Mathias Klingenberg Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Samferdselsministeren oppfordrer til å bryte med kravene.Raser mot urimelige sykkelvei-krav: - Bruker halvparten av midlene på planlegging 1 Lenke til kommentar
Lars Christensen Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Nå gjelder vel vegvesenets håndbøker bare på Statlige veger, så kommunen står vel fritt fram til å bygge så dårlig de vil langs sine egne veger. Men senker man standarden for mye får man problemer med drift og vedlikehold. Vi ser mange eksempler på at sykkelveger er så dårlige og slitte at syklistene foretrekker vegbanen i stedet og da er man vel like langt. 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Herregud å latterlig, Mathias! Skjønner du ikke hvor tåpelig det ser ut med tittelen "Raser mot urimelige sykkelvei-krav". Raser... really? Det er ingen tegn til at noen raser i denne artikkelen. Det sterkeste ordet som er nevnt er frustrert. Hvordan klarer du å oversette de ydmyke og løsningsorienterte utsagnene til samferdelsministeren, til raseri? Mener du virkelig at noen av de dere pratet med satt slik som dette? Endret 4. november 2016 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg er ikke uenig i at vegnormalen er vel rigid til tider, men å la "lokal entreprenører bygge uten prosjektering", virker som en dårlig medisin, som jeg tror vil føre til mange dårlige løsninger. Synes kommunene kravene til "normale veier" er like urimelige? AtW 2 Lenke til kommentar
9K7CK7HD Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt. 3 meter avstand har vel ikke noe med universell utforming å gjøre direkte? Personlig opplever jeg fokuset på drift til å være ganske høyt i "overprosjekterte" anlegg. AtW Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Raser... really? Da tar du det helt bokstavelig. I samfunnsdebatten er det blitt vanlig med ord som ikke skal (eller bør) tas bokstavelig. Andre eksempler: Drosjesjåførene er i harnisk Kampvotering Slaktes etter uttalelse Tviler på noen ble slaktet, for å si det sånn... Endret 4. november 2016 av ozone Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Raser... really? Da tar du det helt bokstavelig. I samfunnsdebatten er det blitt vanlig med ord som ikke skal (eller bør) tas bokstavelig. Andre eksempler: Drosjesjåførene er i harnisk Kampvotering Slaktes etter uttalelse Tviler på noen ble slaktet, for å si det sånn... Dette er jeg jo selvfølgelig klar over. Poenget mitt er at det ikke er nødvendig, og det er dårlig journalistikk. Det er ikke noe annet enn clickbait. Å si at noen raser over noe, når det overhodet ikke har skjedd, er en kraftig overdrivelse og bidrar til videre ukultur i media. 1 Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 "...før du får bygget en SKARVE sykkelvei" Synes ordvalget her sier litt om hvordan det tenkes. Og samtidig lurer man på hvorfor syklistene bruker veibanen, og ikke de skarve og usammenhengende sykkelveiene. 1 Lenke til kommentar
HSPalm Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 9 av 9 syklister på illustrasjonsbildene bruker ikke hjelm. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) 9 av 9 syklister på illustrasjonsbildene bruker ikke hjelm. 1 av 1 av dine kommentarer i tråden gir ikke mening? Eller er det to forskjellige illustrasjonsbilder her? AtW Endret 4. november 2016 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
moijk Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg tror de bør ta denne sykkelhåndboka og revidere den i en dialog med sykkelmiljøene, for om de har fulgt boka i denne sykkelbyen jeg bor i, så hører boka i beste fall hjemme på sekstitallet, om ikke lengre tilbake. Moderne sykling foregår ikke bare i 10-15km/t. Folk som skal til jobb, få mosjon eller bruker en elsykkel ligger gjerne i 20-40. Og da må det taes hensyn til det. Lenke til kommentar
SMasterG Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt. Problemet med at man legge listen for høyt er at det rett og slett ikke bygges gang- og sykkelvei og folket må gå langs veien med dårlig belysning. Det er tross alt bedre med en gang- og sykkelvei som ikke er optimal enn ingen gang- og sykkelvei. Lenke til kommentar
X5WFIO95 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hvor dum er det mulig å være? Som kjent er forskjellen på dumskap og klokskap at det finnes grenser for klokskap. Tre meeter? På bondelandet? Men i Oslo by sykles det siksakk mellom busser og biler for å følge de røde asfaltstripene som er anlagt. Det finnes bedre formål å bruke oljepengene på. Og ikke minst burde byråkratene gis andre oppgaver, de mestrer åpenbart ikke å skape bedre forhold for syklistene urten å sløæse bort samfunnets ressurser. Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 HVA i huleste er en "SYKKELVEI" ????? Det de snakker om er en GANGSTI - for fotgjengere Som syklist på en slik Gangsti har du null rettigheter og bare plikter. De er skyld i de fleste sykkelulykker og direkte livsfarlige for alle involverte. Det vi trenger er "SykkelFelt" - de er lovregulert slik at de kan brukes. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Skjønner ikke dette med 3-meterskravet. Utrolig mange strekninger, som kun har en stripe på ca én meter, enten i form av stein eller gressrabatt, eller enda mindre, med autovern, i mellom vei og gang / sykkelsti. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 HVA i huleste er en "SYKKELVEI" ????? Det de snakker om er en GANGSTI - for fotgjengere Som syklist på en slik Gangsti har du null rettigheter og bare plikter. De er skyld i de fleste sykkelulykker og direkte livsfarlige for alle involverte. Det vi trenger er "SykkelFelt" - de er lovregulert slik at de kan brukes. Så absolutt. Skal sykkeltrafikken opp, og enda fler enn Olga med DBS og kurv på styret og nett på siden av bakhjulet i følge planen for framtidens trafikk, så må det andre boller til, enn halvhjertede forsøk, slik mange veier ellers har vært i mange år. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske Det er ikke alle deler av landet som har meterhøye brøytekanter. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) "Man skal ikke føle seg tvunget til å bygge noe som ikke er tilpasset de lokale forholdene, sier Solvik-Olsen" Uansett partipolitisk tilknytning. Vi har fått en samferdselsminister som tør tenke utenfor boksen. Kudos, og på tide. (At vi har Listhaug også er bare ekstrabonus.) Endret 4. november 2016 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Det forslaget til Oslo (med noe ironisk blorøde sykkelfelt) er da akkurat sånn man gjør det i andre land. Hva er galt med å bygge sånn i Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå