torest Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Testene begynner neste år.Verdens første førerløse passasjerferge kan gå over en kanal i Trondheim Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hvorfor så komplisert system med lading, batterier og motor om bord? Dette er jo en utmerket strekning å dra en kabelferge med kabel langs bunnen og motor trygt fastmontert på land. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Tjæ, kjedelig om en seilbåt med litt mye kjøl ikke er klar over at ferga har en kabel. Måtte i tilfelle tjoret ferga fast i en "vogn" som gikk langs bunnen i et slikt kabelarrangement. Ellers er det jo ikke så dumt at man prøver ut ny og "skummel" teknologi et sted med begrensede muligheter for katastrofale konsekvenser ved totalhavari. Lenke til kommentar
Arnt Solheim Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hva er nytt med dette? Det har jo vært førerløs ferge mellom Nord og Syd Koster i årevis 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 (endret) Tjæ, kjedelig om en seilbåt med litt mye kjøl ikke er klar over at ferga har en kabel. Måtte i tilfelle tjoret ferga fast i en "vogn" som gikk langs bunnen i et slikt kabelarrangement. Som om det ikke var åpenbart så må selvsagt kabelen ligge dypere enn det dypeste noen kjøl kan stikke i det området. Og jeg tror ikke det skal så voldsomt mye til for det er ikke akkurat cruiseskip som snirkler seg opp og ned kanalen. Vil gjette på at dypeste kjøl stikker ca 3 meter ned. Grunneste punkt i innseilinga er 2,5 meter (under lavvann). Tidevannsforskjellen er ca 2 meter så på høyvann vil ingen båter med mer enn 4,5 meter dyp kjøl komme seg inn i kanalen. Kanalen er ca 5 meter dyp (under lavvann) der ferga er tegnet inn og på hver side må det være en grei sak å mudre litt (det er antagelig mudder og grus-bunn) for å få jevnt 5-6 meters dyp helt inn til kaia på hver side. Endret 2. november 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hva er nytt med dette? Det har jo vært førerløs ferge mellom Nord og Syd Koster i årevis De mener sikkert "første førerløse ferje uten kabel". Det er i alle fall ikke verdens første førerløse ferje.Dårlig overskrift! Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hva er nytt med dette? Det har jo vært førerløs ferge mellom Nord og Syd Koster i årevis Det er en kabelferge. Lenke til kommentar
okhustad Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Som alle de andre allerede har påpekt. Føreløse ferjer har man hatt lenge. Høres ut som man legger opp til ekstremt kompliserte systemer for å gjøre en veldig enkel jobb. En veldig akademisk tilnærming :-) Lenke til kommentar
Roger Birkeland Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Som alle de andre allerede har påpekt. Føreløse ferjer har man hatt lenge. Høres ut som man legger opp til ekstremt kompliserte systemer for å gjøre en veldig enkel jobb. En veldig akademisk tilnærming :-) No kan ein vel heller sjå på dette som eit steg på vegen får å ta førarlause båtar ut i andre farvatn, enn berre det å krysse ein kanal. Det er ikkje alle stadar kabelferjer vil vere så praktiske. Akademisk, sikkert, men ein stad må ein begynne. Blir tilsvarande med til dømes Tesla og andre førarlause bilar. Upraktisk med kabel Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hva er nytt med dette? Det har jo vært førerløs ferge mellom Nord og Syd Koster i årevis De mener sikkert "første førerløse ferje uten kabel". Det er i alle fall ikke verdens første førerløse ferje.Dårlig overskrift! trådløs ? Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hvordan skal dette løses da? Når vi har søkt om disp forskjellige STWC kurs for å kjøre over et sund til en hytte har det ikke vært mulig ,selv om fører har hatt D5L Quote: Sjøfolk på skip som kan føre 12 eller færre passasjerer uten passasjersertifikat skal, uavhengig av skipets størrelse, ha gjennomført og bestått kurs i passasjer- og krisehåndtering. I tillegg skal fører av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre ha helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring. Fører skal minimum inneha Begrenset Operatørsertifikat, ROC (Restricted Operator's Certificate), men kan ha SRC (Short Range Certificate) (VHF) sertifikat dersom fartøyet kun opererer i fartsområde 4 eller mindre. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Om der verken er fører eller sjøfolk så er vel problemet løst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå