Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ToppkarakterSystemet bok ikke helt gratis

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Registrerte meg for å prøve boka ToppkarakterSystemet: http://toppkaraktersystemet.no/bok/

Noen har sikkert hørt om de, men uansett. Var på deres foredrag og fikk etterpå en sms til lenke til et google docs dokument (som nå står at de ikke tar inn flere svar og mye tekst er borte) der jeg skrev inn opplysningene for å få tilsendt boken helt gratis, uten kostnader, for å prøve. Hvis jeg beholdt den eller ikke sendte den tilbake innen 14 dager ble jeg belastet det den koster.

Samme dag som jeg fikk den i posten ønsket jeg å sende tilbake. Vel, det skulle ikke være helt gratis:

Kostnader ved retur (porto+boblekonvolutt) dekkes ikke av Idéklekkeriet AS. Ta allikevel vare på kvitteringen for returportoen.

Så da viser det seg nå, etter de har sagt det er gratis, både på hjemmesiden og google docs dokumentet der det ikke sto noen kjøpsbetingelser eller noe.

De skriver så fint "prøv gratis, du betalinger ingenting om du velger å sende den tilbake", når det ikke engang er sant?

Quoter:

Prøv boka ToppkarakterSystemet gratis i 14 dager! Vi spanderer frakt, og du betaler bare 399,- om du velger å beholde boka.

Og når jeg nå skrev jeg ville returnere, ga de meg en tidsfrist på 5 dager å sende den tilbake, ellers vil jeg bli belastet det boken koster ... Hva er det for noe tull? Kan de velge å sette en slik frist? Ikke står det i kjøpsbetingelsene deres. Disse betingelsene kommer ikke opp når man bestiller boken gjennom nettsiden deres. Det var ingen betingelser når jeg bestilte gjennom google docs dokumentet deres.

Hva tenker dere om denne saken?

(Går det an å legge boken oppi pakke jeg fikk den i og levere den på postkontoret uten å betale, eller må det stå noe spesifikt på pakkeseddelen?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, har funnet ut at denne 5 dagers fristen de har gitt meg ikke er lovlig, da Angrerettloven sier at loven er fordel forbruker dvs: "loven er ufravikelig til fordel for forbrukeren, dvs. at det ikke kan avtales vilkår som begrenser forbrukerens rettigheter etter loven."

Så da har jeg det på min side. De kan jo prøve å belaste meg 400,- om 5 dager. For noe scam.

Lenke til kommentar

Det står kjøpsbetingelser på nettsidene deres, som ser ut som relativt vanlige kjøpsbetingelser.

Dersom selger ikke har opplyst om at forbrukeren skal bære returkostnader er forbrukeren ikke forpliktet til å betale for returkostnader, jf. angrerettsloven § 9, jf. § 8 første ledd bokstav i, og § 25 annet ledd.

Forbrukeren er imidlertid forpliktet til å legge ut, fordi vedkommende skal returnere varen uten unødig opphold og senest innen 14 dager selv om vedkommende ikke har fått pengene tilbake fra selger, eller dekket portokostnader, jf. angrerettsloven § 25 første ledd og § 24 tredje ledd.

Dersom du nekter å returnere pakken vil de være berettiget til å kreve deg for betaling.

Lenke til kommentar

Det står kjøpsbetingelser på nettsidene deres, som ser ut som relativt vanlige kjøpsbetingelser.

Dersom selger ikke har opplyst om at forbrukeren skal bære returkostnader er forbrukeren ikke forpliktet til å betale for returkostnader, jf. angrerettsloven § 9, jf. § 8 første ledd bokstav i, og § 25 annet ledd.

Forbrukeren er imidlertid forpliktet til å legge ut, fordi vedkommende skal returnere varen uten unødig opphold og senest innen 14 dager selv om vedkommende ikke har fått pengene tilbake fra selger, eller dekket portokostnader, jf. angrerettsloven § 25 første ledd og § 24 tredje ledd.

Dersom du nekter å returnere pakken vil de være berettiget til å kreve deg for betaling.

Men andre og tredje avsnitt der, står det både at jeg ikke er forpliktet til å betale returkostnadene hvis det ikke står, men og at jeg skal betale for returen?

Hvordan er markedsføringloven når det kommer til å skrive at jeg kan prøve boken 14 dager uforpliktet og helt gratis uten kostnader, når man må betale for boken om man skal levere tilbake?

