Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

råd til bilkjøp, lavt budsjett


amelbye

Anbefalte innlegg

På grunn av dårlig kollektivtilbud til jobb vurderer jeg nå å kjøpe en billig bil. Jeg tenker å bruke opp til 40.000 og har følgende "krav":

 

prøver å styre unna de kjedligste bilene, må ha noe som har et snev av sport/kjøre-egenskaper, uten at jeg nødvendigvis trenger mye motor, eller ønsker meg store spoilere etc. Har også litt fordommer mot franske biler, og styrer unna bmw/mercedes pga dyre deler, relativt høye brukt-priser og like mye feil som på alle andre biler.

 

praktisk: må kunne legge ned setene og få plass til litt skrot

 

ikke for tørst

 

må bruke bensin, ikke diesel, ikke elektrisk

 

det er en fordel om det er mulig å komme til å få gjort reparasjoner. At bilen er til en viss grad skrubar. Jeg har tilgang på løftebukk hos en kammerat, men en time unna. Jeg har ikke noe imot å skru, men kan ikke holde på med det hele tiden.

 

Jeg leter først og fremst etter biler i Oslo og området rundt, og de to her har pekt seg ut;

Ford focus 2004:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84064007&fks=84064007

 

Veldig god pris. Det kom en ny modell av samme bil i 2005 og den koster minst det dobbelte. 2000-2004 har et dårlig rykte, men det skyldes visst hovedsaklig problemer på biler fra 2001-2002. 2003-2004 skal være en del bedre, selv om de ser identiske ut.

 

Alfa Romeo 156 2006:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84875576&fks=84875576

 

Denne er også relativt hyggelig priset. Alfa romeo har i likehet med fiat et ganske dårlig rykte som i stor grad henger igjen fra tidligere tider. De siste 15 årene har de ikke vært så ille, sies det, og 156 får mye skryt, i hvertfall på nettet.

 

---------------------

 

Jeg har ikke prøvd noen av bilene noen gang. Begge sies å være relativt sportslige, men praktiske biler. Begge sies å være velholdte eksemplarer. Ford'en har mye vært gjort i det siste, Alfaen har fulgt alle servicer.

 

Alfa: 120hk 1315kg.  Ford 101hk, 1069kg. Forden har litt mer motor pr kg bil, men forskjellen er liten.

Alfa: 128.000km Ford 151.000km - forden har gått litt lenger, men ingen av dem direkte langt

 

 

Er det noen her som har noe å si om bilene generelt? Begge ser ut til å være gode kjøp i forhold til generelt prisnivå (spesielt forden). Mulig jeg kommer til å prøve begge, men setter uansett pris på noen tips/kommentarer fra folk som faktisk har kjennskap til bilene, og ikke bare baserer seg på rykter og hva "folk" sier.

 

Jeg gjetter at Ford'en er litt mer go-cart, mens alfaen er større, kanskje mer GT og mer praktisk. Hva med delepriser? Jeg har hørt at Alfa faktisk ikke er så ille, mens at Ford er uforholdsmessig dyrt? Er det stor forskjell på hvor mye som går galt og hva det koster når noe først går galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ford og Alfa skårer vel ikke så høyt om du ønsker feilfritt bilhold i størst mulig grad, med dertil lave verkstedregninger. 

Se på en Toyota!

Lenke til kommentar

Jeg tittet på Toyota, og de to bilene som kanskje kan være aktuelle er i såfall corolla stv og Avensis.

 

Men hvordan er de å kjøre? Er det noen grad av sportslighet her? Jeg har kjørt noen nyere Peugeot (207 er grei, jeg snakker om de større), det er som å sitte i en balje. Biler som hater svinger.

 

Er Toyota corolla/Avensis fra tidlig 2000-tall bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den første Hondaen mener jeg er britisk bygget, og et samarbeid med Rover.
Kanskje den verste generasjon Accord som er laget.

Den andre var kjørt et godt stykke.

 

 

TS: Jeg mener du er inne på noe med Ford Focusen, forholdsvis driftsikker, bedre enn du forventer å kjøre og praktisk.
Alfaen hadde jeg ikke vurdert noe mer.

 

Delekostnad hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i, hadde ikke brukt tusenvis på nye deler til en bil verdt 40 000, når du kan betale et par 100 lapper for den samme delen bare brukt hos din lokale bilopphuggeri. 

Da er det viktigere å velge en bil som det ble solgt i bøtter og spann av, eksempel Focus, Golf, Corolla(Auris?)

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at Focus av denne generasjonen har dårlig rykte? Det er nå vel heller motsatt?

Det er jo en av de bedre tekniske bilene fra sin tid. 

 

Vi har en 99 modell som snart bikker 200 000km nå og vi har kjørt på denne ca 100 000km selv.

