Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

Muttertrekker?

Om du bare skal skifte dekkene høst og vår, så tror jeg at investeringen er temmelig lite relevant om du ikke er veldig glad i selv jobben.

Ytterligere en "ding" som skal ivaretas og lades?

Jeg får byttet dekk på max. 10 minutter, og det koster 250 kroner.

Da er det bare å ta fram kalkulator, og pare dette med litt økonomisk basiskunnskap.

Jeg klarer med ute i alle fall.

 

Enig... Hvis du kun skal bytte hjul på én bil, to ganger i året, så anbefaler jeg ikke kjøp av muttertrekker med batteri. Iallfall ikke hvis du ikke har annet verktøy som benytter samme batteri.

 

Problemet med batterier, er at de svekkes med tiden. Etter fem år er kapasiteten vesentlig redusert. Nye batterityper er bedre en de tradisjonelle, men alle blir dårligere etter som tiden går. For verktøy som benyttes såpass lite, så er det bedre med ledning til en stikkontakt (antar at man ikke bytter hjul ute i ødemarka ute strøm).

 

For min egen del så går det greit med manuelt verktøy. Jeg bruker hjulmutternøkkel med uttrekkbart skaft (f.eks. Biltema varenr.: 102608) og en momentnøkkel.

 

10-2608_xl_3%20(2).jpg

Endret av Rune-Stavanger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

DSC05100-Edit.300x169.jpg

Når vinterdekkene skal på er det et meget godt alternativ å gjøre det selv. Men da må du ha godt og morsomt verktøy.

 

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri

Hva med Biltema sin til bare kr. 429,-? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/ 

 

Dette er en test på batteri. Ser ikke noe batteri i den du linker til.

Lenke til kommentar

Holder meg til Milw. selv om Ryobi er billigere,, bare vent til den har blitt brukt noen ganger, så vil nok det vises hvorfor det er prisforskjeller.

Tviler på at jeg blir å slite ut Ryobien min. Bruker den 2 ganger i året.

Det er ihvertfall garantert at jeg får brukt den 10 ganger siden jeg har 5-års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Muttertrekker?

Om du bare skal skifte dekkene høst og vår, så tror jeg at investeringen er temmelig lite relevant om du ikke er veldig glad i selv jobben.

Ytterligere en "ding" som skal ivaretas og lades?

Jeg får byttet dekk på max. 10 minutter, og det koster 250 kroner.

Da er det bare å ta fram kalkulator, og pare dette med litt økonomisk basiskunnskap.

Jeg klarer med ute i alle fall.

 

Der jeg bor er det svært få plasser som bytter dekk for 250 kr det nærmer seg raskt 1000 lappen og da vil jeg påstå at en muttertrekker til 1050 kr ikke er store utgiften.

Lenke til kommentar

 

Det jeg er kjent med er mekanisk industri, fra lett type (Bilverksted og andre småting) til tung maritim industri. Hvis det var slik at slagtrekkere bare er gode for å ødelegge bolter slik det du skrev måtte mforstås som ville jo bruk av slike være noe oppsiktsvekkende. Jeg antar vel du egentlig mente å si at å dra til bolter med slike kan være problematisk.

Nei, jeg har ikke sagt noe sånt, heller forklart det motsatte, og vennligst ikke dikt opp ting du tror jeg sa. Det jeg sa var at rett verktøy skal benyttes til rett oppgave. Å skru fast en lokk på en dieseltank som er under atmosfærisk trykk med M12 bolter og en gummipakning kan man sikkert bruke en boltetrekker med slag til. Å skru sammen en 4"-150 flens skal man derimot IKKE bruke en botetrekker med slag.

Akkurat samme situasjon her: rett verktøy til oppgaven man skal utføre.

 

Noen hevder de har det. Om det faktisk virker skal jeg ikke uttale meg om, men rent fysisk er det ingenting i veien for å karakterisere hvilken momentkurve en slagtrekker vil oppnå til sist. I.e. så lenge bolten beveger seg vesentlig blir ukontrollerbare parametre som statisk og dynamisk friksjon for store, men når bolten er nære stillestående blir momentkurven nær entydig bestemt av selve slagmekanismen og pådraget på denne.

Og noen hevder jorden er flat. Faktis så har du hevdet det, ikke at jorden er flat men at det finnes "presis motorstyring" eller hva ellers. Jeg sier nei. Kom med bevis, å diskutere ting folk tror blir meningsløst.

 

Uansett er jo moment et svært dårlig mål for riktig tilstramming, noe som jo er grunnen til at det brukes tiltak som strekkbolter.

Forklar meg dette da: en rørlegger blir utlevert en arbeidspakke. I pakken finnes det isometri, P&ID og mer. Der VIL det stå følgende: type bolt, tørre eller smurte gjenger (eks: molycote), og moment. That's it!

Hvis du da sammenligner med jobben til en elektriker ved for eksempel tilkobling av en tjukk kabel vil det stå hva slags moment man skal trekke til kabelskoene.

Hvis det er snakk om en flymotormekaniker blir han fortalt nettom det samme - moment, pluss type låsewire eller noe sånt.

Hvis moment er da et "svært dårlig mål", så hadde den ikke vært brukt. Men den er det, og overalt.

Men siden du gjerne ha muttertrekkeren ved deg med riktig sokkel montert er det veldig praktisk å bruke muttertrekkeren du akkurat tok av hjulet med til å kjøre inn bolten.

Og likeså kan man tørke seg i bakenden med aviser, siden de kan godt ligge på toalettet.

Jeg tar ditt ord på det, men er selvlåsende gjenger noe en hjemmemekker kommer ut for på sin private bil?

Ja, og torque-to-yield bolter, og mye mye mer man bør sette seg inn i og forstå før man "bare" skrur på det.

Det er nok gjerne det å få AV bolten i første omgang mange synes er den vanskelige delen. Der hjelper muttertrekkeren.

Eller hvis man i såfall synes å ta av bolter fra hjulene på en personbil er vanskelig, bokstavelig talt så vansklelig at man trenger en boltetrekker, så bør man sjekke helsen og/eller trene.

Sier manualen noe om godkjent verktøy for å ta av hjulbolter? Hvilke verktøy tror du brukes av godkjente merkeverksted når de skal bytte hjul?

Whataboutism om verksteder hjelper ikke. Hvis det står i manualen hva skal man bruke av drivstoff, olje, verktøy etc er det vel ikke så forbanna vanskelig å følge manualen vel. Skjønner ikke at man skal drive sånn smårebellsk tull hvis det korrekte valget er egentlig omtrent like enkelt/vanskelig.

At noen gidder denne diskusjonen!

Jeg bruker en ca 1000nm (tiltrekking) Milwaukee muttertrekker når jeg bytter dekk på bilene mine! Setter på en momentstav på 100nm og trekker til den bråstopper! Om den trekker til 120nm gir jeg vel pokker i! 120nm er ufattelig lite! Jeg er sikker på at 90% av mannen i gata som bruker et hjulkryss til dekkskift trekker mere en det når han drar til det lille ekstra.

Slutt å krangle og bruk det som passer dere!

(Nå kan du, nessuno, komme med et sinsykt motangrep slik at jeg kan få meg en videre god latter! :)

 

Dessuten må jeg nevne at JEG synes denne testen er bare tull. Teste maskiner som hverken har pris, vekt eller ytelse til felles! (Det var MIN mening nessuno, du trenger ikke å kommentere den, jeg kommer ikke til å bytte mening)

Lenke til kommentar

Jeg var en av de late som betalte 250 kr++ for å slippe å ta hjulskifte selv. Helt til jeg skulle sette på spacere og ikke fikk av en eneste av de fire sikkerhetsboltene. De hadde blitt skrudd på bånn pinne med luft hos Dekk1, og blitt nesten helt runde. Så nå bruker jeg bare 5 vanlige bolter per hjul, løsner med luft og skruer på med håndkraft. Tighter til 120 NM med momentnøkkel.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Brukte lufthammer tidligere. Fant så på å kjøpe en sånn Ryobi da jeg hadde lader og batterier fra før. Og det har jeg ikke angret et sekund på. Multimaskin som har vært med på hjulskift og verandabygging. 1 bil og 1 veteranbil blir 4 hjulskift i året. Kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om enda, da den var kjøpt i Mai -17.

Lenke til kommentar

At en som ikke har børsteløs motor vinner... HALLO, kokos-buljong test. Kjøpt og betalt drittanbefaling, av ubrukelig søppel....

 

Skjønner ikke helt problemet med en børste motor på en muttertrekker, det er jo ikke ett verktøy som går kontinuerlig som en drill eller en sag for eksempel, selv om det hadde vært flott med børsteløs.

 

Når jeg tenker muttertrekker da er det krefter jeg er ute etter og det har Ryobi'en i massevis, jeg bruker den kun i stilling nr3 og jeg bruker momentstav når jeg skal montere dekkene igjen, den har fungert helt supert for min del, jeg har brukt den til en 7-8 dekkskift og har det største batteriet da jeg også har annet verktøy i samme serie, var litt skeptisk til merket, men maskinen virker solid og godt nok bygget for meg.

Lenke til kommentar

At en som ikke har børsteløs motor vinner... HALLO, kokos-buljong test. Kjøpt og betalt drittanbefaling, av ubrukelig søppel....

Formålet med verktøyet her er å skifte hjul på bilen, og om prestasjonene til verktøyet overgår alternativene så er motortype uvesentlig. Børsteløse verktøy er også en fordel med tanke på pris, enn så lenge.

 

Skal man gå å drive 20 cm bolter ned i trevirke dagen lang så blir der noe annet...

Lenke til kommentar

Har man ikke en haug biler å skifte dekk på så er slike mutter-trekkere bortkasta. På en bil ville jeg kanskje spare 5 min max. Det blir dyre minutter. En skikkelig garasje-jekk er noe helt annet. En momentnøkkel med langt skaft er også grei å ha. Ikke bare får man kontrollert momentet når man trekker til, men med langt skaft har man også mer kraft til løse mutterne. Garasje-jekk, langpiper, forlenger (10cm) og en 1/4" momentnøkkel er det som trengs. Alt dette bruker jeg jevnlig hele året, mens en elektrisk mutter-trekker bare blir liggende og ta opp plass.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Cryobi, AEG og Milfuckee er samme kinesiske driten med annen plast rundt. Skal du kjøpe en av disse så ville jeg valgt den billigste av de. Noen har mer bling enn andre, men om du skal gjøre noe mer enn å løsne bolter en gang i skuddåret så ville jeg muligens kjøpt noe annet.

Javel. Har hatt min Ryobi i 4 år nå. Den er mye brukt på hjulskift og verandabygging. Veldig fornøyd.

 

Dessuten er det veldig rart at Japanske Ryobi får bygget verktøyene i Kina... Tror ikke det stemmer.

Endret av Tømmerås
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...