Gå til innhold

Problemer med farger via s-vhs

Sir Smokealot

Anbefalte innlegg

jauv. eksperimenter litt med signaltype (svideo/composit) og pal instillinger.  På kortet på laptopen min må jeg kjøre en pal instilling som jeg husker hva heter i farten for å få farger med scart adapter (den heter ikke f.eks PAL-N men PAL-NCBJ elns. altså flere bokstaver bak).

Det endte opp meg at jeg kjøpte med en "color fix" svideo kabel. En lite mellomledd du bruker mellom svideo kabelen og scart adapteren. Mycket snedig sak som kosta ca 120kr elns. Får farger uansett tv-aparat med denne :D

Smokealot, jeg tror DJ-JK er inne på noe her....

selvsagt er jeg det :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må jeg må få si noe...

Selv om fjernsynet ditt ikke har en S-Video-inngang, betyr ikke det at det ikke støtter S-Video. På noen apparater, deriblant mitt, må man velge innsignaltype på selve SCART-inngangen, velger man kompositt og dytter inn S-Video, får man svart/hvitt.
LG-TVer (som trådstarter har) har svært sjelden (aldri..?) s-video via scart. Hvis TV er en 20" støtter den ikke s-video.

hilram: Hvis du har erfaring med videoredigering, burde du vite at S-VHS er en videomaskin/kassett-type. S-Video derimot, er noe helt annet.
Hmmm... Skal vi være veldig korrekte, så kaltes det faktisk S-VHS-plugg / -kontakt til å begynne med. Fordi S-VHS var eneste system som ga vesentlig bedre oppløsning enn VHS. Når Sony senere lanserte Hi8 ble standarden "omdøpt" til s-video.

Som Ducky sier så skal det i SW til de fleste GF-kort er det mulig å velge composite på s-videoutgangen. Det skal løse problemet. Eller så vil en "color-fix" ("s-video til composite"-overgang) også kunne løse problemet.

Lenke til kommentar
Her må jeg må få si noe...

hilram: Hvis du har erfaring med videoredigering, burde du vite at S-VHS er en videomaskin/kassett-type. S-Video derimot, er noe helt annet.
Hmmm... Skal vi være veldig korrekte, så kaltes det faktisk S-VHS-plugg / -kontakt til å begynne med. Fordi S-VHS var eneste system som ga vesentlig bedre oppløsning enn VHS. Når Sony senere lanserte Hi8 ble standarden "omdøpt" til s-video.

S-video -signal (Y/C)

S-video eller S-VHS signal som noen kaller det er i bruk på en rekke produkter. Det ble første gang tatt i bruk sammen med S-VHS spillere. Et S-video signal består av et avskilt luminanssignal og et fargesignal. Bokstaven "S" betegner at signalene er separate, denne tilkoblingen kalles derfor også Y/C kontakt. Velg alltid S-video signal isteden for kompositt signal da du unngår Y/C forvrengning. Hi8, S-VHS, DVD, Laserdisc spillere og noen skjermkort har utgang for S-video. Signalet overføres som regel med en S-video kabel, men man kan også bruke SCART kabel.

Hvis tv'n din ikke støtter s-video signaler så må du ha en sånn "color fix" som dere kaller det for å blande sammen signalene luminans (sort/hvitt) og krominans (farger) til ett signal (det man kaller kompositt).

Lenke til kommentar

Det der var jo en herlig sammenblanding av begreper. Kabelen som brukes til S-Video er en 4-pins (Mini)DIN, og DIN-kabler har svjv eksistert lengre enn S-VHS.

S-Video er navnet på signaltypen hvor krominans og luminans er splittet, i motsetning til kompositt, hvor de går i ett. Oppløsningen spiller ingen trille, sånn sett.

LG-fjernsyn har jeg ingen greie på, så det er meget mulig at det ikke støtter S-Video. Sånn sett kunne TS godt skrevet ned flere detaljer om utstyret sitt.

Uansett synes jeg det virker unødvendig å kjøpe denne snedige tingen for å fikse et problem som tydeligvis har vært løst tidligere.

Lenke til kommentar

Det der var jo en herlig sammenblanding av begreper. Kabelen som brukes til S-Video er en 4-pins (Mini)DIN, og DIN-kabler har svjv eksistert lengre enn S-VHS.

Det jeg mente, var at den 4-pins mini-DIN-pluggen som vi idag kaller s-video, ble kalt S-VHS-plugg da S-VHS ble lansert. Og det begynner å bli lenge siden.

Uansett synes jeg det virker unødvendig å kjøpe denne snedige tingen for å fikse et problem som tydeligvis har vært løst tidligere.

Helt enig!

..og etter litt "fikling" fikk jeg farger via s-vhs på min LG-tv.
Hvorfor ikke gjøre det samme igjen?

Det er litt rart; leser stadig at folk "fikler", "roter" o.l. med innstillinger. Noen skriver: "..vet ikke hva jeg gjorde, men plutselig virka det.". Er det så mange som ikke vet hva de driver med? Som ikke vet hva de velger når de huker av / velger i innstillinger?

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Jøss! Hva dere vet...

Pc-skjermen er på "plass" igjen nå, så nå finner jeg nok ut av det-)

Før mandag...ellers blir d "colour fix" !

""Mr.D:Hvorfor ikke gjøre det samme igjen?"" husker du\vet du alt ??

Sitter å prøver på det nå :-))

Med "fikling" mener jeg : Det kunne trygt vært enklere å sette opp 2 skjermer da mange sikkert har d tilgjengelig idag. Sammenlign med usb-enheter fex. pluggåplay! ikke pluggåpray....?

Men MrD, jeg hadde jo farger før? På 21"LG-tv altså.

Lenke til kommentar
""Mr.D:Hvorfor ikke gjøre det samme igjen?"" husker du\vet du alt ??
Jeg vet absolutt ikke alt. Men hvis jeg sliter med et lignende problem og løser det, prøver jeg å huske det og lære av det. Det kan være kjekt å ha når man f.eks. formaterer eller skal hjelpe andre.
Men MrD, jeg hadde jo farger før? På 21"LG-tv altså.
Som både andre og jeg har foreslått: Tror løsningen ligger et sted i avanserte innstillinger til skjermkortet. Nesten alle GF-kort har et valg for s-video eller composite / sammensatt video.
Lenke til kommentar

Vet ikke eksakt hvilket kort du har, men prøv dette som funker på noen ti4600:

Gå inn på avanserte instillinger, velg nView. Der finner du (forhåpentligvis) Device Settings. Velg Select Output Device. Der skal du kunne velge Auto Select eller helst Composite Video.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Jeg "slet" ikke den gang og tenkte derfor ikke på at d kunne bli et "problem"... men du kan stole på at når jeg først løser d, vil jeg huske d til en annen gang.

Ja jeg mener og at det skal være mulig å velge kabel, rett under der man velger signal-format ? Mener det sto så i instruksjonsboka. (som jeg ikke finner, lol) Men som jeg nevnte tidligere, jeg finner ikke d på noen av mine "tab'er".

Lenke til kommentar
hva er det egentlige navnet på en slik "color fix" kabel?

Det er det de kaller en s-video til compositt overgang. Kan veldig enkelt lages selv.

Over til topic så høres det ut som løsningen er det flere har nevnt her, endre utdataformat til kompositt, dvs sette signalet du sender gjennom s-video kabelen til kompositt signal, slik at tv'en får et signal som den kan bruke. De fleste nyere skjermkort kan svjv gjøre dette.

Lenke til kommentar
hva er det egentlige navnet på en slik "color fix" kabel?

Det er det de kaller en s-video til compositt overgang. Kan veldig enkelt lages selv.

Over til topic så høres det ut som løsningen er det flere har nevnt her, endre utdataformat til kompositt, dvs sette signalet du sender gjennom s-video kabelen til kompositt signal, slik at tv'en får et signal som den kan bruke. De fleste nyere skjermkort kan svjv gjøre dette.

nei? jeg har en "svideo til komposit" overgang, og det innebærer jo en svideo kontakt i ene enden og en komposit hunnplugg i den andre...

eller går disse begrepene om hverandre?

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig at du kan det tror jeg. Jeg har Ti4200 med siste driverene og har ikke mulighet for å velge kabeltype. Mulig det kommer an på de forskjellige kortprodusentene altså men på mitt Gainward kort så er det ikke sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...