Det har vært en meget eksemplarisk bil med svært lite problemer. 

Av vanlige feil på modellen har vi måttet bytte coil, og vi har nylig fått problemer med sentrallåsen. Det går fortsatt an å bruke sentrallåsen så er ikke sikkert vi gjør noe med det.

Ellers så er det jo byttet vanlige slitedeler som feks eksos, bremser og styreledd.

Det største problemet på disse bilene er rust. Vi har tectyl behandlet den under og har også sluppet greit fra det ellers, siden det bare er bakluken som er angrepet.

Men de kan ruste spesielt på dørene, i hjulbuene og på bakluken.

Jeg kan heller ikke forstå at du mener deleprisene til Ford er høye?

Det stemmer iallefall ikke med min erfaring.

 

Du etterlyser sportslig-het og det får du i Focus iallefall. Den sitter som støpt på veien i svingene og føles enkel og lett å kjøre.

 

Jeg får legge inn denne karens "focus-reklame" i denne tråden også :p

 

 

Fant også et meget pent eksemplar her:

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85249725

Endret av BigBadAde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En kollega kjørte sin Focus 300 000km uten større problemer enn bytting av vanlige slitedeler.
Ikke at du skal tolke slike historier som loven.

 

Uansett alltid et godt poeng i å kjøpe en av de siste årene den modellen ble produsert (03-04 for MK1), da ting blir som regel utbedret over tid. 

Lenke til kommentar

IT-Henrik: Takk for gode tips, og du har noen gode poenger!

 

 

Hvorfor mener du at Focus av denne generasjonen har dårlig rykte? Det er nå vel heller motsatt?

Det er jo en av de bedre tekniske bilene fra sin tid. 

 

Vi har en 99 modell som snart bikker 200 000km nå og vi har kjørt på denne ca 100 000km selv.

Det har vært en meget eksemplarisk bil med svært lite problemer. 

Av vanlige feil på modellen har vi måttet bytte coil, og vi har nylig fått problemer med sentrallåsen. Det går fortsatt an å bruke sentrallåsen så er ikke sikkert vi gjør noe med det.

Ellers så er det jo byttet vanlige slitedeler som feks eksos, bremser og styreledd.

Det største problemet på disse bilene er rust. Vi har tectyl behandlet den under og har også sluppet greit fra det ellers, siden det bare er bakluken som er angrepet.

Men de kan ruste spesielt på dørene, i hjulbuene og på bakluken.

Jeg kan heller ikke forstå at du mener deleprisene til Ford er høye?

Det stemmer iallefall ikke med min erfaring.

 

Du etterlyser sportslig-het og det får du i Focus iallefall. Den sitter som støpt på veien i svingene og føles enkel og lett å kjøre.

 

Jeg får legge inn denne karens "focus-reklame" i denne tråden også :p

 

 

Fant også et meget pent eksemplar her:

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85249725

 

Takk for svar! Supert med litt input fra noen som har førstehåndserfaring!

 

Påstandene mine rundt denne bilen er kun basert på hva jeg har lest på nettet. Den modellen som kom i 2005 har visst et bedre rykte/mindre feil. Men det betyr vel egentlig ikke at det er noe galt med den som ble produsert frem til og med 2004.

 

Jeg har sett på den du linket til også. Den ser bra ut, men det at den har gått under 70.000 tilsammen på 15 år er ikke nødvendigvis positivt. Den kan ha stått parkert i lengre perioder, og ut ifra det jeg har hørt gir det ofte mer problemer enn en bil som er brukt regelmessig.

 

Jeg kommer nok til å sjekke ut den jeg nevnte først:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84064007&fks=84064007

 

Til 18.000 synes jeg det ser ut som en veldig bra deal!

Lenke til kommentar

Alfa'en har jeg ingen formening om, men jeg har hatt en slik Focus. Fine biler å kjøre, ikke fullt så fine biler å være passasjer i (litt stiv/stumpete fjæring og ikke spesielt gode seter).

 

Men - det som tok livet av både den og den til noen venner av meg var rust innvendig i kanalene. Da det først slo gjennom var store deler av kanalene kjeks... så sjekk nøye. Min hadde i tillegg masse småfeil - så det var ikke noe å koste på lenger etter ca 180k  Ganske skuffende etter de positive omtalene jeg også har lest.

 

Tilbake til fransk igjen. ;-)

Lenke til kommentar

Hadde en 03 MK1 Focus og det var ikke noe rust i kanaler på den da jeg byttet den inn i 2012, derimot var det litt rust ved hjulbuene fremst siden den ikke hadde skvettlapper der. Det som var feil på den var pluggledningene, ellers kan jeg ikke komme på noe feil. Setene opplevde jeg som ok faktisk, men det er jo på ingen måte noe påkostet bil.

Lenke til kommentar

Mye positivt om focus mk1 her ja. Det at den ikke er påkostet fra fabrikk er jo på godt og vondt. Lite luksus, men færre ting som kan gå i stykker. Også mye deler hos huggeren skulle jeg tro.

 

Tyske biler er ikke utelukket. Men får jeg nevnt Ford focus, så blir det nok den.

 

Hvis tysk, kanskje Audi?

Lenke til kommentar

Ford Focus sine mest berykta feil er rust i hjulbuene, samt lekasje fra vinduslister. Har selv en 2010 Focus STV og er veldig fornøyd, selv om den godt kunne hatt en litt sterkere motor. Kom fra Honda tidligere og verksted og deleprisene er betraktelig rimeligere hos Ford. Kanskje ikke de mest sportslige bilene, men driftsikre og for prisen god komfort og kvalitet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Noen meninger om audi a4 ca 2000-2004? Hvordan er de?

 

Litt morsomt at du også spør om denne modellen, da jeg også eier en sånn.

En 03 modell ,1.6 bensin.

Har hatt denne i 4,5 år ca og har kjørt den i rundt 50 000km. Den har nettopp bikket 170 000km.

 

Har hatt noen problemer om ser vanlig for disse modellene, coiler som måtte byttes, vannlekkasje inn i bilen to ganger. Først bak hanskerommet og ned i gulvet på passasjer siden. Så fra batteribrønnen og inn gjennom torpedoveggen å ned i gulvet på sjåførsiden. Er en drenerings propp under batteriet som må holdes fri for møkk for å unngå at vannet blir liggende å går inn i bilen.

Spjeldet som styre om luften går opp i mot ruta eller ikke har klikket. Så det går frem og tilbake ganske ofte. En vanlig feil i følge verkstedet og de ville ikke kostet på å byttet det om det ikke blir veldig plagsomt. Grunnet til at det ikke ville byttet er at det som oftest skjer igjen.

 

Opphengskuler, styreledd og en bærearm er byttet.

Lambdasonde er byttet.

Bremser hele veien rundt og bremserør.

Demperen til hanskerommet sluttet å fungere, noe som førte til at hengselen på høyre side knakk. Dette var på vinteren så mulig det var kulden som gjorde dette.

Parklyspærene går relativt ofte, men det er jo en filleting.

 

Audi'n har forøvrig fulgt alle servicer og Focusen nesten alle.

 

Jeg er egentlig ganske fornøyd med Audi'n til tross for at det har vært litt med den, grunnet at den er så god å kjøre.

Den er jo veldig komfortabel, men ikke spesielt spennende å kjøre i svinger ol.

At det er en 1.6 liter hjelper jo ikke på. Motoren er ikke mer enn hva som er nødvendig til denne bilen, forbikjøringer må planlegges godt.

 

Hvis jeg skal sammenligne så er Audi'n mer komfortabel, mens Focusen er mer spennende å kjøre

Det er også Focusen som har vært billigst å ha total sett selv om vi har hatt den i dobbel så lang tid som Audi'n.

Det skyldes at det har vært mindre med den samt at det er billigere deler og billigere å få ting gjort på Ford enn på Audi generelt sett.

Jeg sier ikke at Audi sine delepriser er direkte avskrekkende, men det er dyrere.

 

Vil ikke fraråde å kjøpe A4 av modellen du nevner. Men basert på kravene du har stilt med rimelige deler, enkelt å komme til når man skal skru, og litt sportslig/morsomt å kjøre så ville jeg uten tvil gått for en Focus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Noen meninger om audi a4 ca 2000-2004? Hvordan er de?

 

Litt morsomt at du også spør om denne modellen, da jeg også eier en sånn.

En 03 modell ,1.6 bensin.

Har hatt denne i 4,5 år ca og har kjørt den i rundt 50 000km. Den har nettopp bikket 170 000km.

 

Har hatt noen problemer om ser vanlig for disse modellene, coiler som måtte byttes, vannlekkasje inn i bilen to ganger. Først bak hanskerommet og ned i gulvet på passasjer siden. Så fra batteribrønnen og inn gjennom torpedoveggen å ned i gulvet på sjåførsiden. Er en drenerings propp under batteriet som må holdes fri for møkk for å unngå at vannet blir liggende å går inn i bilen.

Spjeldet som styre om luften går opp i mot ruta eller ikke har klikket. Så det går frem og tilbake ganske ofte. En vanlig feil i følge verkstedet og de ville ikke kostet på å byttet det om det ikke blir veldig plagsomt. Grunnet til at det ikke ville byttet er at det som oftest skjer igjen.

 

Opphengskuler, styreledd og en bærearm er byttet.

Lambdasonde er byttet.

Bremser hele veien rundt og bremserør.

Demperen til hanskerommet sluttet å fungere, noe som førte til at hengselen på høyre side knakk. Dette var på vinteren så mulig det var kulden som gjorde dette.

Parklyspærene går relativt ofte, men det er jo en filleting.

 

Audi'n har forøvrig fulgt alle servicer og Focusen nesten alle.

 

Jeg er egentlig ganske fornøyd med Audi'n til tross for at det har vært litt med den, grunnet at den er så god å kjøre.

Den er jo veldig komfortabel, men ikke spesielt spennende å kjøre i svinger ol.

At det er en 1.6 liter hjelper jo ikke på. Motoren er ikke mer enn hva som er nødvendig til denne bilen, forbikjøringer må planlegges godt.

 

Hvis jeg skal sammenligne så er Audi'n mer komfortabel, mens Focusen er mer spennende å kjøre

Det er også Focusen som har vært billigst å ha total sett selv om vi har hatt den i dobbel så lang tid som Audi'n.

Det skyldes at det har vært mindre med den samt at det er billigere deler og billigere å få ting gjort på Ford enn på Audi generelt sett.

Jeg sier ikke at Audi sine delepriser er direkte avskrekkende, men det er dyrere.

 

Vil ikke fraråde å kjøpe A4 av modellen du nevner. Men basert på kravene du har stilt med rimelige deler, enkelt å komme til når man skal skru, og litt sportslig/morsomt å kjøre så ville jeg uten tvil gått for en Focus.

 

 

Igjen, tusen takk for gode råd! Da blir det nok ingen A4, nei.

 

Jeg prøvde focusen i sta. Den var stort sett grei, men jeg reagerte på en ulyd fra motoren. Mulig det er normalt på disse bilene, men det hørtes ikke helt riktig ut:

 

Det var en slags mekanisk lyd som kom når jeg ga mye gass. Knapt hørbar ved 2000rpm, men økende intensitet opp til 4000, deretter ganske likt opp til 6000. Lenger enn det dro jeg den ikke.

 

Dette er uavhengig av hvilket gir, og kommer også med clutchen inne. Forsvinner når jeg slipper gassen.

 

Jeg gjetter på at dette er et tegn på at et eller annet ikke er i orden. Videre, så lyste batteri-lampa, men det hadde den visst gjort i 5 år uten at de hadde hatt noen reelle problemer med det. Alle dørene hadde rust nederst. Men ingen rust på kanaler eller hjulbuer. Er det litt rart?

 

Ellers plugget jeg inn en odb2-tester, ingen feilkoder. Testet ikke kompresjon denne gangen, da jeg oppdaget ulyd i motoren før jeg kom så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ved å kjøpe en såpass rimelig bil er bilens stand/hvor godt vedlikeholdt mer vesentlig enn biltype og statistikker.

 

Jeg ville unngått Ford for enhver pris, det være seg Focus, C-Max og S-max.

 

På noen biler må man bytte slitedeler hele tida, på andre ikke annet enn bremseklosser og skiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ved å kjøpe en såpass rimelig bil er bilens stand/hvor godt vedlikeholdt mer vesentlig enn biltype og statistikker.

 

Jeg ville unngått Ford for enhver pris, det være seg Focus, C-Max og S-max.

 

På noen biler må man bytte slitedeler hele tida, på andre ikke annet enn bremseklosser og skiver.

Du sier jo deg selv tvert i mot her.

"Biltype er uvesentlig kontra vedlikehold, men for guds skyld ikke kjøp Ford".

Lenke til kommentar

Ved å kjøpe en såpass rimelig bil er bilens stand/hvor godt vedlikeholdt mer vesentlig enn biltype og statistikker.

 

Jeg ville unngått Ford for enhver pris, det være seg Focus, C-Max og S-max.

 

På noen biler må man bytte slitedeler hele tida, på andre ikke annet enn bremseklosser og skiver.

Hva ville du valgt da?

 

Jeg er fortsatt åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vanskelig spørsmål, men jeg ville unngått VAG, Ford og Alfa.

 

Om du skal ha solid bil så velg Toyota, men deleprisene er ikke lave.

Gå for bensin om du ikke kjøper Corolla pga. svinghjulproblematikk.

 

Om du skal ha tøff bil må du velge noe annet.

 

Om du liker å sveise rust fremfor å reparere/skru så kan du velge Honda.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85378637

Komfortable, bra motorer, dårlig karosseri.

 

A3 har jeg hørt mye godt om på lang sikt.

 

Det finne ingen fasitsvar og utrolig mye å velge mellom i prisklassen opp mot kr. 50.000, man kan få enkelte trauste biler fra Korea og Frankrike til en god pris. Men franskt er franskt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...