Gå til innhold

Hvorfor er sauebønder ulvehatere?

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare bønder som får dagliglivet påvirket av ulv, mange i ulveområdene er redde for å slippe barna ut i ordinær lek fordi ulven lusker rundt hushjørnene (bokstavelig talt, i enkelte tilfeller).

Og hva er mellomtingen? At bønder skal akseptere at ulv innimellom kommer inn på jordet og etterlater seg flere titalls dyr mer eller mindre døde, så de er nødt til å starte hver dag med å gå rundt for å finne flokken i tilfelle de må avlive dyr som ligger og lider? Jeg kan godt forestille meg at det ville være nok til å få en bonde, som i de aller fleste tilfeller driver på hobbybasis, til å slutte helt.

Av og til skulle jeg ønske at de fleste norske bønder la ned, sånn at folk her lærte litt om hvor maten kommer fra. Dessverre har vi nok penger til å kjøpe utenfra...

Jeg liker ulv, men jeg liker bedre tanken på et selvforsynt samfunn som ikke går under den dagen oljen tar slutt og uårene kommer. Legg til at den ulven vi har her til lands på ingen måte er en truet art (i motsetning til den iberiske ulven), og at vi ikke har nok villmark til å holde en livskraftig stamme her på berget, så blir det mitt ståsted at vi ikke bør ha stående ulveflokker her til lands.

Joa, men redselen er stort sett irrasjonell, og veier dermed ikke så tungt i mine øyne.

Jeg ser ikke det som noen stor ulempe at folk ikke driver bruk på hobbybasis i like stor grad, det er ikke så viktig for meg at mange driver småbruk som en hobby.

Det er bare det at selvforskyningsgraden påvirkes ekstremt lite av ulv, sau er en ganske liten del av matproduksjonen, og en liten del av sauen tas av ulv.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ei lita jenteunge ble faktisk drept av ulv i Sørum rundt år 1800, forstår at folk er redd ulven men kjører traktor i skråninger og bil til butikken helt problemfritt. -.-

Ulven står for ca. 1% av sauene som går tapt på norske beiter, noen må stoppe dem før hele sauenæringen kollapser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ei lita jenteunge ble faktisk drept av ulv i Sørum rundt år 1800, forstår at folk er redd ulven men kjører traktor i skråninger og bil til butikken helt problemfritt. -.-

Ulven står for ca. 1% av sauene som går tapt på norske beiter, noen må stoppe dem før hele sauenæringen kollapser.

Ja, å være bonde er noe av det farligste man kan foreta seg, og det er ikke pga ulv. Jeg personlig vet om flere som har blitt drept eller kvestet i sitt virke som bonde, ulv som dreper mennesker er ganske sensajonelt i norge.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg blir litt kvalm av hvor korttenkte bondemotstandere (stort overlapp med ulveforkjempere) er, i praksis er det bedre for samvittigheten deres at folk sulter andre steder så lenge de får tenke på at der er en innavlet stamme med rovdyr et sted i Norge, uavhengig av hvor mye det går ut over dagliglivet til de som bor i ulveområdene...

Og jeg blir kvalm av hvordan bønder setter seg selv og sin egen inntektskilde foran økosystemet, og at du attpåtil forsøker å legitimere saken ved å spille et så elendig kort som at det fører til andre folks lidelse rundt omkring i verden.

Ironisk nok har handelsbarrierer og overdistribusjon av norsk kjøtt i norske butikker ført til at vi kaster mat som anslagsvis kunne mettet 600 000 mennesker: http://www.framtiden.no/201509236836/aktuelt/mat/maten-vi-kaster-kan-mette-600.000.html

Kanskje det er like greit at ulven spiser litt av sauene, så ikke så mye av maten ender opp med å råtne på dynga?

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I artikkelen du linker til står det ingenting om hvorvidt maten er selvprodusert eller importert.

I denne artikkelen http://www.vg.no/forbruker/saa-selvforsynte-vil-norge-vaere-i-en-krisesituasjon/a/23299745/ skrives det litt om hvor maten i landet kommer fra. Det er interessant å se at importen økte fra 12 milliarder kroner i 2006 til nesten 22 milliarder i 2013. Jeg tviler på at utviklingen har snudd.

Så spørsmålet blir jo hvorvidt vi kaster like mye mat som før, men om vi kaster det vi importerer.

