LMH1 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 (endret) Lurer på om noen har erfaringe med: Er det egentlig krav det skal være skruehull der man skrur ledning inn i for det skal være trygt? f.eks å bruke til en mini PC eller Playstation 4? Så dette er kun godkjent for lampeledning under 60 watt? Over det kan det begynne å smelte i verstefall starte en brann? Eller bør man kjenne den blir veldig varm i så fall hvis det er farlig? For er litt usikker på normale lampebrytere ser slik ut på innsiden eller det brukes skruer: Endret 2. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Det er uansett ikke noe man gambler med. Skulle jeg absolutt brukt brytere med slike koblenger ville jeg brukt ringkabelsko på lederne. Ellers bruker jeg kun godkjente brytere solgt i Norge/Sverige. Får du ikke skikkelig kontakt kan det bli varmgang og brann ja. Mye elektrisk utstyr fra kina er ikke engang laget av flammedempende materiale. Jeg har sett tester av strømpadder hvor plasten faktisk brant. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. november 2016 Forfatter Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Håper flere som er elektriker ingeniør kan bekrefte dette? Er enig at kvaliteten hvertfall første inntrykket er dårlig. Men testet dette 2 dager med konsollen på i noen timer, bryteren ble ikke særlig varm. Husk nå tar den nederste bruteren kun ene strømkoblingen. Så den andre kabelen er hel, regner med hvis det skulle bli varme\støt vil man merke det. Men mest farlige er PVC gass kan forgifte personer ennå farligere hvis det begynner å brenne. Er usikker på det er krav slike brytere skal være 100% tette, så luft vil gå tomt, men fremdeles kan varme føre til bryteren smelter. Det som er ekstra farlig: Slik kan vel være langt farligere, at plasten smelter og blir slik. Men jeg litt skeptisk kabelen er løs inni bryteren selv om det er plast rundt bryteren vet man aldri hva som kan skje i verste fall. Noe sikkert måte å teste brytere på? Teste de under vann og se om det blir kortsluttning? Måle med 2000 watt varmeovn å se om kabelene smelter? Antar det er 1.5 mm tykke ledere rundt 3500 watt hvis tempraturen da blir under 70 grader er de trygge, men hvis bryteren smelter så er den farlig? Selvfølgelig bør man teste utendørs i så fall. Endret 3. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Dersom bryteren er kjøpt i Norge så kan du regne med at den holder mål i henhold til lovverket i Norge og den effekten som er påstemplet lampen. Typisk 25-60W. Det ser ut som den nærmeste kabelen har en ledertykkelse på 0,75mm2. Da er det vel maks 5-6A selve kabelen tåler. Å importere slike komponenter på egenhånd for så å teste og sertifisere dem selv er vel ikke noe alternativ uansett. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hvorfor i all verden vil du ha lampeledningsbryter på spillkonsollen? Og hvorfor i så fall kjøpte denne fra Kina? En slik bryter av anerkjent produsent koster jo nesten ingenting selv i dyre Norge. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Ikke kjør på over det bryteren er spesifisert for å tåle, det er idiotisk og kan føre til at forsikringsselskapet ikke gir noe penger hvis det skulle bli brann pga. bryterne. En slik bryter som på bildet koster nesten ingenting i Norge. Da følger de norsk standard, skal være godt testet og forsikringen kan ikke ta deg for å bruke noe som ikke er godkjent. Alt er sikkert laget i Kina alikevel http://www.clasohlson.com/no/Ledningsbryter-1-polet,-2-pack/36-2928 Bare eksempel, CO og Biltema har mange fler. Å spørre om det er noen elektrikere som kan svare er rett og slett meningsløst. Edit; Det beste er vel å ta seg en tur innom en elektriker og kjøpe derfra så du er sikker på at du får riktig/ en som tåler det du skal kjøre gjennom bryteren. Endret 4. november 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Jeg anbefaler denne om du trenger bryter på grenkontakta di: Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Å spørre om det er noen elektrikere som kan svare er rett og slett meningsløst. Helt meningsløst er det vel ikke. Selv liker jeg input fra folk som kan sitt fag hvis jeg lurer på noe. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Fordi, jeg har http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-master-slave-2000022113/ og får ikke slått av konsollen uten lamper lyser kontunelig. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-rektangular-2000016439/ Er vel langt farligere da den er for 12 volt. Vet en del elektrikker fraråder å bruke: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-jordet-2000030026/ På loft eller i kjeller eller nærheten av varmtvannbeholder. Eller for å drive boblebad. Har ganske mange slike forgreninger, egentlig, problemet den er ikke der jeg trenger den. Ofte bak hyller\bord etc. Tungvint løsning ville vært enkelere å dratt ut kabelen i så fall. Men kan noen svare på for å bli brann må enheten være varm først over tid? Eller kan det skje etter 2 år? Da kortsluttning vil i 90% tilfeller ta sikringen. Så eneste er hvis brytere blir varm over tid, vil de smelte, men ja er oljen plastkabelen brennbar kanskje hvis man er maksimalt uheldig vil utløse brann? Men hvis enheten ikke er varm er det lite grunn til beskymring? Nesten man får inntryk av den smelter. Endret 4. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Fordi, jeg har http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-master-slave-2000022113/ og får ikke slått av konsollen uten lamper lyser kontunelig. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-rektangular-2000016439/ Er vel langt farligere da den er for 12 volt. Vet en del elektrikker fraråder å bruke: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-jordet-2000030026/ På loft eller i kjeller eller nærheten av varmtvannbeholder. Eller for å drive boblebad. Huh? Hva er det spesifikt du er ute etter? Lettere å få konkrete svar med en konkret problemstilling. Slik det fremgår av førstepost lurer du på lampeledningsbryter i forhold til varmgang, og nå blander du inn skjøteledninger og boblebad? 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Fordi, jeg har http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-master-slave-2000022113/ og får ikke slått av konsollen uten lamper lyser kontunelig. Kjøp en sånn da: http://www.clasohlson.com/no/Uttak-med-2-polet-str%C3%B8mbryter/36-2902 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Ganske stor, og unødvendig enheter, selv om den kanskje er noe tryggere. Det er vel det som er farlig at enheten blir varm? Man bør være ops på? Eller kan en leder være nok å gi varme over tid til det blir farlig og kan begynne å brenne? Eller må man over 16\25 amper på 230 volt hvis det begynner å bli farlig? Da 10 amper, hvis bryteren er slått av må være overbelasting på strøm i så fall før enheten skal smelte? Endret 4. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Kort og godt, dess mer strøm som går gjennom en motstand, dess mer varme. Dersom du har dårlige koblinger har du motstanden på plass, og et viss effekttap i den koblingen. Utstyr som kommer ferdig koblet er typetestet og godkjent hvis du kjøper i Norge. Dersom du skal mekke og skru på egenhånd forsvinner den sikkerheten med mindre du vet hva du driver på med. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Men kan noen svare på for å bli brann må enheten være varm først over tid? Det er flere måter en elektrisk feil kan starte en brann. Enheten kan ligge inntil treverk, og selv om varmen er lavere enn anntennelsestemperatur så kan det bli brann til slutt. Matrialer blir pyrofyre. Varmen kan utvikles pga for høy strøm i forhold til materialtverrsnitt. Eller dårlig kontakt, f.eks en løs skrue. Skruer løsner etter hvert pga oppvarming og avkjøling. Noe av det farligste er et ledningsbrudd som gir serielysbue. En lysbue gir ekstremt høy temperatur. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Begynner å bli bedre svar nå ja. Men jeg mener det er slik strømkabel bør ha under 70 grader tempratur. Men PVC plast ofte bør ha under 105 grader for å ungå smelting. Men vet noen her om plasten begynner å brenne i hvis det kommer flamme in nærheten er det brukt feil plast? Enheten skal smelte og gi PVC gass hvis plasten er trygg som til slutt fører til kortsluttning? Men gassen er farlig å puste inn så vidt jeg vet. Har noen enkel tips hvordan man enkelt kan finne ut hvordan koblingene er farlige? Da særlig overlasting er farlig uansett om det er falske varer eller dårlig laget. Endret 4. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Vanlige PVC-isolerte kabler i hvert fall i fast installasjon skal planlegges og utføres på en slik måte at 70 grader celsius er maks ledertemperatur. Etter dette begynner det å bli farlig. Måten du ser etter feil i koblinger på er under belastning med et termometer, gjerne et termografikamera slik man ser mer konkret hvor det blir varmt. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Hadde heller kjøpt en tilsvarende bryter i Norge, iallefall når den fra kina ikke har skru eller skikkelige klemmer.. http://m.clasohlson.com/no/Ledningsbryter-1-polet/32-4934 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Har noen enkel tips hvordan man enkelt kan finne ut hvordan koblingene er farlige? Da særlig overlasting er farlig uansett om det er falske varer eller dårlig laget. 1. Ikke Kina-greier 2. Bruk er innenfor spesifikasjoner 3. Koblingen er utført av noen som vet hva de holder på med Uansett, hvorfor er en lampe på grenkontakten soml yser et problem, de lyser da ikke så sterkt? Å teipe over bryteren med elektrikerteip f.eks vil jo være en mye bedre løsning enn hva du tenker på nå, synes jeg Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Overbelastning både med tanke på strømstyrke og spenningsverdier kan medføre brannfare. Selvfølgelig også kortsluttninger. Det som også er farlig er kontakter og brytere med dårlig kontakt. Eksempelvis så vil gamle slitte veggkontakter gi en dårlig forbindelse i mot moderne støpsler med tynne pinner (Europlugg). I et punkt med dårlig kontakt så oppstår det varme. Denne varmen øker med økende strømstyrke. Det samme kan skje dersom ufaglærte har skrudd fast kablene dårlig, eller brukt ledere med flere kordeller og ikke satt på kabelhylser eller kabelsko. Men også typiske Kinabrytere eller grenkontakter kan gi dårlig kontakt. Husk at produsentene i Kina kan produsere både gode og billige produkter. Det som selges fra privatpersoner via eBay er ofte billigprodukter som ingen seriøse importører vil tørre å typegodkjenne i Norge. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 Men vil man merke det hvis kabelen sitter dårlig eller gir dårlig kontakt? Er problemet da platen blir svidd eller veldig varm? Derfor bruker de varmebasert kamera elektrikkerne for å finne ut av dette? Så hvis ikke varme er noe problem bør jeg 99% sansynlighet være trygg? Selv om dette kan skje over tid og bli verre med tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå