benjamin84 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Kjæresten min hadde forspiel her om dagen, og laptop'en, som stod åpen, fikk ta del i drikkingen... tastaturet tok støyeten, og mengden øl er beskrevet som "en liten skvett", men det resulterte i en del døde taster (ASD og de borti det hjørnet, inkludert Caps og Shift). Ifølge Dell er det ikke no annet å gjøre enn å kjøpe nytt tastatur, men jeg nekter å tro at litt øl kan ta fullstendig liv av et tastatur. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger på hvordan å rense tastaturet uten å påføre det ytterligere skade Laptop'en er en Dell 500m Centrino sak. Alle ideer (gjerne med en "jeg prøvde det og det funket fint" historie) mottas med takk Hilsen Benjamin Lenke til kommentar
chessguy Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg tror du skal være sjeleglad for at ikke mer enn tastaturet gikk i stykker.. Lenke til kommentar
knut Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Øl er som kjent ikke spesielt godt likt av elektriske komponenter. Det er mange mobiltelefoner, forsterkere, cd spillere og datamaskiner som har tatt kvelden på grunn av det. Siden det bare er tastaturet som er gåent har du en mulighet. Det er da mulig å få løs tastaturet. Ta løs alle knappene og rens alle tilkoblingspunktene. Selv om dette ikke skulle funke er ikke et tastatur dyrt iforhold til å skifte ut hovedkort eller andre vitale deler av systemet. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 får vente til alkoholen har gått ut av systemet Lenke til kommentar
esk Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Pell ut tastaturet, rengjør det med teknisk sprit eller isopropanol, la det tørke og sett det inn igjen. Det er godt mulig du har flaks Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 putt en paracet, og en "vekk i morgen" i CD-ROM'en og lukk igjen.. ellers kan du jo prøve som nevnt ovenfor å angripe tastaturet med isopropanol.. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 eneste tipset jeg kan komme på på er å bygge en tidsmaskin Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Kjenner en som fikk dyppa mobilen i et øl glass (aner ikke hvordan han klarte det..) og den fungerte ikke akkurat bra. Vi tok ut batteriet, dyppa den i isopropanol og lot den tørke. Den fungerer fint i dag. Jeg vil ikke anbefale å dyppe hele tastaturet, men ta det ut og rens det, isopropanol er vidundermiddel mot øl. Lenke til kommentar
idoldavid Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 CRC eller noe annet rensemiddel som f.eks sprit funker. fjern alle tastene, det gjør du ved å 'vippe dem opp', pass på så du ikke knekker dem for da sliter du. du får kjøpt CRC på enhver bensinstasjon. men hvis ikke det skulle funke kan du f.eks dynke hele tastaturet i rødspritt, la det ligge i ett par timer så finner du fram en oppvask børste som du børster alt sølet vekk med, lar det ligge i tørk lenge nok, ville annbefalt en times tid hvertfall.. sjekk at det ikke er noe øl-søl igjen så er det bare å prøve.. øl kan umulig ødelegge tastaturet så lenge du får fjernet det , men hvis du ikke klarer det koster ett nytt tastatur til din dell 500m 620kr inkl moms og frakt ifra dell Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Hvorfor finnes ikke "angre-knapp" i det virkelige liv? Det hadde vært noe.... Moben min (Siemens M50) tok kvelden av samme grunn. Prøv elktrorens eks. fra biltema (spray) Endret 29. november 2003 av JEG76 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 "jeg fikk øl på lappisen" "vask bort med sprit" Veldig bra. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 "jeg fikk øl på lappisen""vask bort med sprit" Veldig bra. Det er sannsynlegvis eit godt tips. Det er alt det andre klisset i ølen som festar seg og lagar krøll. Lenke til kommentar
shorin Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Nå har ikke jeg peiling på tastatur på bærbare pc'er,men hvis prinsippet er noenlunde samme som da jeg sølte ca.1dl.vann i mitt MS Wireless Natural,så kan du jo skru det opp.Garantien gjalt ikke for min del Inne i tastaturet (mitt)er det 3 lag med litt tykk plast folie som alle elektroniske "banene" går på fra knapp til knapp,og ender i ett lite grønt print board i den ene kanten av tastaturet. Sjekk alle banene etter sorte merker,rettere sagt "sot-merker",nærme dette printbordet(med størrelse på ca.4x2CM i mitt)Hvis du finner noen sotmerker kan du spør noen du kjenner på ett elektronikk/instrument verksted om å låne en glassfiber børste.Dette er rett og slett en bundt med glassfiber-fiber som er teipet sammen,ser ut omtrent som ett 5mm.bor i størrelse. Puss vekk eventuelle sorte merker(sot-pga.kortsluttning av strømførende ledere),skru deretter alt sammen igjen. Lykke til,klarte å redde mitt tastatur med å gjøre dette, men som sagt har ikke peil.på bærbar Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Folo Skrevet 29/11/2003 : 00:58 får vente til alkoholen har gått ut av systemet Ellers kan du vente til dagen "derpå" og reparere med _mer_ øl! Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Slo ca 1l cola over Microsoft Cordless Desktop PRO tastaturet mitt, ristet ut alt som ville renne ut, fortsatte å bruke det i 2-3 minuetter før det blei litt uforutsigbart (det begynte å skrive remser med forskjellige bokstaver som og ble generelt forstyrrende). Dusjet det godt i lunket vann, satte det på høykant i en uke (tørke) og det funker like fint den dag i dag. Dersom du klarer å få av tastaturet på laptopen din så tror jeg ikke vaskeprosessen er noe du skal engste deg for - bare sørg for at alt blir tørt igjen Lenke til kommentar
idoldavid Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) "jeg fikk øl på lappisen""vask bort med sprit" Veldig bra. hei du som tror du kan alt kanskje du ikkke har fått med deg dette men sprit er det som renser slikt best. til dere andre: er forskjell på ett ordinært tastatur og det som er i laptoper. men gjør som jeg sa først så vil det komme til å fungere igjen Endret 29. november 2003 av idoldavid Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Tastaturet mitt har også fått smake øl ved et par anledninger, riktignok ikke bærbar, men det overlevde overraskende lenge. I lengden likte det dessverre ikke øl, og det måtte begraves... "En liten skvett" i mitt tilfelle var da et helt glass.... Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 castrol electro clean er alle tiders produkt til å rense elektriske komponenter Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 "jeg fikk øl på lappisen""vask bort med sprit" Veldig bra. hei du som tror du kan alt kanskje du ikkke har fått med deg dette men sprit er det som renser slikt best. til dere andre: er forskjell på ett ordinært tastatur og det som er i laptoper. men gjør som jeg sa først så vil det komme til å fungere igjen Hei du som kommer her og er negativ og tror du vet alt når du trodde at jeg ikke trodde at sprit ikke hjelper. Selvsagt er sprit bra til dette, og jeg har aldri sagt noe annet. At det var litt morsomt var mitt poeng, men neste gang du har lyst til at jeg skal forklare deg slikt som dette så er det bare å gi meg en PM. Som du selv fant ut så vet jeg alt. Lenke til kommentar
JMW Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Pell ut tastaturet, rengjør det med teknisk sprit eller isopropanol, la det tørke og sett det inn igjen. Det er godt mulig du har flaks Har gått bra på denne måten før ja...hehe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå