Gå til innhold

DEBATT: Er Innovasjon Norges strategi riktig for norsk næringsliv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg hører navnet Innovasjon Norge tenker jeg på Nofas og andre konsulenter som lever fett av å finne på flotte argumenter og skrive fine søknader om tildeling av pengene. Det er nok ikke få prosjekter som er blitt sminket for å øke sannsynligheten for å bli tildelt penger:

http://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/drar-inn-60-mill-paa-aa-skrive-soeknader-til-staten-for-andre/21094051

Lenke til kommentar

Problemet er mer fundamentalt enn som så, og alle aktører nevnt i artikkelen er en del av det.

 

Det legges frem som en selvsagthet at det er markedet som skal plukke ut fremtidens vinnere. Og det er det jo. Men like selvsagt bør det være at det er det samme markedet som skal velge hvem som får finansiering i første omgang. Disse to går jo hånd i hånd.

 

Når et offentlig organ sitter og deler ut andres penger, uansett etter hvilke regler, så forskyves konkurransesituasjonen på det helt grunnleggende plan, der innovasjon og etablering foregår.

 

Paradokset som er lite forstått, er at terskelen for innovasjon og etablering øker når en utvalgt gruppe blant disse nyter godt av statlig finansiering. De som ikke er blant de utvalgte risikerer å aldri komme seg frem til markedet for å felta i konkurransen, fordi kostnadene drives opp av det offentlige tildelingsapparatet.

 

Finansiering på alle nivå må overlates til markedet selv. Først da er det markedet som plukker ut fremtidens vinnere.

Lenke til kommentar

La meg kommentere følgende. Disse bedriftene ville ikke fått støtte av IN eller Forskningsrådet når de var i startfasen:

 

Google, Facebook, snapchat, youtube, finn.no, tinder, linkedin og en drøss flere.

 

Dette er store innovasjoner som startet med stor risk og med en modell som passer inn i den bedriftssentriske modellen som de legger opp til. Problemet er at IN ikke kjenner igjen innvasjon. Selve grunnkonseptet Innovasjon er å tenke nytt, DVs at mest sannsynlig kjenner ikke hvitsnippene som styrer midlene igjen innovasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DVs at mest sannsynlig kjenner ikke hvitsnippene som styrer midlene igjen innovasjonen.

 

Er det fordi de er "hvitsnipper" at de ikke kjenner igjen innovasjon, tror du? I så fall, er det bare et spørsmål om å ansette de rette folkene i Innovasjon Norge? For eksempel folk som har plukket vinnere før og vist at de har nese for sånt.

 

Eller kan det være sånn at det ikke er mulig for en gruppe mennesker, uansett sammensetning og bakgrunn, å forutse hva andre mennesker foretrekker? Dvs. markedet er uforutsigbart.

 

Folk som lykkes, klarer sjelden å gjenta det, fordi det ikke var avhengig av dem, men av markedets valg. Folk som lykkes gjentatte ganger, misslykkes oftere enn de lykkes. Det er her snakk om å kjenne markedets rolle, og benytte seg av markedets prosess i utvikling av produkter. Å lykkes handler ikke så mye om din dyktighet til å treffe, men om din dyktighet til å endre dine produkter i en dynamisk prosess med markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...