Husk at fordi vi har råd til å betale vil vi kunne skape en økt etterspørsel andre steder og dermed en prisøkning som vanskeligstilte lokale kanskje ikke har råd til å følge opp...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor er byfolk bondehatarar?

Kanskje fordi de er egoistiske, religiøse, proteksjonistiske, nasjonalkonservative forurensere og er motstandere av enhver liten endring som kan gjøre verden til et bedre sted for andre.

Jeg lurer litt på hva folk mener vi skal gjøre for å fø folket her i landet? Om vi skal gjete dyra er det snakk om tre-fire fulle stillinger for å ha en eneste mann i kontinuerlig vakt. I områder med mye rovdyr vil det kreve uforholdsmessig mange stillinger, og matprisene går i taket. Da blir alternativet å kjøpe maten ut av hendene på fattigfolk andre steder i verden, all den tid Ola Dunk ikke tenker på noe annet enn hvor billig man kan få det. For ikke å snakke om at man da baserer seg på intensivt industrilandbruk som allerede er på vei til å lage gehenna med den bruken av antibiotika som er nødvendig for å drive på den måten.

Jeg blir litt kvalm av hvor korttenkte bondemotstandere (stort overlapp med ulveforkjempere) er, i praksis er det bedre for samvittigheten deres at folk sulter andre steder så lenge de får tenke på at der er en innavlet stamme med rovdyr et sted i Norge, uavhengig av hvor mye det går ut over dagliglivet til de som bor i ulveområdene...

Handel med jordbruksprodukter, også kjent som å "kjøpe maten ut av hendene på fattigfolk andre steder i verden", har vært viktig for produktivitetsvekst, økonomisk vekst og reduksjon av global fattigdom.

http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/365/1554/3007

Det er ikke bare bønder som får dagliglivet påvirket av ulv, mange i ulveområdene er redde for å slippe barna ut i ordinær lek fordi ulven lusker rundt hushjørnene (bokstavelig talt, i enkelte tilfeller).

Jeg har riktignok ikke tall på skader, men det er svært lenge siden noen ble drept av ulv.

http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?tid=1088112

De familiene du snakker om kunne vurdert å flytte, men sannheten er nok at det er langt farligere for barna å bo i byer enn i nærheten av ulv.

Her kan du til sammenlikning lese hvor mange barn som har dødd i trafikken: https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/faerre-barn-mister-livet-i-trafikken/

Av og til skulle jeg ønske at de fleste norske bønder la ned, sånn at folk her lærte litt om hvor maten kommer fra. Dessverre har vi nok penger til å kjøpe utenfra...

Jeg også. Som lenken din i innlegg #25 sier, har vi på det meste importert netto 65 % av landbruksvarene vi konsumerer i Norge. Samtidg eksporterer vi 37 millioner måltider sjømat hver dag.

http://sjomatnorge.no/37-millioner-maltider-norsk-sjomat-hver-dag/

Men importen skyldes ikke at vi har nok penger. Hadde det ikke vært for toll og støtten landbruket ellers får, hadde vi fått billigere matvarer fra utlandet.

https://www.landbruk.no/internasjonalt/hvorfor-har-vi-tollvern/

Det betyr at det også blir mindre handel på fattigfolk i landbruksnasjoner andre steder i verden, hvis velvære du kanskje er opptatt av.

Den dagen det eventuelt er knapphet på penger i Norge og vi må prioritere mellom ulike grupper og særinteresser, er nok landbruket en av de første delene av økonomien som må stramme inn.

Jeg liker ulv, men jeg liker bedre tanken på et selvforsynt samfunn som ikke går under den dagen oljen tar slutt og uårene kommer. Legg til at den ulven vi har her til lands på ingen måte er en truet art (i motsetning til den iberiske ulven), og at vi ikke har nok villmark til å holde en livskraftig stamme her på berget, så blir det mitt ståsted at vi ikke bør ha stående ulveflokker her til lands.

Det er absolutt ingen grunn til at en liten økonomi som Norge skal være selvforsynt. Det ville betydd svært, svært mye lavere levestandard hvis vi selv skulle produsert alt vi konsumerer, samtidig som det ikke er nyttig for noe annet enn et påskudd til å skyte ulv og støtte bønder.

Redigert: Skrivefeil rettet.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...