Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ToppkarakterSystemet bok ikke helt gratis

Lami

Anbefalte innlegg

Takk for svar.

Så jeg sendte de et pdf med brutt avtale med mal fra Forbrukerrådet, der jeg skrev hva jeg mente de hadde brutt og henviste til paragrafene dine kikkert, sa jeg ønsket tilbake returen fordi det ikke sto noe betalingsavtale i Docs.

Nå fikk jeg et simpelt svar fra de:

Hei ****

Det er normal prosedyre at kjøperen betaler returen dersom de ikke ønsker varen allikevel.

Les her om netthandel og angrerett, spesielt avsnittet "Hvem betaler returen".

Ha en fin dag.

Hva svarer jeg til dette?? Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du kan ta det til Forbrukertvistutvalget i stedet. Men forliksrådet er praktisk, fordi du som forbruker har rett til å bruke ditt eget verneting.

Tenker det blir forliksrådet. Hvis jeg skal kontakte FTU står det på siden deres at jeg må sende saken til Forbrukerrådet eller andre, hvis saken ikke er inne til FTU.

Men så, forliksrådet. Jeg fant på siden deres et skjema til bruk ved varsel etter Tvisteloven § 5-2:http://www.forliksraadet.no/site/img/2029/tvl_5-2_-_varsel_om_mulig_forliksklage.doc

Skal jeg fylle det ut og sende til motparten først?

Lenke til kommentar

Plikten til å sende søksmålsvarsel er en formell plikt, ikke en materiell plikt. Det vil si at du ikke sende varsel om søksmål før du sender forliksklage, men det at du ikke gjør det kan telle mot deg i sammenhenger hvor oppførsel forut for søksmål er relevant - for eksempel ved avgjørelser om du skal få dekket saksomkostningene dine.

Hvis du ikke tidligere har sendt et varsel om søksmål er skjemaet til forliksrådet et greit utgangspunkt for å få med det som skal være med.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neste skritt er forliksklage.

Hvilket dokument skal jeg bruke? Det i posten over fra forliksraadet.no, eller fra Politiet: https://www.politi.no/tjenester/forliksrad/forliksklage/

På høyre siden der er det to typer forliksklager.

Jeg synes Politiets sitt så mer lettere å fylle ut, men jeg aner jo ikke hva jeg skal krysse av i påstandene på skjemaet.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Da bør du kanskje vurdere å skaffe deg juridisk bistand.

Hm greit. Får høre om Jussformidlingen har noen råd.

Finner det rart de (firmaet) ikke gidder å gjøre noe, eller svare meg på varselet jeg sendte.

Uansett. Hva gjør jeg etter jeg har sendt forliksklagen? Skal jeg sende denne til noen andre samtidig eller avvente i 14 dager?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Da bør du kanskje vurdere å skaffe deg juridisk bistand.

Hm greit. Får høre om Jussformidlingen har noen råd.

Finner det rart de (firmaet) ikke gidder å gjøre noe, eller svare meg på varselet jeg sendte.

Uansett. Hva gjør jeg etter jeg har sendt forliksklagen? Skal jeg sende denne til noen andre samtidig eller avvente i 14 dager?

De svarer ikke fordi de forventer ikke at noen gidder å ta steget videre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...