Redaksjonen. Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Opptil 7,7 kilowatt uten kabel.Nå testes den kommende standarden for trådløs lading 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 De som er skeptiske til at elbiler tar over for fossilbiler ser nok ikke for seg all innovasjonen som vil komme innenfor elbil-markedet. Trådløs lading mens man kjører - hva er det neste? Kanskje vil man en dag ikke engang trenge å tenke på lading. Det vil skje av seg selv på ulike måter. Kombinert med stadig større kapasitet på batterier (også her kan det komme teknologiske gjennombrudd) vil kunne gjøre lading/fylling til fortid, og tanken på å måtte stoppe kun for å tilføre energi til bilen vil føles ufattelig gammeldags. Tenk på andre områder hvor teknologi og forskning har medført en rivende utvikling. Dette begynner vi å se og vil sannsynligvis se i enda større grad for elbiler i fremtiden. 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. 5 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Ironisk at det er en Toyota som brukes som illustrasjon av ladning, den eneste store bilprodusenten uten ladbare biler! Kanskje det er en hemmelig modell som kommer om ti år. Tar nok noen år for Toyota å svelge stoltheten (miste ansikt som de også kaller det)! 1 Lenke til kommentar
ompalompa_96 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Ironisk at det er en Toyota som brukes som illustrasjon av ladning, den eneste store bilprodusenten uten ladbare biler! Kanskje det er en hemmelig modell som kommer om ti år. Tar nok noen år for Toyota å svelge stoltheten (miste ansikt som de også kaller det)! Du tar nok feil der: https://www.toyota.no/hybrid-innovation/index.json Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Du tar nok feil der: https://www.toyota.no/hybrid-innovation/index.json Ingen av hybridene som Toyota selger i Norge i dag er ladbare. (Med ladbar menes at den kan lades fra veggen.) 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 15% tap kan gi oppvarmet garasje eller varm og tørr bil, men kan også gi ulemper som høyere batteritemperatur. Slike trådløse løsninger kan være fine for drosjeholdeplasser eller andre steder der bilene ofte flytter på seg, uten å måtte ut og koble ladekabler. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Høyere batteritemperatur er ofte positivt her i kalde Norge. Det gir raskere lading og potensielt mer effekt til motoren. En bil uten rim på rutene er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. Nei, det er tap i vanlig lader også. 15% er ikke langt i fra normaltapet ved lading. Så dette er veldig bra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 15% tap kan gi oppvarmet garasje eller varm og tørr bil, men kan også gi ulemper som høyere batteritemperatur. Slike trådløse løsninger kan være fine for drosjeholdeplasser eller andre steder der bilene ofte flytter på seg, uten å måtte ut og koble ladekabler. Med mer og mer autonomitet i dagens biler blir nok dette en standard for de fleste. Kjøre opp til inngangspartiet og la bilen ta seg av resten. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Ironi at det er en Toyota som brukes som illustrasjon av ladning, den eneste store bilprodusenten uten ladbare biler! Kanskje det er en hemmelig modell som kommer om ti år. Tar nok noen år for Toyota å svelge stoltheten (miste ansikt som de også kaller det)! Du tar nok feil der: https://www.toyota.no/hybrid-innovation/index.json Toyota har både hatt rene elbiler tidligere og ladbare hybrider. Selv om Toyota skulle ha hatt en ladbar hybrid i dag så ville jeg ha skrevet det samme som jeg gjorde for å være morsom! De kommer også med en ladbar hybrid snart. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 De som er skeptiske til at elbiler tar over for fossilbiler ser nok ikke for seg all innovasjonen som vil komme innenfor elbil-markedet. Trådløs lading mens man kjører - hva er det neste? Kanskje vil man en dag ikke engang trenge å tenke på lading. Det vil skje av seg selv på ulike måter. Kombinert med stadig større kapasitet på batterier (også her kan det komme teknologiske gjennombrudd) vil kunne gjøre lading/fylling til fortid, og tanken på å måtte stoppe kun for å tilføre energi til bilen vil føles ufattelig gammeldags. Tenk på andre områder hvor teknologi og forskning har medført en rivende utvikling. Dette begynner vi å se og vil sannsynligvis se i enda større grad for elbiler i fremtiden. Det er nok bedre å holde seg på bakken og forholde seg til fysiske lover istedenfor å love gull og grønne skoger om fantasier som ikke har rot i virkeligheten. https://www.youtube.com/watch?v=3pIfo1Dynjg Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. Nei, det er tap i vanlig lader også. 15% er ikke langt i fra normaltapet ved lading. Så dette er veldig bra. Dette kommer i tillegg. Du har ikke 15% tap i kabelen mellom bilen og veggen. Endret 4. november 2016 av likferd 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. Nei, det er tap i vanlig lader også. 15% er ikke langt i fra normaltapet ved lading. Så dette er veldig bra. Dette kommer i tillegg. Du har ikke 15% tap i kabelen mellom bilen og veggen. Og ditt alternativ er? Sykkel? Jeg legger merke til at trangen til selvpisking ofte er høy når 'miljøteknologi' diskuteres. For øvrig er trådløs lading en fantastisk ide som bare gjør elbil-konseptet enda bedre. 15% tap i en prototyp er ikke ideelt men bekymrer meg egentlig ikke. Induktiv lading, som diskuteres i artikkelen, er følsomt for avstand. Med en bevegelig ladeplate enten på bil eller ladepunkt burde tapet kunne reduseres til 5% eller lavere. Eller kanskje finne på noe annet enn induktiv kobling, så man slipper bevegelige deler.. Lenke til kommentar
gustyninja Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Kanskje et dumt spørsmål men: Hva vil skje med elektroniske duppedingser man har med seg i bilen når man kjører over en vei med trådløs strøm? Mobiler, bærbare pcer osv. Og særlig da mobiler som er satt opp for trådløs lading. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. Nei, det er tap i vanlig lader også. 15% er ikke langt i fra normaltapet ved lading. Så dette er veldig bra. Dette kommer i tillegg. Du har ikke 15% tap i kabelen mellom bilen og veggen. Det er typisk 10-15% fra stikk til bil jo. Jeg har ikke sett beregnings grunnlaget på tallene som oppgis i artikkelen. Vil det si at reelt tap er 25-30%? 1 Lenke til kommentar
jogeta Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 I dette standardiseringsarbeidet så er det viktig å spesifisere mengde radiostøy som det skal være tillatt å slippe ut. Ja - vet at det er standarder pr i dag men de er utilstrekkelig. Blant mange støykilder er plasmaTV og switchede strømforsynere i fremste rekke. Nå har jeg opplevd at en i nabolaget med elsykkel legger hele 80m båndet (3,5 MHz) helt dødt når han setter sykkelen til lading. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Her man altså så miljøvennlig at man sløser bort 15% av høyverdig energi for å slippe å plugge i en kabel. Man ser jo hvor fokuset ligger. Det er litt tap i kabel og vanleg ombordladar òg. Vegg til batteri i Tesla Model S har verknadsgrad på ca 90%. (92% ved maks effekt.) Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Eller kanskje finne på noe annet enn induktiv kobling, så man slipper bevegelige deler.. Min og alle andre robotplenklippere finner ladestasjonen selv (riktignok med ledning i plenen) og kobler seg selv - galvanisk - til ladingen. Ingen heksekunst. En oppgradert utgave med hensyn til effekt og sikkerhet ville garantert fungerer for biler også. Lenke til kommentar
Wireless Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 http://www.tu.no/artikler/vestlands-ferge-kan-bli-verdens-forste-som-kan-lade-uten-ledning/222972 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå