Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laaaaang tid på oppstart etter installasjon av LB-Link trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte dette kortet på E-bay nylig: http://www.ebay.com/itm/331849416282?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg har satt det inn i en Dell Optiplex 780. Jeg har tidligere satt inn en Samsung SSD i den maskinen. Har og satt inn en Q9550 cpu. Når jeg nå starter maskinen så står den stuck i ca 80-90 sekunder i det aller første "Dell" vinduet hvor man kan trykke F12 for bios/boot meny. Trykker jeg F12 så går det like lenge før jeg faktisk kommer inn i bios, men tastaturet reagerer med en gang, det hører jeg på lydene fra hovedkortet.

Når den endelig går videre så laster os helt normalt, jeg hadde ingen problemer med å installere driver og jeg kommer meg fint på nett med kortet. Det er altså kun det at det har oppstått en ca 80-90 sekunders forsinkelse ifb med post. Os er W7 x64 pro.

Jeg kan ikke finne noe i bios som har med pci kort å gjøre i fob med post, eneste er at dette kortet sto langt nede i lista over boot alternativer, men det ble ingen forskjell om jeg haket det bort derifra. Os SSD står som første pri i boot lista. Jeg ser ikke noe galt i enhetsbehandlinga. Selvsagt heller ikke noe i systemhendelser siden dette er lenge før os starter/kjører.

Noen forslag til hva dette kan være?

Edit: link virket ikke, oppdatert

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet kortet på en utgammel AMD maskin fra ca -03. Der var det ingen problemer.

Har lyst å konludere med at hk i den Dell maskinen er en anelse proprietær mtp PCI slotten som kortet settes inn i.

Operativsystemversjon har jo selvsagt ingen betydning for denne feilen siden forsinkelsen kommer før os lastes.

Lenke til kommentar

Den prøver ikke å starte opp via nettverk vel? Setter du Dell logo til "Disabled" kan du se hva som gjør at det tar så lang tid.

Edit: Jeg testet med "nettverk oppstart" "Enabled" på en Dell Optiplex 7010 og det tok nesten 50 sekunder før den fortsatte oppstarten.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Den prøver ikke å starte opp via nettverk vel? Setter du Dell logo til "Disabled" kan du se hva som gjør at det tar så lang tid.

Edit: Jeg testet med "nettverk oppstart" "Enabled" på en Dell Optiplex 7010 og det tok nesten 50 sekunder før den fortsatte oppstarten.

Nei, SSD er satt til første oppstartalternativ, nettverk er enten disablet eller langt ned på lista.

Edit: Skal sjekke nettverkoppstart og sette til disablet hvis det er enablet nå.

Det med Dell logo, skal sjekke det også om jeg har noe sånt alternativ. Antar du mener at det da kommer opp informasjon på skjermen som sier noe om hva bios venter på.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Kanskje er det et liknende problem som Hårek har hjulpet noen med.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1746375

Noe i hovedkortets post rutine venter på noe og det går videre etter timeout.

Tenker det samme. Men når det gjelder sata porter så er ubrukte allerede disablet. En enablet ubrukt fører helt riktig til trøbbel og/eller forsinkelse, det erfarte jeg tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg disablet nettverksboot, ingen forskjell. Jeg finner ikke noen innstillinger i bios for å fjerne Dell logo. Bios inneholder ein feillogg, men der er det kun noen få linjer hvor det helt korrekt står at minnestørrelse er forandret. Bios er oppgradert til siste versjon.

Jeg kan kjøre en feilsjekk fra bios, men den stopper på 20% med feilmelding om at irq8 ikke har noen RTC. Irq8 er ikke relatert til pci sporet hvor nettverkskortet står så vidt jeg greier å finne ut av i enhetsbehandlinga.

Så er fortsatt stuck..

Lenke til kommentar

Jeg tok ut kortet og kjørte bios test igjen. Uten kort er den myyye kjappere, bruker bare noen få sekunder for å komme forbi det punktet hvor den feiler med kortet i, med kortet i bruker den ca ett minutt før før testen feiler. Jeg skulle kunne avbryte eller gå videre når testen feiler, men tastaturet er på det tidspunktet blitt deaktivert på noe vis, så jeg må bare slå av maskinen for å komme videre. Feilmeldingen er 2000-0242. Finner ikke så mye ut av det på google. Så den feilmeldinga synes å være relatert til kortet alikevel.

Lenke til kommentar

Er det noe som heter reset ESCD config data der , kunne du ha forsøkt det.

http://whatis.techtarget.com/definition/ESCD-Extended-System-Configuration-Data

Jeg kan ikke se noe sånt i bios. Kortet er jo nytt så det burde virkelig være PnP. Det er forresten en Ralink brikke på det og Ralink driver og konfigurasjonsprogramvare. Kortet virker forøvrig veldig bra det lille jeg har brukt det, meget god signalstyrke

Lenke til kommentar

Tror du misforsto:

Med erase/reset av escd og dmi data lagret i hovedkortet kan os og utstyr (mb ressurser og add-in klort) med fordel sette opp irq pånytt. Alt frigjøres og OS sammen med hk må pånytt tildele interrupts og mmio .

Dell bios -wipeclean switchboard/parameter i forbindelse med flashing av bios executable gjør dette.

-wipeclean Clears the ESCD and DMI data tables. This is commonly used to resolve conflict issues and corrupted BIOS settings

Switch Definition

-boot

-classic

-edvu

-factory Resets the BIOS to factory settings

-forceit Forces the BIOS updates even if a laptop is not plugged into an AC power source

-forcetype Forces and BIOS file to any Dell model machine

-info

-jabil Force the BIOS updated even though the system says it is the wrong BIOS version

-nopause Prevents the BIOS update from prompting when executing

-norburesults No remote BIOS update results (no-rbu-results)

-noreboot Prevents the PC from rebooting after the BIOS is flashed

-prgboot Most likely is used to disable windows features when flashing from a bootable DOS media

-rburesults Remote BIOS update results (rbu-results)

-reportstatus Writes a dat file containing the current installed BIOS version

-verbose

-wipeall Cleans the DMI Data Area, Password, Service Tag, and Asset Tag

-wipeclean Clears the ESCD and DMI data tables. This is commonly used to resolve conflict issues and corrupted BIOS settings

-writehdrfile extracts the hdr (header) file to be flashed to the BIOS

-writehexfile extracts the hex (hexadecimal) format file to be flashed to the BIOS

-writeromfile extracts the ROM (Read Only Memory) file to be flashed to the BIOS

http://mickitblog.blogspot.no/2011/09/dell-bios-switches.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...