Gå til innhold

Nå testes den kommende standarden for trådløs lading


Anbefalte innlegg

Ironisk at det er en Toyota som brukes som illustrasjon av ladning, den eneste store bilprodusenten uten ladbare biler! Kanskje det er en hemmelig modell som kommer om ti år. Tar nok noen år for Toyota å svelge stoltheten (miste ansikt som de også kaller det)!

 

Mulig de ikke selger elbiler i Norge, men det gjør de i USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

 

Har faktisk sett minst en av disse på vestkanten av Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger.

 

Nei, det er tap i vanlig lader også. 15% er ikke langt i fra normaltapet ved lading. Så dette er veldig bra. 

Dette kommer i tillegg. Du har ikke 15% tap i kabelen mellom bilen og veggen.

 

 

Det er typisk 10-15% fra stikk til bil jo. Jeg har ikke sett beregnings grunnlaget på tallene som oppgis i artikkelen. Vil det si at reelt tap er 25-30%? 

 

 

De snaut 10% i et moderne system er summen av tapene i AC/DC omformer, transformering til 400v DC og ladingen av  batteriet . Mesteparten av dette vil du få i tillegg, så det er ikke fra stikk til bil men fra stikk til strøm på batteriet. Du innfører et par nye kilder til tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

De snaut 10% i et moderne system er summen av tapene i AC/DC omformer, transformering til 400v DC og ladingen av  batteriet . Mesteparten av dette vil du få i tillegg, så det er ikke fra stikk til bil men fra stikk til strøm på batteriet. Du innfører et par nye kilder til tap.

 

 

Etter å ha lest rapporten fra instituttet ser det ut til at tallene de opererer med er fra stikk til batteri, altså ikke langt i fra hva en får ved konvensjonell lading pr i dag. Jeg ligger som regel over 10% ved hjemme lading, dog ikke med noe avansert utstyr mer en måler direkte på stikk og bilens beregnede tilsig av strøm. De få prosentene som skiller er lett "verdt" det ift mulighetene man får ved induktiv lading IMO. 

Lenke til kommentar

De som er skeptiske til at elbiler tar over for fossilbiler ser nok ikke for seg all innovasjonen som vil komme innenfor elbil-markedet. Trådløs lading mens man kjører - hva er det neste? Kanskje vil man en dag ikke engang trenge å tenke på lading. Det vil skje av seg selv på ulike måter. Kombinert med stadig større kapasitet på batterier (også her kan det komme teknologiske gjennombrudd) vil kunne gjøre lading/fylling til fortid, og tanken på å måtte stoppe kun for å tilføre energi til bilen vil føles ufattelig gammeldags.

 

Tenk på andre områder hvor teknologi og forskning har medført en rivende utvikling. Dette begynner vi å se og vil sannsynligvis se i enda større grad for elbiler i fremtiden.

 

Trådløs lading KAN være greit det .Men ville ikke sittet konstant idet elektriske feltet som det avstedkommer. Men greit når bilen er parkert. Og det må bli hjemme, da lading med inntil 7 kW vil bruke litt lenger tid enn hurtigladingene langs landeveien.

Det må uansett et opplegg til for å få til dette: Bilen må være kompatibel med trådløs lading.

På telefoner erdet noen som har, mens andre må ha en ekstra kladd med viklingene som kobles inn i strøminntaket.

Men morsomt om de får til en god løsning på det, da :-)

Lenke til kommentar

 

De som er skeptiske til at elbiler tar over for fossilbiler ser nok ikke for seg all innovasjonen som vil komme innenfor elbil-markedet. Trådløs lading mens man kjører - hva er det neste? Kanskje vil man en dag ikke engang trenge å tenke på lading. Det vil skje av seg selv på ulike måter. Kombinert med stadig større kapasitet på batterier (også her kan det komme teknologiske gjennombrudd) vil kunne gjøre lading/fylling til fortid, og tanken på å måtte stoppe kun for å tilføre energi til bilen vil føles ufattelig gammeldags.

 

Tenk på andre områder hvor teknologi og forskning har medført en rivende utvikling. Dette begynner vi å se og vil sannsynligvis se i enda større grad for elbiler i fremtiden.

Trådløs lading KAN være greit det .Men ville ikke sittet konstant idet elektriske feltet som det avstedkommer. Men greit når bilen er parkert. Og det må bli hjemme, da lading med inntil 7 kW vil bruke litt lenger tid enn hurtigladingene langs landeveien.

Det må uansett et opplegg til for å få til dette: Bilen må være kompatibel med trådløs lading.

På telefoner erdet noen som har, mens andre må ha en ekstra kladd med viklingene som kobles inn i strøminntaket.

Men morsomt om de får til en god løsning på det, da :-)

 

 

Hvorfor ikke? Testens høyeste måling var på 16,2 µT, noe som er langt unna anbefalingen på < 200 µT fra statens strålevern.Litt som å stå i nærheten av høyspent ledninger eller trafo stasjoner her til lands. 

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål men: Hva vil skje med elektroniske duppedingser man har med seg i bilen når man kjører over en vei med trådløs strøm?

Mobiler, bærbare pcer osv.

Og særlig da mobiler som er satt opp for trådløs lading.

I utgangspunktet ingenting siden det ikke skal være nevneverdig lekkasje av elektromagnetisk energi. Tapet på opp til 15% det er snakk om er i form av varme i spoler og tilhørende kraftelektronikk.

 

Jeg ser for meg at enkelte skulle ønske de kunne lade mobilen i samme slengen, men det vil neppe innføres bevisste EM-tap slik at det lar seg gjøre. Da får vi nok heller installere trådløs lader inne i bilen, som forsynes fra det vanlige 12V-uttaket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger.

 

I en tenkt verden der all energi er grønn og fornybar så vil jo dette i realiteten ikke være relevant. Som jeg skrev så vil det komme enorme teknologisprang som gjør at måten vi gjør ting på i dag blir gammeldagse og tungvindte.

 

Det er ikke så mange år siden det var utenkelig å bære en superdatamaskin i baklomma.

Lenke til kommentar

 

De som er skeptiske til at elbiler tar over for fossilbiler ser nok ikke for seg all innovasjonen som vil komme innenfor elbil-markedet. Trådløs lading mens man kjører - hva er det neste? Kanskje vil man en dag ikke engang trenge å tenke på lading. Det vil skje av seg selv på ulike måter. Kombinert med stadig større kapasitet på batterier (også her kan det komme teknologiske gjennombrudd) vil kunne gjøre lading/fylling til fortid, og tanken på å måtte stoppe kun for å tilføre energi til bilen vil føles ufattelig gammeldags.

 

Tenk på andre områder hvor teknologi og forskning har medført en rivende utvikling. Dette begynner vi å se og vil sannsynligvis se i enda større grad for elbiler i fremtiden.

Det er nok bedre å holde seg på bakken og forholde seg til fysiske lover istedenfor å love gull og grønne skoger om fantasier som ikke har rot i virkeligheten.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva videoen har med det jeg skriver å gjøre, eller svaret ditt generelt. Det jeg gjør er å påpeke at vi er i en ganske primitiv del av utviklingen som vil foregå i årene fremover. Nøyaktig hvilke teknologier som ligger til grunn vet jeg ikke, men det er naturlig å tenke seg at nye teknologier gjør det enklere og mer brukervennlig for alle. I den forbindelse tillater jeg meg i å spekulere i en måte dette kan foregå på, relatert til de primitive første stegene vi ser i dag.

 

Her har vi en av dine meningsfeller:

 

http://www.dn.no/nyheter/2005/10/25/-internett-er-en-flopp

 

Det var faktisk nettopp 20-årsjubileum for denne utrolig fine spådommen. Vi kan se hvor voldsomt mye som har skjedd på 20 år. Ja, det er bare snart 10 år siden iPhone kom og revolusjonerte mobil og internett og brakte internett til alle. Andre hadde prøvd å lage en smarttelefon før Apple, og feilet. Det slo aldri an. Dermed burde man i følge deg ha gitt opp å prøve?

 

Altså, ti år etter spådommen over kom iPhone og internett i lomma ble allemannseie!

 

Fantasier som ikke har rot i virkeligheten? Jada, og internett er en flopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...