nujuruzatmailziru Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Har ikke alltid hatt denne lyden, og vet ikke om det kun er etter at PCen har vært under litt "heavy load". Spilte GTA for typ 2 timer siden, og kan ikke huske at lyden var der før jeg begynte å spille. Men den er der fortsatt. Først trodde jeg det var en av viftene som kom borti noe, men det virker faktisk ikke slik. Virker mer som at det kommer fra vannkjølinga eller CPUen (der vannkjølinga er kobla til CPUen, ved kjølepastaen)? Dere kan selv se/høre på videoen. Er selv usikker. https://vid.me/EXkE (kvaliteten ble dårlig når jeg lasta det opp på vidme, men håper det fungerer) Noen anelse? Merker ikke noen problemer med PCen i seg selv, annet enn at jeg hører den irriterende lyden. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Kan være et lager i en av viftene som begynner å bli gåent. Du kan stoppe en og en vifte med en penn eller noe så finner du ut hvor lyden kommer fra. Det er ikke farlig, tar litt mer enn et minutt eller to før ting blir brent. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 For meg høres det ut som papir eller kabel er borti viften, og gir ulyder. Eller den er borti kjøleren? Prøv å bytt\flytt viften se om problemet blir løst? Har selv hatt ligdene problem med Cooler Master V8 GTS da kjøleribbene på siden har vært borti viften og gitt ulyder. Hjelper en del å flytte på kjøleribbene lengere fra viften. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Kan være pumpa på AIO også. Først kobler du ut 1 og 1 kabinettvifte / radiatorvifte, for å se om lyden forsvinner da. Hvis ikke det hjelper ta ut skjermkort (enten kjør på integrert grafikk eller bare start maskinen uten bilde på skjerm) Hvis ikke det hjelper koble av spenning til pumpa og start maskinen. Ikke kjør den lenge, bare nok til å sjekke om lyden er vekk. Hjelper ingenting av dette er det vifta på PSU. Denne bør du ikke fikle med på egenhånd. Det er egentlig bare å systematisk eliminere 1 og 1 potensiell kilde. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Mulig du har satt pumpa i en vifteport som er justerbar. Pumpa bør stå koblet direkte til PSU for å ikke variere i hastigheten. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hadde vært min egen PC, ville jeg bare stoppet en og en vifte med fingeren i noen sekunder for å høre om lyden forsvinner. Viftene tåler såpass. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Ville heller bare dradd dem ut under drift. Det tåler dem iallfall. Har vært uheldig når jeg har stoppet dem med finger - men ja det går stort sett greit det også. Endret 4. november 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 Lyden er borte nå. Virker som den kun kommer etter at PCen har hatt mye stress på seg. Vet ikke om det var slik før, men har installert et program for å øke viftene i PCen for å gjøre slik at skjermkortet ikke brenner opp - da hastigheten var såpass lav. Hvor putter jeg en vifteledning for at den ikke skal være "justerbar"? Har en vifte som kommer med vannkjølingen, men igjen - hvordan lager det en slik lyd på selve hodet/koblingen som er på CPuen? Viften er jo langt unna, så kan ikke være viften i seg selv. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Vannpumpen til AIO-vannkjølingen din sitter i kjøleblokken over CPU. Derfor kommer lyden derfra. Sett strømkabelen fra denne direkte i PSU (gjennom forgreningskabel). Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Har ikke alltid hatt denne lyden, og vet ikke om det kun er etter at PCen har vært under litt "heavy load". Spilte GTA for typ 2 timer siden, og kan ikke huske at lyden var der før jeg begynte å spille. Men den er der fortsatt. Først trodde jeg det var en av viftene som kom borti noe, men det virker faktisk ikke slik. Virker mer som at det kommer fra vannkjølinga eller CPUen (der vannkjølinga er kobla til CPUen, ved kjølepastaen)? Dere kan selv se/høre på videoen. Er selv usikker. https://vid.me/EXkE (kvaliteten ble dårlig når jeg lasta det opp på vidme, men håper det fungerer) Noen anelse? Merker ikke noen problemer med PCen i seg selv, annet enn at jeg hører den irriterende lyden. Jeg har samme lyden på min Corsair H70, har vært i et par mnd nå, Corsair sier de erstatter den, men det krever retur og nedklokking av CPU. Ser ikke ut til å påvirke kjølingen på noen måte uansett så. edit: Hos meg er det definitivt pumpen som bråker forresten, kanskje en grei ting å nevne.. Endret 4. november 2016 av Sampson Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 Vifte som sitter på radiatoren er koblet til "SYSFAN1" (ledningen). CPU blokk greia til vannkjølinga er kobla til CPUFAN. Skal CPU blokka koble direkte til strømforsyninga på "CPU"? Men den passer vel ikke? Har ikke stort peiling, men har dog noen bilder: STRØMFORSYNINGA: CPU VANNKJØLE BLOKK M/ TILKOPLING Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Det går fint an å koble pumpa til CPU_FAN. Det er det som faktisk er meningen i henhold til manualen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå