dan83 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 hei, opplever stadig vekk att utskrifter i det fleste tilfeller har mer rødt i seg. Dette gjelder både utskrifter fra feks.japan photo og bilder publisert i magasiner. Jeg snakker ut ifra egne erfaringer og hva jeg også har observert på andres bilder. Hvorfor er det slik? Er det normalt att utskrifter viser litt mer eller forskjellig rødt? Bilder uten særlig rødt blir som regel korrekt,men det er alltid de bildene med mye rødt/oransje som blir "feil", i forhold til kalibrert skjerm. Bruker xrite i1 display pro og en eizo skjerm, så er eventuelt ikke der "feilen" ligger. Kort oppsummert, bilder har mindre rødt i seg på kalibrert skjerm, kontra utskrifter(men forskjellen er ikke såpass stor att det er veldig irriterende/avgjørende) Jeg har en mistanke om at mange utskrifter ikke dekker like mye av sRGB som en skjerm og derfor vill rødt vises forskjellig? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Ingen utskrifter dekker vel 100% srgb, spørsmålet er vel egentlig hvordan du håndterer fargene som faller utenfor papirets fargerom? Relative eller perceptual? Det kan ha mye å si for hvordan bildet kommer ut på papir, men med soft-proofing så ser man jo ganske greit hvordan det blir. Hvis du har gått til innkjøp av en eizo-skjerm så er det kanskje en ide å kjøpe en skikkelig printer også, så får du full kontroll.. Henning Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Det er vel ikke mulig å soft-proofe Japan Photos utskrifter? Eller finnes det profiler for Cewe/JP ? Egen skriver er lurt for å få fullstendig kontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå