overtidstillegg.

Jeg hører med DL og han sier:

Siden du ikke har avtalt denne overtiden med meg så kan du ikke få overtid. Det er mange andre her på bygget som har jobbet overtid, de har heller ikke fått tillegg fordi det ikke var avtalt på forhånd.

Holder denne argumentasjonen? For meg blir det altfor tynt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke lovverket, men jeg har også en ganske selvstendig stilling og styrer mine egne oppgaver og tidsbruk på disse selv! Jeg kan ikke bare bruke overtid uten å avtale dette på forhånd, jeg får stort sett overtid om jeg ber om det og argumentasjonen er riktig! Dette er rimelig å forvente, eller så kan ansatte sluntre unna også be om overtid fordi de ikke "rakk" oppgaven. Jeg tror dette er helt innafor

Lenke til kommentar

Kjenner ikke lovverket, men jeg har også en ganske selvstendig stilling og styrer mine egne oppgaver og tidsbruk på disse selv! Jeg kan ikke bare bruke overtid uten å avtale dette på forhånd, jeg får stort sett overtid om jeg ber om det og argumentasjonen er riktig! Dette er rimelig å forvente, eller så kan ansatte sluntre unna også be om overtid fordi de ikke "rakk" oppgaven. Jeg tror dette er helt innafor

Vel.

Her er min tankegang: DL har gitt meg en oppgave ut over mine vanlige arbeidsoppgaver. Jeg trodde at dette skulle gå på vanlig tid, men så etter hvert at slik ble det ikke. Med andre ord har jeg ikke hatt anledning til å be om overtid på forhånd fordi jeg ikke visste at det skulle bli slik.

I tillegg er det DL selv som har pålagt meg dette arbeidet. I mine øyne burde det med andre ord være selvsagt at jeg får overtid dersom jeg trenger dette da jeg har fått oppdraget av DL. Dette er ikke overtid jeg har "skapt" for meg selv, men skyldes DL's arbeidsfordeling og min unike kompetanse.

Lenke til kommentar

Ved å kreve overtidsbetalt påfører du virksomheten en ekstra kost. Din leder må derfor enten kreve at du jobber ut over ordinær arbeidstid eller være kjent med og stilltiende akseptere dette for at du skal kunne kreve ekstra betalt

Ole

Lenke til kommentar

Stilltiende er jo definitivt et nøkkelord her.

At virksomheten får en ekstra kost er jo ikke et argument for at tillegget ikke skal utbetales. Jeg som ansatt bryr meg ikke om dette. For meg er det en belastning å jobbe overtid da jeg verdsetter fritid mye høyere enn arbeidstid. Ved å jobbe utover normal arbeidstid forventer jeg selvfølgelig å bli kompensert for dette da det går ut over min fritid som jeg må ha for å klare meg over lengre tid.

Lenke til kommentar

Her er min tankegang: DL har gitt meg en oppgave ut over mine vanlige arbeidsoppgaver. Jeg trodde at dette skulle gå på vanlig tid, men så etter hvert at slik ble det ikke. Med andre ord har jeg ikke hatt anledning til å be om overtid på forhånd fordi jeg ikke visste at det skulle bli slik.

I tillegg er det DL selv som har pålagt meg dette arbeidet. I mine øyne burde det med andre ord være selvsagt at jeg får overtid dersom jeg trenger dette da jeg har fått oppdraget av DL. Dette er ikke overtid jeg har "skapt" for meg selv, men skyldes DL's arbeidsfordeling og min unike kompetanse.

Her har du gjort arbeide utenfor arbeidstiden uten å avtale det med DL. Altså har du ikke krav på overtid (du er blitt spurt om å gjøre det ja, men ingen har krevd at du skulle utføre dette utenfor normal arbeidstid)

Sagt med litt andre ord: Du skulle gitt beskjed om at du måtte bruke ekstra tid og spurt om dette var greit. Dette er ikke noe du hadde trengt å gjøre på forhånd, du kunne ringt din DL når du så at du ikke rakk å bli ferdig med oppgaven og spurt om dette var noe du skulle jobbe inn med overtid, eller om det var ok at prosjektet ble forsinket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så bra det løste seg til din fordel! Men jeg skulle gjerne hørt input fra krikkert eller noen andre med god peiling på jus, fordi jeg syns ikke det høres riktig ut. Greit hvis det er snakk om et par timer overtid, men 20 timer? Helt innafor at man ikke er klar over det på forhånd, men Arbeidstaker bør vel ha en varslingsplikt, ellers kunne du jo strengt talt jobbet "uendelig" med overtid og kreve betalt.

Endret av Spectryx
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man varsle når den man varsler til er den som har gitt oppgaven?

I tillegg ser jo DL at man sitter på jobb flere sene kvelder. Når han da ikke sier noe så er jo dette det samme som stilltiende aksept.

Utdrag fra linken over:

Imidlertid opplever mange å jobbe overtid uten noe direkte pålegg fra arbeidsgiver. Arbeidsmengden er så stor at man må sitte utover kvelden for å få jobben gjort. Også i slike tilfeller vil arbeidstakeren ha krav på overtidstillegget dersom arbeidsgiveren er kjent med at overtidsarbeidet utføres og stilltiende aksepterer det.     

Derimot kan ikke en arbeidstaker selv bestemme seg for å jobbe overtid bare for å kreve overtidstillegg hvis det reelt sett ikke foreligger noe behov for at det utføres overtidsarbeid. Dersom det imidlertid foreligger et akutt behov for å jobbe overtid og arbeidstakeren ikke har rimelig mulighet til å varsle arbeidsgiver, så må overtidsarbeidet med påfølgende rett til overtidstillegg kunne utføres.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er gitt at du automatisk må jobbe overtid selvom du får en ekstra oppgave? Du trodde jo selv du skulle rekke det uten overtid.

Men vi kan diskutere det opp og ned, jeg kan godt ta feil men er litt interessert i jussen og hva stilltiende aksept innebærer. Som sagt, den første kvelden kan jeg godt være enig i at du kan kreve overtid for, men da skulle du varslet arbeidsgiver dagen derpå.

Edit: Når sjefen ser at du sitter der utover arbeidstid endrer jo det selvfølgelig saken i din favør, da det blir en form for stilltiende aksept.

Endret av Spectryx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...