Klompisify Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hei! Som dere ser i overskriften handler dette om Demokratiutvikling i Norge fra 1750-1914. Jeg har fått en oppgave om å skrive en fagtekst om dette. Her er kompetansmålene: Kompetansemål: · Gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1914 (1945) og analysere drivkreftene bak denne utviklingen o Drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet o Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet o Gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet og diskutere noen konsekvenser av denne politikken o Gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag __________________________________________ Jeg vurderer å dele opp oppgaven og skrive om de seks forskjellige grunnene til modernisering av Norge: 1. Befolkningsutvikling 2. Næringsutvikling 3. Kommunikasjonsutvikling 4. Modernisering i jordbruket 5. Kulturomveltningen 6. Demokratiseringsprosessen Vil dette gi et godt grunnlag for en topp besvarelse? Hva annet burde jeg ha med? Er veldig interessert i å få til en svært god oppgave. Takk for svar ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå