L3ANXNHX Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Vår bidragsyter Alain Fasotte har sammenlignet Oslo og Stavanger.«Skal Stavanger lykkes, bør oljen være den nye oljen» Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 "Teknologihodnene, kulturen, kompetansen og innovasjonlysten var der fra før." Både ja og nei, og det er det som preger hele innlegget til bidragsyteren Alain Fassote. Jeg griper tak i det han skriver om Silcon Vally, da jeg har i minnet filmen om "Microprosessoren" som NRK sendte i starten på 80-tallet. Kulturen og innovasjonslysten er nøkkelen til at USA er fremst på innovasjon, noe Tesla og IPhone er eksempel på, så her har han rett. Teknologihodene og kompetansen kan diskuteres, da dette var bønnemarker før "Microprosessoren" kom(grunnlaget for PC-en). Det var enkeltpersoner som startet firmaer basert på denne teknologien, og disse firmaene startet i Silicon Vally. Som alle raskt voksende industrier så vil de flinkeste starte egne virksomheter og vi fikk begrepet Silicon Vally, men både PC-kulturen og kompetansen på dette området var relativt ny. Alle piler peker mot at olje og gass er på vei ut, så denne bidragsyteren er jeg ikke enig med. Blir spennende og se hva OPEC bestemmer i slutten av november, og Stavanger kan håpe på enighet om å heve oljeprisen, slik at stoppen ikke blir for brå. Fremtiden ligger i fornybar energi, og det er på tide å innse at pengene som i dag investeres i olje og gass bør gradvis dreies mot fornybar energi. Stavanger kan bli ledende på dette området også, da byen ligger strategisk til og Norge har et digert havområde som kan utnyttes. 2 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Det finnes andre Gründerhus enn Mess & Order i Stavanger. Sparebank1 SR-Bank (https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/info/gruenderhuset.html) som vi sitter i, Ipark, Innovation Dock og flere. Uansett, så er det veldig få nye innoative teknologibedrifter her i regionen(ny app er ikke innoativt) og tilgangen til kompetanse er veldig begrenset. 1 Lenke til kommentar
Alain Fassotte Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Det finnes andre Gründerhus enn Mess & Order i Stavanger. Sparebank1 SR-Bank (https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/info/gruenderhuset.html) som vi sitter i, Ipark, Innovation Dock og flere. Uansett, så er det veldig få nye innoative teknologibedrifter her i regionen(ny app er ikke innoativt) og tilgangen til kompetanse er veldig begrenset. Det stemmer at det finnes flere gründerhus, men de faller innenfor de kategoriene beskrevet. Ordinære utleiere eller offentlig uten gründererfaring. Gründerhuset der du sitter er et markedstiltak fra SR Bank. Ikke noe galt i det, men det er fortsatt en markedsføringskampanje. Ellers enig vedr teknologibedrifter. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Nja. SR-Bank stiller opp på mange måter, de følger med, gir tilbakemeldinger, råd, hjelper med kontakter osv. Flere ledere på forskjellige nivået tar også turen innom for å si hei og bli bedre kjent med oss. For å være en "markedsføringskampanje", så synes jeg de gir utrolig mye tilbake til oss gründere i gründermiljøet i Stavanger. Jeg vil absolutt anbefale programmet deres for andre gründere også. Det er et reelt godt alternativ til Mess & Order. At andre gründerhus er mindre skikket kan godt være, jeg har selv jobbet selvstendig det siste året og valgte heller hjemmekontor fremfor et av gründerhusene her i byen. Den samme beslutningen tok en kompis av meg også. Men det var mest fordi vi begge ikke (fikk til?) å se verdien av disse grunderhusene og at vi tjente penger fra dag 1. 1 Lenke til kommentar
Hans Kotthaus Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Jeg er enig i at kunnskap ikke er miljøskadelig, spørsmålet er på hvilke nye felt denne kunnskapen fra oljeindustrien kan anvendes og hvor den virkelig er relevant. Overskriften antyder at artikkelforfatter mener man bør fortsette å bygge på utvinning av fossilt råstoff i Stavanger regionen. Etter min mening er det å gå i feil retning. Et annet relevant spørsmål er: Hvor vil det være behov for olje også etter at all transport foregår fossilfritt? Er det noen områder der man ikke kan erstatte oljen uten store omkostninger? Videre er spørsmålet om man ikke trenger å se på andre av Stavangers naturgitte forutsetninger som utgangspunkt for nye bærekraftige satsinger. Silicon Valley oppsto rundt Stanford University grunnlagt av en visionær guvernør, et lærested som har som mål å produsere kunnskap og som har frembrakt både presidenter og nobelprisvinnere, allerede før Hewlett og Packard, og før Fairchild Semiconductors var etablert. https://www.stanford.edu/about/history/history_ch3.html Lenke til kommentar
Øyvind Jacobsen Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hei, du skriver "...spørsmålet er på hvilke nye felt denne kunnskapen fra oljeindustrien kan anvendes og hvor den virkelig er relevant." Ett eksempel er den nye vindparken Statoil bygger ved Skottland. 1. Det er oljeselskapet Statoil som bygger. 2. Norske leverandører står for rundt 1/3 av selve byggingen til 2 milliarder. Disse leverandørene er bedrifter som Aibel, Nexans, Subsea /, Technip, MacGregor og NorSea Base. Alle drar nytte av kunnskap og teknologi fra oljenæringen. 2 Lenke til kommentar
Alain Fassotte Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Overskriften antyder at artikkelforfatter mener man bør fortsette å bygge på utvinning av fossilt råstoff i Stavanger regionen. Etter min mening er det å gå i feil retning. Et annet relevant spørsmål er: Hvor vil det være behov for olje også etter at all transport foregår fossilfritt? Er det noen områder der man ikke kan erstatte oljen uten store omkostninger? Hei. Jeg tar ikke stilling til om det er det fossile som vil være fremtiden. Sansynligvis ikke. Poenget er som Øyvind herunder skriver, det finnes kunnskap som er overførbar til mer miljøvennlig energi. Dette er kunnskap vi ikke bare kan sløse vekk. I mine øyne er det like usannsynlig at Stavanger vil lykkes som smart city/tech by som at Palo Alto (Silicon Vally) skulle lykkes som olje og energi by. Det my finnes et grunnlag fra før. Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Et annet relevant spørsmål er: Hvor vil det være behov for olje også etter at all transport foregår fossilfritt? Er det noen områder der man ikke kan erstatte oljen uten store omkostninger? Hvor lenge til all transport er fossilfri? 70% av oljen brukes til transport, derav 10% av totalen til jet fuel. Det forbrukes 90 millioner fat olje hver dag. I dag fins det ingen praktiske alternativer til dette. Det vil ikke være mulig å produsere nok batterier til dette og hvor skal en få elektrisiteten fra? Fins det andre alternativer? Først må en altså utvikle teknologi som er god nok, energiproduksjon som kan ta over og så vil det ta flere år å gjøre selve overgangen. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Et annet relevant spørsmål er: Hvor vil det være behov for olje også etter at all transport foregår fossilfritt? Er det noen områder der man ikke kan erstatte oljen uten store omkostninger? Hvor lenge til all transport er fossilfri? 70% av oljen brukes til transport, derav 10% av totalen til jet fuel. Det forbrukes 90 millioner fat olje hver dag. I dag fins det ingen praktiske alternativer til dette. Det vil ikke være mulig å produsere nok batterier til dette og hvor skal en få elektrisiteten fra? Fins det andre alternativer? Først må en altså utvikle teknologi som er god nok, energiproduksjon som kan ta over og så vil det ta flere år å gjøre selve overgangen. "Først må en altså utvikle teknologi som er god nok, energiproduksjon som kan ta over og så vil det ta flere år å gjøre selve overgangen." Ja, det vil ta mange år og dagens planer har ofte 2050 som mål? Problemet er at fossilindustrien ser sin posisjon truet, og kjemper imot med de midlene de har. Midlene de har er penger, og det foregår utstrakt lobbyvirksomhet for å bremse overgangen til mer fornybar energi. Det som er effektivt blir motarbeidet, som den tyske politikken for solindustri. Tyskland har subsidiert solenergi med kr 3,-/kWh og fått over 300 000 arbeidsplasser innen fornybar energi. Denne politikken koster tyske strømkunder 50 øre/kWh. I oljenasjonen Norge vil regjeringen ta bort subsidiene på 20 øre/kWh i 2021. Subsidier som koster oss strømkunder 3 øre/kWh. Norge satser på ordninger som ikke fungerer, som handelen med CO2 kvoter, regnskogfondet og opprinnelsesgarantibeviser. Endret 5. november 2016 av aanundo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå