Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan forhindre fordommer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det ikke er mulig pga. menneskers natur. Grådighet og misunnelse er faktisk innstinkter... Misunnelse pga. penger, jenta til naboen, familie/ andres familier, etc. En del mennesker er også maktsyke og det er enkelt å bruke fordommer som et psykologisk virkemiddel. Så har vi religion, kultur og levesett...

For å forhindre og bearbeide fordommer så må hele vår samfunnsstruktur forandres og jeg mener at på det stadiet menneskeheter er i dag så vil det være umulig.

Det går dog an å få vekk en del, men for å gjøre det så funker det dårlig med multikulturalitet og et segregert samfunn. Folk flokker seg sammen med "sine egne" og det skaper et skille som er vanskelig å fjerne.

Konklusjonen min er da at man må gjøre det med tvang. Vi må blande mennesker i så stor grad at kultur og levesett smelter sammen. "Reklamekampanjer" vil nok også hjelpe.

Lenke til kommentar

Fordommer i seg selv er det ikke noe i veien med. Vi bruker fordommer til å komme oss gjennom hverdagen, det hadde vært slitsomt om vi skulle måtte gjøre oss opp en helt ny mening om enhver situasjon. Dette fungerer fordi vi stort sett er i besittelse av nyttig kunnskap, og vilje til å bruke den konstruktivt. Hvis det regner, tar vi med paraply. Hvis en kompis er drita full, lar vi ham ikke kjøre. Etc.

Når vi sier "fordommer" i dag, mener vi stort sett de negative og dårlig begrunnede, som går utover andre mennesker. De baserer seg på dårlig kunnskap og vond vilje.

Lenke til kommentar

Eksponering. Fordommer er stort sett et resultat av uvitenhet, så det å bli bedre kjent med det man har fordommer mot er en god løsning.

Isolasjon og skjerming kan skape fordommer i form av fremmedfrykt, og det kan skape en godtroenhet til innvandrere. Dette er årsaken til at assimilering er såpass viktig for integrering, fordi det gir innvandrerne eksponering til det norske samfunnet, og nordmenn eksponering til innvandrerne.

Dette gjelder fordommer mot alle, også naboen din. Det er lett å legge hat på en person uten ansikt, og det er enda vanskeligere å forstå.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fordommer i seg selv er det ikke noe i veien med. Vi bruker fordommer til å komme oss gjennom hverdagen, det hadde vært slitsomt om vi skulle måtte gjøre oss opp en helt ny mening om enhver situasjon. Dette fungerer fordi vi stort sett er i besittelse av nyttig kunnskap, og vilje til å bruke den konstruktivt. Hvis det regner, tar vi med paraply. Hvis en kompis er drita full, lar vi ham ikke kjøre. Etc.

Når vi sier "fordommer" i dag, mener vi stort sett de negative og dårlig begrunnede, som går utover andre mennesker. De baserer seg på dårlig kunnskap og vond vilje.

Ja, fordommer er naturlig, og noe man ikke kan hindre (ihvertfall ikke helt), jeg tror nøkkelen er å informere folk om fordommer, at folk tar innover seg at de har fordommer, og således kan være mer obs på når fordommene fører de over på et dårlig sted.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal ha fremføring i samfunnssfag, vg1 - hvor jeg har fått i oppgave å snakke om hva man kan gjøre for å forhindre, bearbeide og stoppe fordommer. Hva kan jeg si?

Siden du går på skolen så er politisk korrekt svar at fordommer er noe kunnskapsløse mennesker har. Intelligente og informerte mennesker har ikke fordommer, fordommer kan derfor forhindres med informasjon.

Det er veldig viktig at du ikke tenker selv, dine meninger bør være mest mulig lik lærer sine meninger, er du politisk korrekt har du best sjanse for å treffe midt i blinken.

Jeg har fordommer mot overvektige mennesker, jeg ser på de som slaver av kroppens lyster og med redusert evne til å tenke langsiktig og ta vare på seg selv i det lange løp.

Hva kan du gjøre for å begrense mine fordommer?

Hvis jeg ble kjent med flere overvektige mennesker vil jeg da lære noe nytt? Se at de trener hardere og spiser sunnere enn meg?

Eller vil fordommene mine bli bekreftet og forsterket?

Edit: En gluping i tråden anbefalte å starte med å definere hva fordommer er. Det tror jeg er veldig lurt og kan gi plusspoeng på karakter :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg har fordommer mot overvektige mennesker, jeg ser på de som slaver av kroppens lyster og med redusert evne til å tenke langsiktig og ta vare på seg selv i det lange løp.

Du insinuerer at det er sannhet, men kaller det likevel for fordommer? Ja, hva er fordommer?

Lenke til kommentar

Du insinuerer at det er sannhet, men kaller det likevel for fordommer? Ja, hva er fordommer?

Jeg har alltid tenkt at fordommer er negative antagelser om noen basert på noe som kjennetegner gruppen. Det kan f.eks. være kjønn, alder, nasjonalitet, hudfarge, yrke m.m..

Jeg har også fordommer mot kriminelle, jeg ønsker ikke at en kriminell skal være barnevakt. Er det galt av meg å feie alle kriminelle under en kam, eller er det ansvarlig? I dette tilfellet syntes jeg fordommer er nyttig og kan beskytte barn mot dømte overgripere som kan falle for fristelsen igjen. Jeg vet ikke at vedkommende vil gjøre det men jeg ville ikke tatt sjansen.

Fordommene jeg har er jeg stort sett klar over. I innlegget over nevnte jeg overvektige mennesker. Folk forandrer seg, en overvektig person som legger om livsstilen og blir super-sunn vil fremdeles være overvektig i en periode. Vekten vil dale nedover og det vil ta tid før det ytre korrekt gjenspeiler den sunne livsstilen.

Fordomsfulle mennesker kan se på vedkommende og tro hun eller han er lat men vil altså ta helt feil.

Poenget mitt er at fordommer kan stemme men ikke nødvendigvis alltid. En kan gå glipp av gode venner og sosiale relasjoner om omgangskretsen snevres inn basert på fordommer.

Det er i grunnen like feil å si at noen alltid er slik som å si at de aldri er slik. Virkeligheten er sjelden sort-hvitt men alle nyanser av grått imellom.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle svarene her, men svarer likevel.

Kunnskap. Å opplyse og lese seg opp om andre kultureller forhindrer fordommer.

"Alle muslimer er terrorister"? - Bli kjent med noen muslimer eller les om hva muslimer gjør til vanlig? 

"Alle blonde er dumme"? 

"Alle jøder er grådige"? 

Du ser at mine tre eksempler ikke er sanne om du har kunnskap. 

Lenke til kommentar

Fordommen mot muslimer er at noen av de er terrorister.

Presidentkandidat Trump i USA ønsker derfor strengere kontroll av muslimer ved grensen.

Dette kalles profilering og er noe Israel benytter på sine grenser. De fokuserer kontroll på kjente trusler, f.eks. menn fra IS-kontrollerte områder.

Det er diskriminerende men også effektivt. Foreløpig er det ikke aktuelt i vesten men det skal ikke så mange flere terrorangrep til før trusselen blir tatt på alvor.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Siden du går på skolen så er politisk korrekt svar at fordommer er noe kunnskapsløse mennesker har. Intelligente og informerte mennesker har ikke fordommer, fordommer kan derfor forhindres med informasjon.

Intelligente og informerte mennesker har fordommer de også, kan ikke forstå hvorfor du tror de ikke har det. At de har det i mindre grad eller at færre intelligente mennesker har fordommer enn kunnskapsløse er nok riktig.

Lenke til kommentar

Intelligente og informerte mennesker har fordommer de også, kan ikke forstå hvorfor du tror de ikke har det. At de har det i mindre grad eller at færre intelligente mennesker har fordommer enn kunnskapsløse er nok riktig.

Jeg tror ikke det, men jeg tror det er den mest politisk korrekte holdningen han bør presentere overfor lærer for å få en god karakter. :)

Lenke til kommentar

Kunnskap. Å opplyse og lese seg opp om andre kultureller forhindrer fordommer.

Nei. Fordommar er meiningar du gjer deg opp på grunnlag av dei opplysningane du har. Som ordet fortel: du feller ein dom på forhånd. Får du fleire opplysningar, vil kanskje din oppfatning endre seg, men ein fordom er det like fullt.

Lenke til kommentar

Om du har kunnskaper om de forskjellige kulturer så minskes fordommer. Det er bare å ta hvilken som helst fordom som eksempel.

Har du kunnskap om den/de det går utover, så vil du oftest innse at det ikke er sant.

Så klart vil din oppfatning endre seg, det er jo slik du fjerner fordommer. 

Unntatt når du oppdager at fordommene er riktige.

Antakelsen om at alle fordommer er grunnløse og at alle mennesker fra hele verden har identisk verdisyn er ganske lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Om du har kunnskaper om de forskjellige kulturer så minskes fordommer. Det er bare å ta hvilken som helst fordom som eksempel.

Har du kunnskap om den/de det går utover, så vil du oftest innse at det ikke er sant.

Så klart vil din oppfatning endre seg, det er jo slik du fjerner fordommer. 

Unntatt når du oppdager at fordommene er riktige.

Antakelsen om at alle fordommer er grunnløse og at alle mennesker fra hele verden har identisk verdisyn er ganske lite gjennomtenkt.

hvilke fordommer er riktige da? Kan du gi et eksempel? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...