0laf Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Nå er det slik at politiet har mange systemer, og det utvikles også nye. Politiet har noen systemer, mange er vel å ta i, det er BL og loggen som er de store, samt en mobilapp eller to. Hvor mange systemer de totalt har er vel egentlig helt irrelevant sett i lys av de summene som er brukt på dette. Akkurat nå er det BL som er nede, men mener du det er rimelig at en etat, som bare de siste årene har brukt nesten en milliard på IT-konsulenter, fremdeles sitter med 20 år gamle systemer som ikke virker? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg vil tro de pengene som stadig nevnes her tildels har gått til andre formål enn konsulent-honorar. Infrastruktur, f.eks. Men uansett hva de har gått til så forandrer det jo ikke det faktum at BL er nede nå. Siden tirsdag, faktisk, hvilket er ganske så lenge. Jeg synes det kommer ut veldig lite informasjon om hva som egentlig er problemet her, og hvordan pengene har vært brukt. Dermed må man ty til vill gjetting og spekulasjoner. Her er mitt bidrag: Politiet har investert i dyr infrastruktur og hardware som de ennå ikke har vært i stand til å ta i bruk, på akkurat samme måte som var vanlig over hele fjøla i det offentlige i det forrige årtusenet. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Om vi går ut fra ett års kostnad burde man vel egentlig ha nok til å hive ut hele spetakkelet og kjøpe nytt system - gjerne et som har brukere i utlandet allerede - i løpet av et par år... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Nå er det slik at politiet har mange systemer, og det utvikles også nye. Politiet har noen systemer, mange er vel å ta i, det er BL og loggen som er de store, samt en mobilapp eller to. Hvor mange systemer de totalt har er vel egentlig helt irrelevant sett i lys av de summene som er brukt på dette. Akkurat nå er det BL som er nede, men mener du det er rimelig at en etat, som bare de siste årene har brukt nesten en milliard på IT-konsulenter, fremdeles sitter med 20 år gamle systemer som ikke virker? Jeg vil anbefale deg å gå til politiforum.no og lese selv. Det er ikke bare et par systemer det er snakk om. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Å hevde at jeg som skattebetaler ikke kan komme med krass kritikk av dette, å påfølgende kalle IT-konsulentene som jobber for Politiet, for totalt inkompetente premieidioter, uten at jeg nødvendigvis må stille opp å fikse feilen på egen hånd, er dårlig hersketeknikk, og et tegn på jeg sannsynligvis har rett i min kritikk. Først kaller du dem for inkompetente, de ikke vet hva ett tastatur er. Så spør jeg deg hva du er spesialist i. Så forteller du er superflink i å finne premie idioter slike som meg. Så siden har selv har klart å finne tastaturet så spør jeg om du kan stille opp selv? så klarer du å konkludere argumentet at du har rett i dine konklusjoner og at det var dårlig hersketeknikk fra mine side. Tror vi er nødt til å konfiskere tastaturet ditt. Det er for ditt eget og andres beste. Endret 7. november 2016 av victorosbourne Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Først kaller du dem for inkompetente, de ikke vet hva ett tastatur er. Så spør jeg deg hva du er spesialist i. Så forteller du er superflink i å finne premie idioter slike som meg. Så siden har selv har klart å finne tastaturet så spør jeg om du kan stille opp selv? Dette var jo ikke akkurat lett å tolke, men for å svare kort, så er det slik her i verden at man helt fint kan kritisere, uten å nødvendigvis ha kompetanse til å fikse problemet selv. Skulle man ikke kunne klage på ting man ikke har spesialkompetanse i selv, så ble det lite igjen. Så er det en helt vanlig hersketeknikk å hevde at andre ikke kan uttale seg fordi de ikke besitter kompetansen som trengs for å fikse problemet. og lignende. Det blir litt som når folk klager på været, skatten, innvandring eller hva det måtte være, og enkelte velger å dra andres meninger ned ved å hevde at "man står fritt til å flytte" osv. i stedet for å faktisk ha et motargument. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Først kaller du dem for inkompetente, de ikke vet hva ett tastatur er. Så spør jeg deg hva du er spesialist i. Så forteller du er superflink i å finne premie idioter slike som meg. Så siden har selv har klart å finne tastaturet så spør jeg om du kan stille opp selv? Dette var jo ikke akkurat lett å tolke, men for å svare kort, så er det slik her i verden at man helt fint kan kritisere, uten å nødvendigvis ha kompetanse til å fikse problemet selv. Skulle man ikke kunne klage på ting man ikke har spesialkompetanse i selv, så ble det lite igjen. Så er det en helt vanlig hersketeknikk å hevde at andre ikke kan uttale seg fordi de ikke besitter kompetansen som trengs for å fikse problemet. og lignende. Det blir litt som når folk klager på været, skatten, innvandring eller hva det måtte være, og enkelte velger å dra andres meninger ned ved å hevde at "man står fritt til å flytte" osv. i stedet for å faktisk ha et motargument. Synes du kan være mer saklig ennå kalle folk for inkompetente premium idioter. Spesielt når du beveger deg på områder hvor du ikke er så vel godt bevandret i som mange av disse. Jeg kan ramse opp tre grunner til at offentlig leier konsulenter: 1. De trenger mer midlertidig kapasitet. 2. De mange kompetanse på spesifikke områder. 3. De har ett akutt problem de ikke kan håndtere. Er det stadig slikt så bør man ansette. Så hvorfor skjer ikke dette? Jeg har selv ryddet opp i det offentlige hvor det har vært årevis med neglisjering og styring nok til å bli tynn i håret av. Man kan lure på hvor æren i jobben deres er blitt av og til slutt er de bakpå, gjør stadig midlertidig løsninger og til slutt drukner man i problemer. Så skal man likevel gå hjem klokken 15.00. Fordi det er sommertid kan du skjønne. Så skal det plutselig gjøres noe med fordi nå er det blitt veldig vondt og man har klart å skape sammen penger. Det er mange konsulenter som løser flere hundre problemer men ingen kommer i avisa av den grunn. Man kommer kun i avisa når "shit hits the fan." Og så har man tastaturkrigere slike som deg som vet alt. Hadde de gitt over tastaturet til deg så tror jeg du ikke hadde kommet noe lengre. Slutt å skyld på konsulentene. Hvorfor klarer de ikke løse problemene selv? Endret 7. november 2016 av victorosbourne Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Det er mange konsulenter som løser flere hundre problemer men ingen kommer i avisa av den grunn. Man kommer kun i avisa når "shit hits the fan." Og så har man tastaturkrigere slike som deg som vet alt. Hadde de gitt over tastaturet til deg så tror jeg du ikke hadde kommet noe lengre. Slutt å skyld på konsulentene. Hvorfor klarer de ikke løse problemene selv? Igjen, så er det irrelevant hvorvidt jeg hadde klart å løse feilen eller ikke. Vi snakker her om en etat som har benyttet nesten en milliard av våre skattekroner på IT-konsulenter i løpet av bare noen år, og som fremdeles sitter igjen med 20 år gamle systemer som ikke virker. Dette er særdeles kritikkverdig, ikke bare når det kommer til Politiets bruk av penger, men også når det kommer til de inkompetente premieidiotene som har tatt i mot disse pengene, uten å levere noe. Dersom man tror at man ikke kan få et fungerende system for en milliard norske kroner, eller at dette er rimelig bruk av penger, så bør man kreve å få skolepengene refundert fra Staten, da får man i det minste noe igjen for å ha betalt skatt. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Igjen, så er det irrelevant hvorvidt jeg hadde klart å løse feilen eller ikke. Det hadde du selvfølgelig klart med din forkjærlighet for utdødde programmeringsspråk ;o) Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Det hadde du selvfølgelig klart med din forkjærlighet for utdødde programmeringsspråk ;o) Sannsynligvis ikke, jeg har rotet litt med Simula, men mest fordi det er norsk, men Smalltalk har jeg vært lite interessert i. Smalltalk er jo uansett ikke utdødd, men lever i beste velgående, og har blitt oppdatert en hel del gjennom årene, og det er gjerne det språket man sammenligner nyere OOP språk mot, så det har sin plass, mest i historien dog. Smalltalk er slitsomt å benytte i dag, hvor man er vant til så mange hjelpemidler, det finnes ingen statiske metoder, ingen integre, ingen true/false verdier, og absolutt ingen kontrollstrukturer, slik som while/for/if osv (men man har do: og :each). Det er pussig at man valgte å benytte Smalltalk på midten av nittitallet? Java var selvfølgelig ikke sluppet den gangen, men C/C++ og Python var mer vanlig på den tiden, og ville vel vært lettere å vedlikeholde og oppdatere den dag i dag. Endret 7. november 2016 av adeneo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Skulle man ikke kunne klage på ting man ikke har spesialkompetanse i selv, så ble det lite igjen. Noe bør man da vite, ellers blir det skudd i mørket. Som du ser ut til å drive med. Og feilrettet kritikk er irrelevant kritikk. Dette er særdeles kritikkverdig, ikke bare når det kommer til Politiets bruk av penger, men også når det kommer til de inkompetente premieidiotene som har tatt i mot disse pengene, uten å levere noe. Hvordan vet du at de ikke har levert noe? Jeg har allerede opplyst deg om at politiet har mange forskjellige systemer, i tillegg til nyutvikling som også skjer ved siden av vedlikehold og drift av det som er der fra før. Du mangler altså fullstendig innsikt i situasjonen, og basert på det du ikke vet konkluderer du med at konsulentene er udugelige. Fantastisk. Kunnskapsløshet gir tåpelige konklusjoner. Endret 8. november 2016 av hekomo Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Siden du sitter på fasit: Mener du at politiet får valuta for de 350.000.000 pengene de bruker på konsulenter hvert år? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Hvordan vet du at de ikke har levert noe? Jeg har allerede opplyst deg om at politiet har mange forskjellige systemer, i tillegg til nyutvikling som også skjer ved siden av vedlikehold og drift av det som er der fra før. Du mangler altså fullstendig innsikt i situasjonen, og basert på det du ikke vet konkluderer du med at konsulentene er udugelige. Jeg trenger ikke inngående kunnskap for å kritisere dette, dette kritiserer nesten seg selv bare ved å se på tallene. Politiet har brukt nesten en milliard kroner på IT i løpet av et par tre år, og de sitter fremdeles med 20 år gamle systemer som ikke fungerer. Vi snakker om en etat som totalt utgjør rundt 16000 årsverk, altså potensielt maks 16000 brukere, som bør være trivielt for de fleste systemer å håndtere. Når man har brukt en milliard kroner, det aller meste av det på konsulenter, så bør det være levert forholdsvis store mengder IT, faktisk hundretusenvis av timer, og hvor er resultatet av disse timene ? Hvor mener du disse nye systemene er, og hvor mange timer i året mener du er rimelig for å drifte et system for 16000 brukere? Endret 8. november 2016 av adeneo Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Tror jeg vil påstå at vi fint kan ha 20.000 brukere i en organisasjon med 16.000 årsverk. Poenget ditt står fortsatt. Som en bisetning kan man jo nevne at arbeidsgiverkostnadene (lønn og slikt) grovt (meget, meget grovt) kan sies å være en million per årsverk, så etaten bruker omtrent 1,6 milliarder på alle sine ansattes lønninger og denslags, og 0,35 milliarder på it-drift. Er dette et utgiftsforhold som høres cirka riktig ut for de som kjenner til andre bransjer? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Siden du sitter på fasit: Mener du at politiet får valuta for de 350.000.000 pengene de bruker på konsulenter hvert år? Er det meg du snakker til? Jeg trenger ingen fasit for å påpeke åpenbart feilaktig argumentasjon fra andre. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Hvordan vet du at de ikke har levert noe? Jeg har allerede opplyst deg om at politiet har mange forskjellige systemer, i tillegg til nyutvikling som også skjer ved siden av vedlikehold og drift av det som er der fra før. Du mangler altså fullstendig innsikt i situasjonen, og basert på det du ikke vet konkluderer du med at konsulentene er udugelige. Jeg trenger ikke inngående kunnskap for å kritisere dette, dette kritiserer nesten seg selv bare ved å se på tallene. Politiet har brukt nesten en milliard kroner på IT i løpet av et par tre år, og de sitter fremdeles med 20 år gamle systemer som ikke fungerer. Vi snakker om en etat som totalt utgjør rundt 16000 årsverk, altså potensielt maks 16000 brukere, som bør være trivielt for de fleste systemer å håndtere. Når man har brukt en milliard kroner, det aller meste av det på konsulenter, så bør det være levert forholdsvis store mengder IT, faktisk hundretusenvis av timer, og hvor er resultatet av disse timene ? Hvor mener du disse nye systemene er, og hvor mange timer i året mener du er rimelig for å drifte et system for 16000 brukere? Igjen, det er ikke snakk om ett eller et par systemer. Det er snakk om mange systemer, og mange veldig gamle systemer. Dette kommer i tillegg til nyutvikling. Jeg vet ikke om pengene er brukt riktig, men jeg vet at du ikke har peiling på hva du snakker om. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Men dersom du har peiling på hva du snakker om, hvor mange systemer er det snakk om, og hva er det som nyutvikles? Jeg vet kun om Basis Løsning, loggsystemet, samt en mobilapp som betjenter benytter ute i felten, men ettersom det er snakk om så mange systemer, så må du jo vite hvilke systemer Politiet benytter ? Et annet relevant spørsmål må jo være; hvor mange systemer mener du : a) Politiet trenger for å gjøre jobben sin? b) En etat med 16000 årsverk trenger? Og hva mener du man skal forvente å få for en milliard kroner i dagens IT-landskap? Dette er tross alt ikke Microsoft, men Politiet, deres jobb er primært noe helt annet enn å sitte foran en datamaskin hele dagen. Det hadde vært fint om du opplyste meg, i stedet for å kun hevde at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, ettersom all fornuft tilsier at en milliard kroner i IT er hundrevis av millioner for mye for en etat som Politiet, særlig når hovedsystemene deres fremdeles er totalt utdaterte og ikke støtter mer enn 1000 brukere samtidig, og stadig er nede. Ingenting gjør meg lykkeligere enn å få bevis for at jeg tar feil her, og at pengene er vel brukt. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg vet kun om Basis Løsning, loggsystemet, samt en mobilapp som betjenter benytter ute i felten, men ettersom det er snakk om så mange systemer, så må du jo vite hvilke systemer Politiet benytter ? Et annet relevant spørsmål må jo være; hvor mange systemer mener du : a) Politiet trenger for å gjøre jobben sin? b) En etat med 16000 årsverk trenger? Det at man har nok forståelse til å se at politiet bruker mer enn tre datasystemer, betyr ikke nødvendigvis at man kjenner til nøyaktig hvilke systemer politiet har. Eller sagt på en annen måte, det at du kun vet om tre betyr ikke at det bare er de tre. Montro om Politiet selv vet? Dette er retoriske tåkespørsmål uten relevans. Hvor mange systemer en etat med 16000 årsverk trenger? Ett, burde holde, bare det dekker behovet. Ble du klokere nå? Håper ikke det ... Aftenposten har skrevet ganske mye de siste årene om politiet og IKT, men det står lite om hvilke systemer Politiet faktisk har. Det står mer om generelle frustrasjoner og alle forprosjekter og utredninger som er gjennomført, og at man har gjort noen grep på infrastruktur-området, tilsynelatende med varierende hell. Vi kan (fra et par år tilbake) lese at det stilles krav om maks 45-sekunders innloggingstid på systemer, og at det i praksis tar opptil 5 minutter. I tillegg til de systemene som har vært nevnt så langt har vi det bereømte straffesakssytemet som skal sørge for implementering av straffeloven av 2005. Om dette er et realisert system i dag aner jeg ikke. Og så fant jeg nevnt et annet - Dash 2, eller Krasj 2 på folkemunne - omtalt. Det skal visstnok være av nyere dato. I tillegg fins nok en del systemer for støtte på logistikk, jus mv., men det er kanskje nærliggende å tro at med tempoet og problemene til politiet vil det totale antallet ligge lavere enn i en hvilken som helst annen organisasjon med 16000 årsverk. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Burde ikke to milliarder over fem år være tilstrekkelig til å skaffe ett felles system? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Det at man har nok forståelse til å se at politiet bruker mer enn tre datasystemer, betyr ikke nødvendigvis at man kjenner til nøyaktig hvilke systemer politiet har. Eller sagt på en annen måte, det at du kun vet om tre betyr ikke at det bare er de tre. Montro om Politiet selv vet? Dette er retoriske tåkespørsmål uten relevans. Hvor mange systemer en etat med 16000 årsverk trenger? Ett, burde holde, bare det dekker behovet. Ble du klokere nå? Håper ikke det ... Nå hevder jo hekomo i flere innlegg at hele argumentasjonen er feil, og at pengebruken ikke nødvendigvis er uansvarlig, fordi politiet ikke har tre systemer, men "mange systemer", samt driver med nyutvikling av nye systemer. Man må vel anta at vedkommende da kan svare på hvor mange systemer det er snakk om, i det minste omtrentlig? Når man hevder det er "mange" systemer, og helt sikkert konkluderer med dette, må man jo ha kjennskap til omtrent hvor mange det er, eller mener du at det bare er vill gjetting hekomo driver med? Jeg hevder ikke at det bare er tre systemer, jeg sier at jeg kjenner til tre systemer. Det er Politiets Operasjonslogg (PO), og med det navnet sier det seg vel selv hva det benyttes til, alle hendelser logges der. Basis Løsning, som nå er nede, benyttes til alle straffesaker, registrering av reaksjoner og lignende. Mobiliti er mobilappen som benyttes ute i felten. Denne krever kodebrikke for tilgang, og kobler kun til enkelte av de andre systemene. Videre finnes det en hel del registre, mange av disse har man tilgang til gjennom Basis Løsning, og dette er altså ikke egne "systemer", men de forskjellige registrene som benyttes til lagring av informasjon. Politiet har for eksempel også tilgang til kjøretøysregisteret og folkeregisteret, men har selvfølgelig ingenting med driften å gjøre. Det finnes et eget register for foto og fingeravtrykk, et eget DNA register, Reaksjonsregisteret registrerer reaksjoner som følge av lovbrudd, og så er det selvfølgelig Indica og StraSak, de to største registrene. I Indica lagres alt som ikke nødvendigvis er straffbart, slik som gjengtilhørighet, mistanke om lovbrudd, osv. I StraSak lagres alle straffesaker. Det er et eget register for savnede personer, et for etterlyste personer, og eget register for informanter, eget register for utførte bekymringssamtaler, et forholdsvis stort personidentitetsregister som ofte inneholder signalement, personnummer, særlige kjennetegn osv. Det finnes langt flere registre, over førti hvis ikke jeg tar feil, inkludert Kripos og PST sine registre, men de fleste inngår nettopp i Basis Løsning, og jeg er fremdeles nysgjerrig på hvilke andre systemer politiet benytter, og hvorfor det koster 350 millioner kroner i året å opprettholde disse systemene, og det er på ingen måte "tåkespørsmål", jeg ville heller påstå at det er høyst relevant å vite hvilke systemer det er som koster så mye penger, når man ser den pengebruken som pågår i etaten. Endret 9. november 2016 av adeneo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå