Slåttekar Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Fra Hamsun igjen, skjønt jeg treffer dette også annensteds. "Hun pekte og viste mig en bra lang vei til Smith Petersens nedbrente villa og sa at der skulle jeg gå". Hvorfor er stedsadverbet "der" brukt, istedenfor "dit"? Her er jo tale om bevegelse? Jeg står her - jeg går dit, var det jo, ikke sant? Vilde menigen være annerledes hvis skriveren havde brukt "dit" i den ovenstående setning? Endret 3. november 2016 av Slåttekar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) "Der" refererer til veien. Jeg går der. "Dit" refererer til målet, villaen. Vil jeg tro. Endret 3. november 2016 av SlikGårNoDagan 2 Lenke til kommentar
Slåttekar Skrevet 3. november 2016 Forfatter Del Skrevet 3. november 2016 Nu bliver dette tydeligere for mig. Takk for svaret. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hadde bestyrerinnen sagt at Hamsun skulle gå dit, ville poenget vært at han burde utforske den nedbrente villaen. Men hun skjønte jo at han egentlig bare var interessert i en "bra lang vei" som han kunne få lov å gå (han var jo arrestert), og derfor pekte hun ut ruta han kunne ta og sa at der kunne han gå. 1 Lenke til kommentar
Slåttekar Skrevet 3. november 2016 Forfatter Del Skrevet 3. november 2016 Synd at jeg ikke opdaget dette forum tidligere. Takk. Lenke til kommentar
Slåttekar Skrevet 5. november 2016 Forfatter Del Skrevet 5. november 2016 "De har frivillig søkt hit som det høveligste Sted at leve sine siste dager på, jeg derimot er kommet her ved Politiets Hjelp og er tvangsindlagt". Jeg havde alltid tenkt det var: -jeg er kommen her, men: -jeg har kommet hit. Hvorfor er just "her" blitt brukt av Knut i det ovenstående? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Hit = til stedet, her = på stedet. Søke krever hit, mens komme kan ta både hit og her. (Kom hit! og Kom her! betyr det samme og er like vanlige). Hamsun har kanskje valgt her på slutten for å variere ordbruken? 1 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 ''Akk - [...] om jeg var på Sandsgård - der er så stille," sukket Fanny. "Ja - det skal du nettop gjøre -" ropte Madeleine, "du tar vognen, når den har kjørt mig, og reiser der ut (...)" Hvorfor er "der ut" blitt brukt i denne setning? Gjelder det ikke retningen til stedet_? (fra "Garman og Worse") Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Reise der ut og reise dit ut tyder omlag det same og kan brukast om kvarandre. Men der er litt meir ubestemt – kanskje ikkje akkurat hovudbølet på Sandsgård, men så avgjort der ute, på Sandsgård. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå