LkUY Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Skal lade bilbatteriet for vinteren I hvilken rekkefølge skal jeg ta AV/PÅ batteripolene før/etter lading? Altså, jeg skal ta ut batteriet og bruke en batteri lader (ikke startkabler) en 99 mod audi A6 med noe elektronikk Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Minus av først og på sist. Ole 3 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Ellers er vel de moderne elektroniske batteriladerne gjerne slik at du trygt kan plugge dem i veggen først og så koble dem til batteriet mens det sitter i bilen, polene i valgfri rekkefølge. Først når laderen registrerer at den er koblet til et batteri med riktig polaritet og uten intern kortslutning eler annen skade som gjør det uladbart, setter den på ladestrømmen. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Er vel egentlig ikke nødvendig å koble fra batteriet engang? I min BMW som er fullstappa av elektronikk skal batteriet ikke kobles fra ved lading. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Kobler aldri fra batteriet ved lading. Annbefaler alle å lade batteriene før kulda setter inn. Spesielt på nyere biler med "smarte dynamoer" som bare lader batteriet når du ikke bruker gassen. Endret 3. november 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Jeg har en "gammel" lader, og kobler alltid på ledningene fra laderen med + og - til batteriet før jeg setter i kontakten på laderen, og kobler fra i motsatt rekkefølge. Kobler aldri batteriet fra bilen for å lade. Endret 3. november 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Viktig å huske på følgende: Biler med BMS ( Battery managing sensor), så SKAL minus ( - ) kabelen setts i chassi eller før giveren. Gjøres ikke dette så forkludrer man styringen av ladingen på bilen, og kan skape mange problemer. De aller fleste bilene ifra 2010 og nyere har slik sensor. Litt forskjellige utførelser mellom merkene, men identifiseres lett ved å se at det går en ekstra kabel inn på sensoren. Endret 3. november 2016 av Stig-Arne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg har sett noen nyere biler nå har egne tilkoblingspunkter for lading. Min BMW bl.a. har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå