Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie VG3 - Demokratiutvikling i Norge fra 1750-1914

Anbefalte innlegg

Hei! Som dere ser i overskriften handler dette om Demokratiutvikling i Norge fra 1750-1914. Jeg har fått en oppgave om å skrive en fagtekst om dette. Her er kompetansmålene: 

Kompetansemål:

·         Gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1914 (1945) og analysere drivkreftene bak denne utviklingen

o   Drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet

o   Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

o   Gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet og diskutere noen konsekvenser av denne politikken

o   Gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag

Jeg vurderer å dele opp oppgaven og skrive om de seks forskjellige grunnene til modernisering av Norge:

1. Befolkningsutvikling

2. Næringsutvikling

3. Kommunikasjonsutvikling

4. Modernisering i jordbruket

5. Kulturomveltningen

6. Demokratiseringsprosessen

Vil dette gi et godt grunnlag for en topp besvarelse? Hva annet burde jeg ha med? Er veldig interessert i å få til en svært god oppgave. 

Takk for svar !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...