Isbilen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Ikke gjør det. Ssri er søppel. 1 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Det er jo bare 14% eller noe som opplever impotents/ingen sexlyst. (Jeg kan godt ta feil her) Det du burde passe deg for er "tilpassningsperioden" som de så fint kaller det, hvor du kan få selvmordstanker. Jeg visste ikke hva det var før jeg fikk anti-depp kastet etter meg. Så jeg sluttet ganske fort på de pillene. Ganske ironisk at anti-depp har som regel en bivirkning som depresjons og selvmordstanker. Som regel, så vil jeg si at leger kaster det etter folk bare for å få de til å holde kjeft, eller at legene ikke orker bruke mer tid på deg. EDIT: Ja, det isbilen sa. Jeg hadde nok tatt livet av meg selv hadde jeg fortsatt på anti-depp. Endret 12. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Han ble nesten sint når jeg sa jeg ikke ønsket å prøve det. Samtidig forstår jeg han, da jeg har så mye plager nå at jeg knapt klarer å fungere, og legen er litt "rådvill" i forhold til hva han kan gjøre, da jeg har tatt en haug med blodprøver og han mener jeg er en veldig engstelig person. Jeg vet jo at Cipralex har hjulpet mange, så det er sikkert verdt et forsøk. Og kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å få impotens bare av å tenke på det.. Endret 12. desember 2016 av Pære- Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Så han vet faktisk ikke hva som er galt med deg, og kaster piller etter deg altså.. Har du prøvd en spesialist/psykolog? Eller enda bedre, ny lege. Endret 12. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg har jo gått til 2 forskjellige psykologer da og går fortsatt til han ene. Han sier at det er angst, men sliter jo litt med å finne ut hvorfor den er der og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den. Vurderer å bytte lege nå til nyttår, da jeg føler legen min kun har en ting i hodet sitt og det er den angsten. Hvorvidt det er riktig eller feil er jeg jo ikke sikker på.. Men blir jo litt fortvilet når jeg føler han har gitt opp, uten at jeg har blitt noe bedre og nærmest blir sint.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Du trenger ikke nødvendigvis gjøre noe for å bli kvitt den, da vil alt som ikke hjelper kunne forsterke den. Hvis du klarer å slå deg til ro med at dette bare er angst, og leve som vanlig, vil det kunne gå seg til. Mye bedre plan enn å sause inn skolten i cipralex. Endret 12. desember 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Jeg har byttet mer enn 2 psykologer, før jeg fikk en som funket, og som ikke ville presse på meg piller som bokstavelig talt gjorde at jeg ville skyte meg selv. Ikke gi opp enda. Test ut en til psykolog og vær helt ærlig, men før du er helt ærlig, les opp hvilken ting de kan bryte taushetsplikten for. Jeg løy og sa jeg ikke kunne ta pillene fordi jeg ikke fikk ereksjon, men sannheten var jo at jeg ville dø. Dette gikk da bort etter jeg fikk deppe pillene ut av systemet. Angst er også naturlig, kanskje ikke så høye nivåer av angst, men alle har litt angst. Hvis du får "generel angst disorder" på papirene dine, så vit at det er noe de som oftest skriver da de ikke vet hvilken type angst du har. Endret 12. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Problemet er jo at det er evig lang ventetid på disse psykologene, med mindre jeg skal betale en formue og gå privat, noe som er litt i overkant for en student. ( Allerede svidd av nok penger på Volvat, osv. ) Jeg fikk henvisning til psykomotorisk fysioterapi, men ventetiden på disse ser ut til å være like lange som ventetid hos psykologer. Har prøvd å bare akseptere at det er angst og leve som normalt, men er så stiv i halsen, kjeven og nakken at det nærmest er umulig. Kan sikkert proppe i meg ibux og se om det hjelper, men ser ikke akkurat på det som noen permanent løsning. Psykologen min har jo jobbet i psykiatrien og sett hvordan folk reagerer på disse medisinene, og han frarådet meg å begynne på noe medisin, hvertfall i den alderen jeg er i. Hvis jeg kunne skrudd av spenningene jeg har i kjeven, nakken og halsen tror jeg mye ville vært gjort, men uansett hvor mye jeg føler at jeg slapper av, så blir det ikke bedre.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Tren hardt. Mye lettere å slappe av etterpå. Jeg tror ikke jeg kan slappe av skikkelig uten å ha kjørt meg ut først. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Problemet er at jeg ikke klarer å trene hardt når halsen er så stiv. Jeg klarer knapt å drikke vann og føler at jeg skal få krampe i halsen og kjeven.. Jeg får bare prøve å gå turer og drive med litt rolig styrketrening og se om jeg blir noe bedre. Edit: Fikk faktisk time hos psykomotorisk fysio nå på nyåret. Endret 12. desember 2016 av Pære- Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Du klarer vel å gå eller løpe. Finn deg en motbakke og peis på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Var hos legen idag og fikk bare beskjed om at jeg skulle prøve Cipralex, selvom psykologen min hadde frarådet meg dette pga. bivirkninger ( f.eks. impotens)... Ikke gi slipp på en så smart psykolog. Kjemp med nebb og klør for å beholde psykolog, dersom det f.eks. skulle nærme seg enden. Forsøk å bruke psykologen til å hjelpe med å gjøre dagene lettere for deg kognitivt eller noe sånn. Kanskje psykologen har noen erfaringer og tips om et eller annet tilbud. Psykologer jobber jo på litt forskjellige måter. Vurder ny lege slik som Dr. Jones anbefaler. Det er ikke et sunnhetstegn at en lege gir opp. Selvsagt kan du ta et par runder til med samtaler før det er kroken på døra. For leger er jo også bare mennesker, og det kan ta litt tid før svar dukker opp. Hva med å bytte treningsform, til noe du kan beherske? Du forteller jo selv at noe type trening ikke er så enkelt for deg. Hva med kondisjonstrening, tur i fjellet (turistforeningen) eller noe sånn? At legen din ble nesten sint, det er bare sunt, da setter du hans dyktighet på prøve, slik at det må tenkes kanskje utenfor boksen. Selvsagt kan det jo gå feil vei at han ikke gir seg, gir deg helseangst diagnose eller noe sånn. Det virker ikke på meg som at du bare har helseangst, ta den med deg som positiv tilbakemelding. Du har en masse symptomer som for deg er reelle. Selvsagt kan noe av det være angst og helseangst, men jeg tviler på at alt sammen av symptomer kun er angstrelatert. Du kan også be om "second opinion" i fra en annen lege. Generalisert angst, er også angst. Hvor det går an å forsøke å hjelpe med eller uten disse angst-depresjonsmedisinene: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/generalisert-angst-oversikt-3080.html?page=4 Jeg tror jeg er uenig med Dr. Jones om generalisert angst kun er en opphopningssekk. Hovedpoenget er vel at pasient og behandler ikke finner noe å sette direkte fingeren på som årsak til angsten. Om det kan fungere som en opphopningssekk kan jo hende at skjer med noen behandlere, men det har jeg ikke greie på. Hvis jeg kunne skrudd av spenningene jeg har i kjeven, nakken og halsen tror jeg mye ville vært gjort, men uansett hvor mye jeg føler at jeg slapper av, så blir det ikke bedre.. Har du vurdert om du sliter med TMJ? Da kan en bittskinne kanskje hjelpe noe. http://www.tannlegetidende.no/i/2010/13/dntt-404423 Jeg er nokså sikker selv på at jeg kan ha TMJ, men har ikke fått kommet meg til spesialist for problemet enda. Jeg har mye spenningshodepine og av og til direkte smertefulle kjeveledd (svir og sårhet). Men, det kommer og går litt. Det finnes avslappingsteknikker å prøve ut: www.stressmestring.no kr 170 direkte og kr 190 om du går om å kjøpe det med ISBN 978-82-997050-1-1. Vurderer selv å bestille en slik avspenningsøvelses CD-plate å lytte til. Gjør nok det ganske snart tenker jeg. www.kognitiv-terapi.info Fantastisk bra at du fikk time hos psykomotorisk fysioterapeut. Måtte det gi deg litt håp om bedring inntil du får treffe han/henne. Anonymous poster hash: c6bde...749 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg hadde ikke sluppet helt B12-mangel som en mulig forklaring, tross et blodserumnivå på omtrentlig 500. Sjekk bare disse resultatene etter søk på google: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=b12%20deficiency%20swallowing%20problems Som nevnt tidligere så er ikke blodserum B12 et entydig diagnosekriterie alene. Enkelte pasienter kan ha problemer med metabolisering og transport av B12 i cellene. Vær oppmerksom på at det finnes en del alterntiv medisinere som står veldig klare til å tjene noen ekstra penger på deg. Les informasjon på internett med vett, og forsøk å få verifisert det med seriøse kilder. Det er mye udokumentert informasjon i alternativleiren. Et søk med google gir som oftest en blanding av gode og dårlige informasjonskilder. Anonymous poster hash: c6bde...749 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg tror jeg er uenig med Dr. Jones om generalisert angst kun er en opphopningssekk. Hovedpoenget er vel at pasient og behandler ikke finner noe å sette direkte fingeren på som årsak til angsten. Om det kan fungere som en opphopningssekk kan jo hende at skjer med noen behandlere, men det har jeg ikke greie på. Ja, jeg kan godt ta feil, jeg skriver kun ut i fra personelig erfaring. TS: Gratulerer med ny time, hvordan er det med skuldrene dine? Er de konstant ved ørene dine også? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Unnskyld, men jeg klarer ikke å la være når jeg tror jeg har funnet noe som kan hjelpe. Så her er enda et innlegg. Du beskriver en god del symptomer, samt litt forhøyet T4. Her er et søk på hyperthyroidism + problemer med å svelge: https://www.google.no/search?q=hyperthyroidism+trouble+swallowing Har du googlet dette selv? Er det ikke en relasjon mellom T4-nivået ditt og de symptomene du opplever, som et forhøyet T4 kan gi? http://www.emedicinehealth.com/hyperthyroidism/page2_em.htm Vitaminers rolle: http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/treatment/vitamins.html Vitamin A (not carotene) Carotene is a precursor of Vitamin A. An underactive thyroid gland cannot efficiently convert carotene to usable Vitamin A so however many carrots etc. you eat, it won't help. Vitamin A must also be accompanied by protein to make it available to the body, so if you are on a low protein diet, you may be deficient in this vitamin. If you are low on Vitamin A, your ability to produce TSH is limited. This vitamin is required by the body to convert T4 to T3. If you find that lights are too bright or night driving is a problem, try taking Vitamin A supplements along with more protein and see if it helps. Bl (Thiamine)This vitamin is drastically needed if you have an overactive thyroid. B2 (Riboflavin)The lack of Vitamin B2 suppresses thyroid function in that the thyroid and adrenal glands fail to secrete their hormones B3 (Niacin)This is needed to keep all the body's cells (including the endocrine glands) in efficient working order. B6 (Pyridoxine)Without this vitamin the thyroid cannot utilise its iodine raw material efficiently to make the hormones. This vitamin is needed even more by an overactive thyroid. Muscle weakness is very common in people with an overactive thyroid and in those who are also lacking in B6. B12People with an underactive thyroid or people with no thyroid cannot absorb this vitamin. A serious lack of B12 can cause mental illness, various neurological disorders, neuralgia, neuritis and bursitis. Some doctors believe the "normal range" of B12 is too low and that the normal range should be at least 500 - 1,300pg/ml (rather than 200 - 1,100). Vitamin CThe thyroid gland needs this vitamin to keep it healthy. Long standing deficiency causes the thyroid gland to secrete too much hormone. People with an overactive thyroid need extra Vitamin C as this is actually drained from the tissues in their bodies. Vitamin DIt has been found that when people with an overactive thyroid take this vitamin, it counteracts the usual rapid excretion of calcium, and osteoporosis can be avoided. Vitamin EAgain, lack of this vitamin encourages the thyroid gland to secrete too much hormone, as well as too little TSH by the pituitary gland. A higher intake of this vitamin is often needed by people with an overactive thyroid to counteract the large amounts of the vitamin depleted from the system. CalciumMany of us consume too little calcium in the form of dairy products. This is needed to combat bone loss, especially important in overactive people. Dr. Arem recommends a supplementation of 1000 milligrams of elemental calcium (calcium carbonate) per day. MagnesiumMagnesium is required for the conversion of T4 into T3 so this mineral should be supplemented. Dr. Magovern tells us that some people lose Magnesium at a great rate through urination. Also it seems that a diet high in refined food and caffeine will encourage magnesium loss. SeleniumThis is a crucial component of the enzyme that converts T4 to T3 in the body. Without it, T3 cannot be produced in the right amounts, and organs will function as if they were hypothyroid ZincResearch has shown that both hypothyroidism and hyperthyroidism result in zinc deficiency. It also plays a role in the functioning of the immune system. Low zinc levels have been found in obese people. Zinc is needed to convert T4 into T3, so this mineral is a must.even though blood test levels are normal. Dr. Arem devotes some of his book to how we can stay healthy and he recommends the following vitamin supplementation: · Vitamin C: 250 - 1,000 milligrams · Vitamin E: 200 - 800 iu's · Beta Carotene and mixed carotenoids: 1,000 - 5,000 iu's of vitamin A activity. · Selenium: 50 - 100 mcg · Zinc: 15 - 20 milligrams · Riboflavin (Vitamin B2): 1.5 milligrams · Niacin: (Vitamin B3): 15 - 20 milligrams · Pyridoxine (Vitamin B6): 25 - 50 milligrams · Folic acid: 400 - 600 mcg He recommends that if you are overactive, you should take them even if your levels are high. If you are hypothyroid, he feels it is safer to start taking them when your levels are normal or close to normal. He informs us that if you take iron at the same time as thyroid hormone, it will bind with some of the thyroid hormone and block its absorption. Fibre and calcium carbonate if taken simultaneously with thyroid hormone, may also interfere with absorption of the hormone. Ellers kom jeg over mer om B12. Er usikker på kilden, men en del av problemstillingene listet opp der ser likevel ut til å stemme veldig godt med andre informasjonskilder. Så det kan nok stoles på ihvertfall fra siden. Dessverre ser B12-mangel ut til å være mer gjeldende for det motsatte som heter hypothyroidism. Selv om mange symptomer likevel har fellestrekk, fra B12-mangelen: http://www.stopthethyroidmadness.com/b12/ Også er det en pasientside, og ikke nødvendigvis legeinfo. Siden ser ut til å ta tak i de med hypothyroidism. Mens, du ser ut til å kanskje kunne ha hyperthyroidism. Den videoen de har der ser ut til å reflektere din frustrasjon likevel. Så kanskje noen ord der å ta med seg til fastlegen, for å banke det inn at du sliter med noe mer enn kun helseangst. Du sliter faktisk med å bli diagnostisert godt nok og du møter mange arrogante holdninger hos leger. Så selv om video er for den motsatte kjertelproblematikken, så kjenner du deg nok igjen: https://www.youtube.com/watch?v=2n0NfAUyOKo De har også tips om hvordan finne seg en god lege: http://www.stopthethyroidmadness.com/how-to-find-a-good-doc/ Også rakker de ned på TSH-testene: http://www.stopthethyroidmadness.com/tsh-why-its-useless/ Her er en annen side som forteller litt om T4-tester, og hvilke forholdsregler til medisininntak og mye annet som må være i orden før T4 måles. Også er det selvsagt noen i verden som sier at tester er for dårlige og at du bør ha fritt T4 og fritt T3 målt: T4 vs. fritt T4: http://www.healthline.com/health/t4-test#Overview1 Forholdsregler: http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/8724 Ellers har jeg lest hos alternativleiren at det er noe som kalles MTHFR, hvor det kan være genetiske betingelser bak hvorfor enkelte har problemer med å metabolisere B9-vitamin, B12-vitamin og andre vitaminer og medisiner. Leger kjenner også bittelitt til MTHFR, ihvertfall noen muligens. En del fra alternativleiren er så fryktelig glade i å bringe positivt snakk om de metyliserte B-vitaminene. Mens, MTHFR-engasjerte alternativfolk forteller om hvordan enkelte pasienter sliter med å bryte ned f.eks. Methylcobalamin (en B12-variant) og L-methylfolate. Så dersom man har feil gener og tar vitaminer, så kan det hende at selv om du inntar de metyliserte B-vitamin variantene så kan det ta tid før kroppen vender seg til dem. Man kan oppleve heftige bivirkninger da vitaminet hoper seg opp i metabolismesyklusene. Så for å stå på disse så må man gå forsiktig til verks om man er feil type pasient. Mens "vanlige folk" tåler det meste av vitamintilskudd. Hydroxocobalamin (nok en annen type B12) har mange gode ord om seg. Den kan dessuten brukes til å hjelpe mot cyanidforgiftning (blåsyreforgiftning). Jeg har lest en del om ting, men kan ikke konkludere om alt det jeg sier her er helt sant. Anonymous poster hash: c6bde...749 Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Her var det veldig mye å sette seg inn i for meg I dag har jeg ikke vært like slapp, men har vært pinne stiv i halsen og kjeven, samt i tungen når jeg har spist.. Fikk også rykninger i munnviken som var veldig synlige.. Får også en slags prikking/stikking i kjevemuskulaturen etter jeg har spist.. Skal hvertfall bytte lege Føler egentlig at jeg bare går rundt og venter på å bli sengeliggende.. Endret 12. desember 2016 av Pære- Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg vil sette deg til å sjekke ut flere synspunkter enn kun de som er satt frem i denne tråden. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2016 Selvsagt Dr. Jones. Er enig med deg i det. Kan godt hende du har rett mhp. generalisert angst også for det jeg vet. Men hensikten med den angstkategorien er vel å påpeke at det nettopp mangler en åpenbar forklaring. Angst av natur kommer gjerne snikende sakte, som et snikende kattedyr klar til angrep. Plutselig så velter det bare over en. Håper at Pære- finner ut av noe hva det enn måtte være som er forklaringen bakenfor alle symptomene. Jeg ville også holdt meg unna medikamenter mot depresjon og angst om jeg kunne. Selvsagt så får noen en voldsom knekk plutselig, og det blir kanskje den beste løsning der og da. Men så snart bedring viser seg, så ville jeg ha forsøkt å kommet av slike medisiner, og helst forsøkt å lære å lytte til kroppen. Få seg søvn, unngå stress, spise godt, være litt i aktivitet, ha litt omgang med venner etc. Mao. forsøke å leve et normalt liv. Det å lete på internett og finne det som passer perfekt, det tar ofte lang tid, er komplisert, er lett å bli lurt av ivrige folk (gjerne selgere på den ene eller andre måten). Dessuten så vil en gjerne ha problemer med å få fastlege med på notene man evt. finner på internett. Det må være ganske åpenbart for fastlege korrelasjonene, samt en bør søke å finne så mye støtte i skolemedisinske kilder som man overhode kan. Ellers blir ting fort satt i tvil. Anonymous poster hash: c6bde...749 1 Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Selve knekken kom i fjor sommer når jeg fikk panikkanfall, før dette hadde jeg kjent mye på stram hals/kjeve, samt lite søvn over mange år + ibs. Etter dette panikkanfallet ballet det bare på seg og jeg fikk bortimot alle mulige plager og vondter. Verst av alle er slappheten og stivheten + en del ubehagelig leamus i ansiktet. Symptomene mine passer jo sammen med angst og mye annet, så å finne noe ut fra internett er nok ikke hensiktsmessig, men jeg ønsker egentlig bare råd om hva jeg skal gjøre for å komme til bunns i dette. Jeg hadde også en relativt god periode fra Desember 2016 - Oktober 2017.. I denne perioden trente jeg en god del og i sommer syklet jeg mange lange turer osv. Ja, jeg kjente kjeveplagene da også, men det var hovedsakelig i situasjoner hvor jeg ikke føler meg "trygg", eks. på fly eller på ferie i utlandet og enkelte andre situasjoner. Som sagt klarer jeg også nå å gå lange turer uten at jeg nødvendigvis blir sliten (anpusten), men er mer det at jeg kjenner at halsen og kjeven stivner/snevrer seg sammen. Ja, dette er nok mye psykisk, men jeg mener selv at det også må være noe annet bak. Skal som sagt bytte lege nå og håper jeg blir bedre tatt i mot hos vedkommende. En annen interessant "ting" er jo det faktum at jeg egentlig ikke hadde noen fysiske plager i perioden hvor det ble slutt med kjæresten og jeg rett og slett følte meg fryktelig deppa og ga litt f i alt.. Mens det har sneket seg tilbake etter det ordnet seg. Det tyder jo på mange måter på at "fokuset" mitt spiller en god del inn her.. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Jeg kan ikke si noe om forhold, det er alltid damene som prøver å låse meg ned. Håper du får fikset det, jeg har noe annet angstgreier, og jeg har problemer med å drikke vann ofte(klarer ikke svelge). Jeg er alt for god til å gjemme hva jeg føler, da. Endret 12. desember 2016 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå