mr.wolf Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hvorfor er sauebønder og reineiere rovdyrhatere og vil skyte dem når de kan svindle til seg erstatning så lenge vi har de få rovdyrene vi har? Veldig sultne disse dyrene http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2011/01/Spiste-103.724-sauer-og-rein Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hvorfor er sauebønder ulvehatere Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Fordi de bryr seg mer om dyrenes velferd (frem til slakting) enn hva de får i erstatting regner jeg med. 7 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 2. november 2016 Forfatter Del Skrevet 2. november 2016 Fordi de bryr seg mer om dyrenes velferd (frem til slakting) enn hva de får i erstatting regner jeg med.Håper det var ironisk ment. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Håper det var ironisk ment. Hvor mange bønder kjenner du? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Det var jo en flott snart 6 år gammel artikkel, som begynner med å sette et fullstendig feil premiss, nemlig at 1 dyr drept = 1 dyr spist. 1 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 2. november 2016 Forfatter Del Skrevet 2. november 2016 Håper det var ironisk ment. Hvor mange bønder kjenner du?Heldigvis ingen. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 2. november 2016 Forfatter Del Skrevet 2. november 2016 Hadde bøndene tenkt på velferden til dyrene så hadde de vel satt opp rovdyrgjerder istedet. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hadde bøndene tenkt på velferden til dyrene så hadde de vel satt opp rovdyrgjerder istedet. http://www.bondebladet.no/bondebladet/har-fatt-nok-av-rovdyrgjerder/ Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 2. november 2016 Forfatter Del Skrevet 2. november 2016 Hadde bøndene tenkt på velferden til dyrene så hadde de vel satt opp rovdyrgjerder istedet. http://www.bondebladet.no/bondebladet/har-fatt-nok-av-rovdyrgjerder/ Når kilden er bondebladet så kan man selvfølgelig ikke vente noe annet. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Kvifor er byfolk bondehatarar? 5 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hadde bøndene tenkt på velferden til dyrene så hadde de vel satt opp rovdyrgjerder istedet. Samt skjermet dem bedre mot de vanligste dødsårsakene: http://forskning.no/biologi-rovdyr-okologi-politikk/2008/02/hvor-mange-husdyr-tar-rovdyra-i-norge "De fleste av sauene dør eller blir borte av andre årsaker enn rovdyr. Det kan være årsaker som sykdom, brudd eller forgifting." 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hadde bøndene tenkt på velferden til dyrene så hadde de vel satt opp rovdyrgjerder istedet. Husdyr, spesielt sau og rein, bruker enorme arealer som ofte strekker seg over nasjonalparker mm. Det sier seg selv at en ikke kan sette opp gjerder på sånne steder. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Man bør ikke ha ubevoktede forsvarsløse husdyr spradene rundt med rovdyr. Reinsdyr er et dyr tilpasset norsk natur, norsk tam sau er som å sette ut millioner av lobotomerte individer blant rovdyr for så å mene at det er etisk å skyte bort rovviltet for deres velvære. Kan gjenta denne fra den store sau vs ulv tråden: MEN, kjære sauebonde (nei, ikke alle, jeg VET, ikke alle!) – la oss si dere får det som dere vil, neste år er ulven radert ut. Gratulerer. Så la oss ta det et skritt videre; Da har dere fått 120 000 av de sauene som dør hvert år på utmark ned til 118 000 dødsfall. (Ulv spesifikt står for 1680 dødsfall, viser tall fra 2015. http://www.dagbladet...rsaker/63159100 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Husdyr, spesielt sau og rein, bruker enorme arealer som ofte strekker seg over nasjonalparker mm. Det sier seg selv at en ikke kan sette opp gjerder på sånne steder. Da kan ban benytte seg av gjetere. De som velger å ha husdyr må begynne å ta litt større ansvar for dyrene sine, for det å slippe dyr som ikke er i stand til å passe på seg selv uten tilsyn; det er rent dyreplageri. Når man så bruker rovdyr som syndebukk for ens egen manglende evne til å passe på dyrene sine, da vitner det om særdeles dårlig selvinnsikt. De som holder husdyr må ta et ansvar for å passe på dyrene sine. For eksempel så kan man: Gjete dyrene sine. Sette opp rovdyrgjerder. Bruke raser som er bedre tilpasset et dyr i villmarken. Når ulven er utryddet, hva skal man da skylde på? Gaupa, jerven, ørnen? Skal disse også utryddes? Endret 3. november 2016 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 3. november 2016 Forfatter Del Skrevet 3. november 2016 Hvorfor er det bare i Norge som denne debatten har tatt helt av? Hvorfor er det norske bønder som syter mest over rovdyr når vi har en så stusselig bestand? Ulven er jo nesten utryddet alerede i Norge. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Ulven i Norge ble utryddet på 60-tallet.. Ulven vi har her nå i dag kommer fra Finland eller Russland der de enten vandret hit eller blitt importert inn en gang på 80- eller 90-tallet. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Jeg lurer litt på hva folk mener vi skal gjøre for å fø folket her i landet? Om vi skal gjete dyra er det snakk om tre-fire fulle stillinger for å ha en eneste mann i kontinuerlig vakt. I områder med mye rovdyr vil det kreve uforholdsmessig mange stillinger, og matprisene går i taket. Da blir alternativet å kjøpe maten ut av hendene på fattigfolk andre steder i verden, all den tid Ola Dunk ikke tenker på noe annet enn hvor billig man kan få det. For ikke å snakke om at man da baserer seg på intensivt industrilandbruk som allerede er på vei til å lage gehenna med den bruken av antibiotika som er nødvendig for å drive på den måten. Jeg blir litt kvalm av hvor korttenkte bondemotstandere (stort overlapp med ulveforkjempere) er, i praksis er det bedre for samvittigheten deres at folk sulter andre steder så lenge de får tenke på at der er en innavlet stamme med rovdyr et sted i Norge, uavhengig av hvor mye det går ut over dagliglivet til de som bor i ulveområdene... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg lurer litt på hva folk mener vi skal gjøre for å fø folket her i landet? Om vi skal gjete dyra er det snakk om tre-fire fulle stillinger for å ha en eneste mann i kontinuerlig vakt. I områder med mye rovdyr vil det kreve uforholdsmessig mange stillinger, og matprisene går i taket. Da blir alternativet å kjøpe maten ut av hendene på fattigfolk andre steder i verden, all den tid Ola Dunk ikke tenker på noe annet enn hvor billig man kan få det. For ikke å snakke om at man da baserer seg på intensivt industrilandbruk som allerede er på vei til å lage gehenna med den bruken av antibiotika som er nødvendig for å drive på den måten. Jeg blir litt kvalm av hvor korttenkte bondemotstandere (stort overlapp med ulveforkjempere) er, i praksis er det bedre for samvittigheten deres at folk sulter andre steder så lenge de får tenke på at der er en innavlet stamme med rovdyr et sted i Norge, uavhengig av hvor mye det går ut over dagliglivet til de som bor i ulveområdene... Det finnes mellomting mellom de to alternativene du har skissert, og det går ikke så mye utover dagliglivet til bønder heller med Ulv, ulv er "forhatt" nærmest av tradisjonelle grunner er min erfaring, etter å ha vokst opp på gård i et "ulvefylke". AtW 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Det er ikke bare bønder som får dagliglivet påvirket av ulv, mange i ulveområdene er redde for å slippe barna ut i ordinær lek fordi ulven lusker rundt hushjørnene (bokstavelig talt, i enkelte tilfeller). Og hva er mellomtingen? At bønder skal akseptere at ulv innimellom kommer inn på jordet og etterlater seg flere titalls dyr mer eller mindre døde, så de er nødt til å starte hver dag med å gå rundt for å finne flokken i tilfelle de må avlive dyr som ligger og lider? Jeg kan godt forestille meg at det ville være nok til å få en bonde, som i de aller fleste tilfeller driver på hobbybasis, til å slutte helt. Av og til skulle jeg ønske at de fleste norske bønder la ned, sånn at folk her lærte litt om hvor maten kommer fra. Dessverre har vi nok penger til å kjøpe utenfra... Jeg liker ulv, men jeg liker bedre tanken på et selvforsynt samfunn som ikke går under den dagen oljen tar slutt og uårene kommer. Legg til at den ulven vi har her til lands på ingen måte er en truet art (i motsetning til den iberiske ulven), og at vi ikke har nok villmark til å holde en livskraftig stamme her på berget, så blir det mitt ståsted at vi ikke bør ha stående ulveflokker her til lands. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå