Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

 

En overgang til koppnøkler fås kjøpt på Jula til under hundrelappen. Da bruker du bare en helt vanlig skrumaskin.

Foreslår du å løsne en hjulbolt med pipe festet med overgang til en slagskrutrekker? Slagskrutrekkerne kan kanskje oppnå litt over 100Nm, men overgangen stjeler en god del, og du må forvente å bruke mye mer moment å få bolten av enn hva som ble brukt til å dra den til i første omgang. (Møkk og korrosjon gjør sitt)

 

Jeg har prøvd litt slikt, og de har problemer nok med å få av sykkeldeler skrudd på til 40Nm, at jeg tror ikke jeg ville brydd meg med å teste på en hjulbolt på bil.

 

Antar ihvertfall du mente slagskrutrekker ovenfor, hvis du mente drill, da har du noen vonde håndledd i din fremtid... ;-)

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bits-og-bitssett/bitssett/pipeadaptersett-170001/

 

Løsne hjulboltene først med en momentstang (kjært barn har mange navn), så kan du ta av alle med en skrumaskin med det adapteret. Og koppnøkkelen som passer dine muttere, naturligvis. De festes på samme viset, man må bare etterstramme med momentstanga etterpå.

 

Har gjort dette selv et par år, det fungerer som en drøm.

En bil er ferdig bytta på ca 10 minutter, og da stresser jeg ikke. Men, er man lat, har litt for mye penger, er spesielt interressert i fancy verktøy hvermannsen overhodet ikke har bruk for, så værsågod. Kjøp en muttertrekker til flere laken istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lest slik det er, sier du her at bruk av slagtrekkere, uten forbehold, har en vesentlig risiko for å skade bolt eller gjenger. Nå vil jeg understreke at jeg også sa at jeg velger å IKKE lese deg ordrett, men å anta at dette kun gjelder ved tildraging med muttertrekkere som er sterkere enn hva boltene tåler.

 

Ja, det stemmer. For hvis det finnes bolter som er av liten strukturell betydning (hvis en eller flere feiler) så er dette faktisk akseptabelt. Visse bolter - f.eks. M10 A4-80 med valsede selvlåsende gjenger kan godt dras til med boltetrekker med slag, en beskjeden batteridreven en for eksempel, uten at de tar skade, eller rettere sagt de kan ta skade (1 ut av 100) men dette er akseptabelt. Alt etter behov.

Vi derimot diskuterer bolter som skal dras til med nøyaktig moment.

 

Nei, jeg har hevdet at noen produsenter som f.eks milwaukee hevder de kan styre momentet i slagtrekkerne sine (For begrensede verdier av presis dog, men det er jo alltid tilfelle). Jeg tok også forbehold om at jeg går ikke god for disse.

... som er tilfredsstillende for visse typer oppgaver. Men ikke for å bytte hjul.

Moment er et dårlig mål fordi det er egentlig hvilken kraft innfestningen drar sammen godset med som er intressant. Momentet en gitt innfesting dras til med er korrelert med dette, men det er mange andre faktorer som også virker inn som friksjon i gjenger og mellom infestinger og gods (Både dynamisk statisk) og temperatur (Spesielt om gjengene er i matrialer med forskjellige utvidelseskoeffisienter). Friksjonen blir påvirket av og kan kontrolleres med smøring, men både for lite og for mye gir avvik. Er det rusk og forurensinger i gjengene øker det momentet som trengs for å oppnå samme strekk, forskjellige tildragingshastigheter eller stopp ved tildragingen vil gi avvik på avlest moment.

 

Og der type bolt (legering), tilstanden til gjengene (tørre, rene, smurte eller ei) pluss moment er av betydning blir det spesifisert. Og heldigvis så skal ikke du som "sluttbruker" drive med beregninger av metalltretthet, termisk ekspansjon og masse andre ting, men i bruksmanualen blir gjerne forklart: tørre, rene gjenger, f.eks. 100nM.

Så ja, dette er hele bøttebaletten der moment er bare en del, men en viktig del allikevel.

 

Poenget er at det står ikke noe i manualen om godkjent verktøy for å dra av hjulbolter, og det er faktisk ikke så fryktelig viktig heller, det er heller ikke så fryktelig kritisk å treffe helt nøyaktig på momentnøkkelen når du skal dra de til. Det er ingen grunn til å overkomplisere dette. Hjulboltene på en bil er et idiotsystem, ikke finmekanikk. Det tåler masse bruk og misbruk før det feiler katastrofalt. Drar du til med 10x momentet du skal bruke, ja da går det gjerne galt, men innenfor rimelighetens grenser er det masse margin innebygd. Ingeniørene som regner på dette forteller deg ikke hvilke marginer de har brukt, de holder ting enkelt slik at han på verkstedgulvet kan bare forholde seg til en enkel prosedyre, og slik at det funker når Hansen i skatteetaten drar til sånn passe med et hjulkryss i garasjen en søndags kveld i november helt uten å kikke i noen manual. Som sagt ingen grunn til å overkomplisere.

 

 

Hvis å bruke momentnøkkel og dra til med rett moment som tar kanskje 5 sekunder å stille inn på nøkkelen er "overkomplisering", da har jeg nok ikke peiling hva komplisert eller enkelt er, rett og slett.

Men hva vet jeg - kanskje jeg overkompliserer ting da jeg kjøper rett type motorolje og rett type lyspære.

 

Og mens proffene diskuterer om nøyaktig hvilket moment hver eneste skrue og bolt her i verden optimalt bør trekkes til, og ei, så går går nå verden rundt i sitt sedvanlige tempo, uten de helt store problemene hos oss amatører, ola nordmann og idioter som meg selv.  :roll: Måtte det være skruene i PCen, sikringskapet, stikkontakter, feste fresen, skru opp motorer, plank, bjelker, hvitevarer, TVer, skjermer, veggfester, taklamper og ja, 1000 andre ting jeg har vært borti i min vanlig og samtidig usedvanlige verden. 

 

Alt er vel inntil man gjør en stor nok feil, deretter skal en viss herre Charles Darwin ta en prat med deg, om dine tekniske ferdigheter, risikovurdering and what not.

Lenke til kommentar
Og mens proffene diskuterer om nøyaktig hvilket moment hver eneste skrue og bolt her i verden optimalt bør trekkes til, og ei, så går går nå verden rundt i sitt sedvanlige tempo, uten de helt store problemene hos oss amatører, ola nordmann og idioter som meg selv.  :roll: Måtte det være skruene i PCen, sikringskapet, stikkontakter, feste fresen, skru opp motorer, plank, bjelker, hvitevarer, TVer, skjermer, veggfester, taklamper og ja, 1000 andre ting jeg har vært borti i min vanlig og samtidig usedvanlige verden. 

 

Alt er vel inntil man gjør en stor nok feil, deretter skal en viss herre Charles Darwin ta en prat med deg, om dine tekniske ferdigheter, risikovurdering and what not.

 

 

Så klart. Det finnes nok ganske sikkert mang en måte å skade eller dø på. Og alle vil ha ha en form for grense for hva som er en praktisk grense å sette. Jeg respekterer at du virker å ha en særdeles høy grad av nøyaktighet når det kommer til hvor hardt en bolt skrues til. Risikovurdering er ei heller meg et ukjent tema.

Uten at jeg kommer til å kalle det darwin award om du eller noen annen måtte være så uheldig å få en meteoritt i hodet fordi du ikke bodde i en bunker til en hver tid. Eller fikk en sykdom som kunne bli minimalt senket ved å spise en gitt ingrediens. Ja, du skjønner hvor jeg vill hen. Ett sted må nesten grensen trekkes.

Jeg er ikke dumdristig, og stoler ikke på meg selv uten grunn. Jeg kan godt teste meg. Sjekke at bolter sitter, for eksempel. Men med tanke på hvor stort et spenn du har fra de rimelig lave tallene som er anbefalt tiltrekking, og opp til eventuelt hva eventuelt boltene tåler i en nødsituasjon, så skal det ganske så stor feilvurdering til før du faktisk bommer så grovt at det går galt. 

Sammenlignet med alle feilvurderinger og beregninger i trafikken i seg selv, så ville jeg nok regnet det (etter egen vurdering) som en bagatell. Alt etter erfaring og ferdigheter på de forskjellige feltene så klart. Men sjansen for at det er boltene som ryker er nok særdeles mye mindre enn at det er kjøreferdigheter eller andre tekniske feil, er nok heller liten. Bare se på hvor mye forskjellig som kommer gjennom på EU-kontroll. 

 

Dette er selvsagt bare noen få eksempler. For folk flest så ser jeg langt større sjanser som blir tatt. For ikke å snakke om vanvittige produkter som er særdeles dårlig designet/svake. Meg om det.

 

Uansett, det er lov å få litt bakkekontakt, og ikke alltids anta at alt man ikke er ekspert på eller ikke følger til punkt og prikke er så vanvittig farlig. (nå snakker jeg altså ikke bare til deg eller nødvendigvis denne saken) Og bare så det er sagt, jeg tør vedde ganske mye på at den gjennomsnittlige norske bil ikke har en bolt som sitter med helt nøyaktig moment. Uten at du ser slike ulykker til vanlig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En overgang til koppnøkler fås kjøpt på Jula til under hundrelappen. Da bruker du bare en helt vanlig skrumaskin.

Foreslår du å løsne en hjulbolt med pipe festet med overgang til en slagskrutrekker? Slagskrutrekkerne kan kanskje oppnå litt over 100Nm, men overgangen stjeler en god del, og du må forvente å bruke mye mer moment å få bolten av enn hva som ble brukt til å dra den til i første omgang. (Møkk og korrosjon gjør sitt)

 

Jeg har prøvd litt slikt, og de har problemer nok med å få av sykkeldeler skrudd på til 40Nm, at jeg tror ikke jeg ville brydd meg med å teste på en hjulbolt på bil.

 

Antar ihvertfall du mente slagskrutrekker ovenfor, hvis du mente drill, da har du noen vonde håndledd i din fremtid... ;-)

Tror du må lese en gang til hva han skriver i siste setningen. Der skriver han nemlig at man kan bruke en vanlig skrumaskin.

 

;-)

Lenke til kommentar

 

Tror du må lese en gang til hva han skriver i siste setningen. Der skriver han nemlig at man kan bruke en vanlig skrumaskin.

;-)

Hva betyr så 'vanlig skrumaskin' om det ikke er verken drill eller slagtrekker?

 

 

Regner med at han mener drill når han skriver vanlig skrumaskin, spesielt siden han da spesifiserte det for ikke å forveksle med slagtrekker som det snakkes om i artikkelen.

 

Skrutrekker vil som regel være enda svakere maskinvare enn en drill, gjerne også langt mindre i fysisk størrelse...

Lenke til kommentar

Skrujern er uten strøm

Skrutrekker er med strøm

Om det ikke er gjort enda, så bør det nok i grunn endre definisjonen. Skrutrekker passer jo tross alt bedre på maskiner som i hovedsak er laget for å skru, som f.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/Bosch-PSR-Select-skrutrekker/40-8694

Her det hverken slagfunksjon eller mulighet for å drille, dvs. en skrutrekker.

 

En maskin laget for å drille / bore hull er også åpenbart mer logisk å kalle for en drill eller boremaskin, da det nettopp det de er laget for. Og ettersom dagens batteridrevne driller i stor grad har erstattet nettdrevne driller til boring, og er vell så kraftig som den jevne nettkoblede maskin (dog få som klarer helt like høyt turtall), så er det på sin plass at man ikke bare anser batteridrevne maskiner som skrutrekkere. 

 

Kort sagt: 

Nettdrevne maskiner -> boremaskiner / driller

batteridrevne maskiner -> kan være både boremaskiner så vell som skrutrekkere. 

 

Ikke sjokkerende så ser man også at noen referes som "boremaskin/skrutrekker", da de er ment for begge ting. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange som er blitt tatt for å kjøre på sommerdekk etter at denne testen kom, tror jeg vi kan konkludere med at det kanskje fortsatt kunne ha nytteverdi for noen. Eller man kan ha hjulskifte friskt i minne, der man stod og hoppet på latmannsarmen og ønsket seg en muttertrekker.

 

Jeg brukte en Ryobi og gjorde jobben på rekordtid og for første gang siden jeg kjøpte ny bil for 3 år siden. Når jekking er det som tar lengst tid synes jeg det er greit å gjøre selv. Etterskrur selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Trodde lufttrekker var forholdsvis vanlig? Jeg bruker det, trekker til til den begynner å "jobbe", ettertrekker så ca 1/2 turn på mutterne med tilnærmet rett moment med hjulnøkkelen.

 

Jeg er mekaniker og har brukt lufttrekkere mye gjennom jobben (montering). Det går mye på erfaring hvor mye, innstilling på trekker, hvilken trekker, osv, men kritiske ting ble jo alltid ettertrukket med momentnøkkel.

 

Det jeg tolker de kritiske til her, er å gi "folk flest" verktøy som kan brukes feil. Da vil det av og til faktisk gå feil. Husker for en del år siden at min svigerbror skulle kjøpe ny bruktbil. Han hadde med sin bil-interesserte sønn på 8-9 år. De stod og forhandlet pris da sønnen utbrøt "se pappa for noen idioter, de har greid å snu hjulmutrene feil vei"  :)

Lenke til kommentar

Regner med at ukulturen med at "profesjonelle" drar til så hardt, har opstått fordi nesten ingen bileiere sjekker og etterstrammer bolter/ muttrer lengre. Vil ta seg dårlig ut med kunder hvor hjulene rammler av bilen etter at de har kjørt en stund. Noe som faktisk er en risiko dersom de i utgangspunktet hadde dratt til med riktig moment, og kundene sløyfer etterstramming helt.

 

Og ja, det går som regel fint om man strammer til litt ekstra, men uansett reduserer man da sikkerhetsfaktorene. Og i følge NAF måtte 31 peroner berges på grunn av knekte bolter i 2012. Selv om det gikk bra i disse tilfellene, kunne alle disse potensielt endt i dødsulykker.

 

Så selv om nesten alle "profesjonelle" tar tilstrammingen av hjulbolter/ muttrer med slagtrekker, er det fortsatt feil verktøy til den jobben.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...