Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Posten - Uttømmende eller "vanlig" vandelsattest?

Bjeriv

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å jobbe hos posten og har fått opplyst at jeg må be om vandelsattest.

Er det noen som vet om posten bruker "vanlig" vandelsattest eller "uttømmende vandelsattest"

Grunnen til jeg lurer er at jeg har sonet 3 måneder i fengsel for 9 år siden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at posten skal kunne kreve politiattest, (og for at politiet kan skrive ut attesten for den del) så må det visast til at ein har hjemmel i lova til å få politiattest.

Slik hjemmel har posten fått gjennom ei endring i postloven der det står:

§ 31.Politiattest

Tilbyderen skal kreve fremleggelse av ordinær politiattest, jf. politiregisterloven1 § 40, ved tilbud om stilling som medfører behandling av postsendinger. For ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven § 41.

Politiattest etter første ledd skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffelovens bestemmelser om vinningskriminalitet, narkotikakriminalitet, organisert kriminalitet, terrorhandlinger eller deltakelse i voldelige sammenslutninger med et politisk formål.

Myndigheten kan gi forskrift om bruk av politiattest, herunder om hvilke lovbrudd attesten skal vise.

Som du ser så er utgangspunktet at det skal være snakk om ordinær politiattest med mindre du blir ansatt til ei særlig betrodd stilling. Etter forarbeida i lova så nevnes det som eksempel at det kan kreveast uttømmande og utvida attest frå personar som har lederansvar for personell som det blir krevd politiattest frå, eller personar som har funksjonar eller oppgåver som kan være spesielt kritiske ut fra eit samfunnssikkerhetsperspektiv.

Etter 2.ledd er det kun kriminalitet som "vinningskriminalitet, narkotikakriminalitet, organisert kriminalitet, terrorhandlinger eller deltakelse i voldelige sammenslutninger med et politisk formål" som skal førast opp i politiattesten til posten. Så dersom du er dømt for andre ting, som f.eks. fyllekjøyring så skal ikkje det med i politiattesten som posten får sjå.

Etter politiregisterlova § 40 punkt 5 så vil ein ubetinga fengselsdom på under 6 månedar ikkje takast med dersom det er meir enn 3 år sidan lauslatelsen.

Dette betyr at din fengselsstraff sjølv om det skulle være for f.eks. vinningskriminalitet eller narkotikakriminalitet uansett ikkje skal takast med i ein ordinær politiattest når det er meir enn 3 år sidan.

(Ein eventuell ubetinga fenselsstraff i meir enn 6 månedar skal ikkje takast med når det er meir enn 10 år sidan, så ting som skjedde for 9 år sidan er veldig lenge etter kriteria i politiregisterlova).

Dersom du skal jobbe i ei ledarstilling eller særlig betrodd stilling så kan posten kreve at du fremlegger uttømmande politiattest, i så tilfelle vil ikkje tidsbegrensningane gjelde, og alt vil bli ført opp i politiattesten. Og det blir opp til arbeidsgiver å vurdere om du har god nok vandel.

Uansett så ville eg tatt det heilt med ro her. Det er du som må bestille politiattest frå politiet der du oppgir at grunnen til at du treng politiattest er at du skal jobbe i posten.

Denne attesten blir sendt heim til din folkeregistrerte adresse.

Dette betyr at sjølv om det i attesten står ting som du ikkje vil at arbeidsgiver skal vite om, så kan du enkelt og greit berre nekte å legge fram politiattesten for arbeidsgiver. Konsekvensen av å ikkje legge fram attesten blir nok at du ikkje får jobben, men det gir deg i alle fall muligheita til å takke nei til jobben utan å informere arbeidsgiver om du takker nei p.g.a. manglande vandel eller fordi du berre ikkje vil ha jobben.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da forstår jeg det slik at ettersom jeg var ferdig med soningen etter 3 mnd (6mnd dom) i 2007 så vil ikke dette stå på en ordinær politiattest?

Ja, så lenge dommen var på akkurat 6 månedar eller mindre.

Om dommen du fikk var på f.eks. 6 månedar og 1 dag så vil den stå i 10 år, men så lenge det er 6 månedar eller kortare så skal den ikkje takast med etter 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...