Gå til innhold

Verktøy...

Gjest Slettet+0987123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verktøy er viktig for håndverkerne. Flotte bilder alle sammen. Jeg har i vel en måned vært på tek.no og kun brukt 2 av mine små kamera med kit linse. Begge er kjøpt brukt for under 2000 kroner hver inkludert linsa. Det jeg savner på disse er søker som er god å ha i solskinn. Det blir litt bomskudd som er vanskelig å skjule i etterbehandlingen med LR. Dette er et program som passer for meg som må ha ting gjort litt raskt og enkelt. Hyggelig å bli kjent med deg. Håper jeg klarer å få dette sendt fra mobilen uten for mange skrivefeil. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Hei, Alec.

God følgetekst bidrar til en Informativ og interessant bildeserie, og bildene i seg selv er knivskarpe, - dog er skarhetsdybden på versjon 4 noe beskjeden, etter min oppfatning.

Men du har sikkert bevisst valgt å "highlighte" den fenomenale optikken dette kameraet er utstyrt med.

Utmerket arbeid, Alec !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Takker for hyggelige og positive kommentarer - Gunnar , Albert , Fredrik N ,og Roar !!!

Her på v1 er det nok noe smuss/støv børster av jevnlig , men det dukker opp igjen nokså raskt . Vurderer en sprayflaske med trykkluft men denne må brukes med forsiktighet .

Er enig i at søker er et must da de aller fleste skjermer er ubrukelige i sterkt lys .

Dybdeskarpheten i v4 er gjort med hensikt .

disse bildene er att med to kameraer v1-v3 med Sony RX100 IV og v4-v6 med RX1r II .

De to er blitt mine hovedkameraer , de utfyller hveradre .

RX100 IV med 1'' sensor , 4k videoo , slow mo video , elektronisk lukker opp til 1/32000 sek i tillegg til den mekaniske .Innebygget ND filter . Dette er et lommekamera med zeiss optikk , tilsvarende 24-70 mm i fullformat .

Det andre er et Sony RX1r II som er et av verdens minste fullformatkameraer , det har et fastmontert 35mm f72 zeiss sonnar T* objekttiv .

@ Roar : jeg synes det ikke er for få knapper på RX1r II .

Det har manuell blenderring , fokuseringsring og macroinnstilling på objektivet .

Programhjul , eksponerings kompensasjonshjul og en programmerbar knapp (c1) oppe på kameraet .

Bak på kameraet r det : knapp som er programmerbar (c2) ,samt et kontrollhjul som også kan tilpasses brukerens behov . Menyknapp og hurtigmenyknapp.

Hurtigmenyen kan også settes opp slik man vil ha den.

i tillegg er det på programhjulet mulig å lage 3 oppsett og lagre dem .Foreløpig har jeg bare laget et som er s/hv .

Slik jeg har satt det opp har jeg ISO på c1.

Brukermodus (enkeltbilde , serie , selvutløser osv ) på venstre del av kontrollhjulet .

Hvitbalanse på høyre del av kontrollhjulet

Lukkeren er et hjul øverst bak på kameraet lett tilgjengelig for tommelen .Så nei jeg savner ikke flere knapper på RX1 , kanskje på RX100 .

Og : RX1r II er ikke noe lommekamera med mindre en har store lommer .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...