I Google Docs dokumentet, som her er link til: https://goo.gl/forms/DVbnsTSUEKq9EnxS2

stod det ingenting om kjøpsbetingelser eller andre betingelser. Det besto av et form man fylte ut og fikk tilsendt boken, kostnadsfritt. Det er ikke særlig kostnadsfritt dette her?

Jeg skal ikke nekte å returnere pakken. De skal få den tilbake, men når de frarøver meg angrerettsloven ved å si at jeg må sende boken OMGÅENDE, innen 5 dager, ellers må jeg betale 400,-, er jeg mer interessert å se hvordan det går. Det er jo ikke lov.

Lenke til kommentar

Du er forpliktet til å returnere boken, og det ligger i dette at du er forpliktet til å legge ut for kostnadene til retur. Du har derimot krav på at selger refunderer deg disse kostnadene.

Etter markedsføringsloven § 11 er det forbudt å levere varer med krav om betaling uten etter avtale.

På bokens bestillingsside står det tydelig at du betaler 399,- kr hvis du velger å beholde boken under den store grønne bestillingsknappen. Det er nok til at det er "avtale" om å betale. Hvis du gikk inn på en annen måte vil hva som sto på siden du fikk lenke til avgjøre om det er inngått betalingsavtale. Dette er et bevisspørsmål - kan selger bevise at pris og betalingsvilkår ble opplyst før avtalen ble inngått.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så hva gjør jeg for at selger kan bevise at det sto vilkår innpå Google Docs dokumentet der jeg bestilte boken?

Jeg har nå sendt boken i retur. Det var langt i fra billig med tanke på at den lille boken var svintung.

Jeg finner meg ikke i dette at det ikke stod noe om at jeg måtte betale returen tilbake i Docs dokumentet. Hvordan går jeg frem videre for å få tilbake fraktkostnaden? Jeg sendte den som billigst måte.

Lenke til kommentar

Supert. Problemet nå er jo at siden Google Docs dokumentet er stengt og slike dokumenter kan lett endres, kan de bevise at de har gjort det redelig for seg ved å sette dokumentet opp igjen og sette inn vilkår for å "bevise".

I tillegg, Forbrukerrådet sin mal sier i bunn (lenke i post ovenfor) at; "Jeg holder tilbake en sum på kroner for å sikre kravet mitt. Så fort tjenesten er blitt gjennomført, blir summen betalt. Er dere uenig med meg, ber jeg om et svar innen fjorten dager. Hører jeg ikke fra dere innen fristen, regner jeg med at dere er enig med meg. Dersom vi ikke lykkes i å finne en løsning, er det et alternativ å klage saken inn til Forbrukerrådet."

Jeg har ikke noe å holde tilbake her .. Jeg har jo betalt for returen i frykt for at de skal belaste meg 399kr. (Men når jeg tenker over det, så skrev jeg ikke inn noen kontonummer i Google Docs dokumentet.)

Skal jeg bare skrive at jeg ønsker tilbake kostnaden for returen, uten å dille med det "holde tilbake"-greiene?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

hvis du ikke skjønte at dette var en scam kommer du aldri til å få toppkarakterer... en bok hjelper ikke...

Vel er ikke du en smarten. Du har klart å skjønt at den ikke var gratis likevel, damn, håper du går mendisinstudie.

Har allerede toppkarakterer. Ville prøve boken for å se hva de mente man kunne gjøre for å få det. Hele boken er svada, det samme gjelder din kommentar.

Lenke til kommentar

"Purring - varsel om søksmål etter tvisteloven § 5-2 - varsel om utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18

Jeg viser til tidligere brev av XX.XX.XXXX hvor jeg fremmet krav om tilbakebetaling av mine utlegg til returfrakt, med hjemmel i angrerettsloven § [X]. Jeg kan ikke se å ha mottatt betaling. For dette brev tilkommer det 67,- kr i purregebyr, jf. inkassoloven § 17 og inkassoforskriftens bestemmelser om rett til gebyrmessig erstatning.

Dersom jeg ikke mottar betaling innen 14 dager etter dags dato vil saken bli sendt namsmyndighetene for inndrivelse ved tvang. Eventuelle innsigelser bes sendt innen samme frist, og vil lede til at saken tas inn for forliksrådet."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...