Rocket Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 har et problem med at hovedkortet av og til mister kontakten med harddisken. maskinen funker fint til tider, men av og til låser den seg, og under restart finner den ikke harddisken. og hvis den står av en stund, så funker det fint igjen. onboard promise IDE-kontroller er ikke installert under windows installasjon, så det blir rapportert "bios not installed" men windows har funnet den, og installert den fint, kan det ha noe med dette å gjøre? samme hovedkort er det problem med at onboard NIC ikke vil godta driverene, er intel 10\100\1000. med driverene som jeg har lastet ned fra msi, finner den dette som et kun 1000. antar at hovedkort er føkkd, kan jeg ha rett? kan legge til at det er god kjøling på harddisken. takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
mariuski Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 jeg er ikke noen ekspert på området men: et par ting som er greit å merke seg. Sata tilkoblinger skal ikke brettes! de må ligge i en så vid bue som mulig fra HD til HK Videre er det slik at kontaktene, spes på hk, ikke sitter spesiellt godt. de virker nesten litt løse. ihvertfall med dette hk's medfølgene sata-kabler. (har ikke forsøkt med noen andre) prøv dette: gå inn i bios, "integrated peripherals"- "on chip config"- velg onboard promise IDE as SATA. videre still inn slik: on chip ATA(s) operate mode- legacy mode ATA config - SATA only P-ata keep enabled- YES PATA channel seletion - BOTH Sata ports definition- P0-1st / P1-2nd trykk f10-enter, vent på reboot og gå inn i bios igjen. sett din sata HD som first boot device, og evt floppy og cd som nr 2 og 3. (dersom du har os på denne da) kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Har hatt lignende problem med samme chipset (på et Abit IC7 HK) og med en 120 GB maxtor SATA disk. Løsningen for meg var å oppdatere BIOS og så sjekke at alle instillingene var korrekte. Lenke til kommentar
r0ten0n Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 lurer bare på en ting.....da HDD'n koblet ut, restartet pc'n seg da? Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 jepp, den restarter seg. varierer litt om det bare blir svart skjerm eller at den henger seg og sånn før den restarter. skal prøve biosupdate takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå