Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selge eller leie ut leilighet

SSH

Anbefalte innlegg

Jeg eier en leilighet som er taksert til 2,9 mill, har 1,1 mill i lån på den. Vi ser oss nødt til å flytte pga mobbing på skolen. For tiden er jeg på arbeidsavklaringspenger, for så gå over til 50% ufør og jobbe 50%. Mitt spørsmål er om det lønner seg å leie ut leiligheten (leie ligger på 13000-15000) eller selge. Lignende leiligheter i borettslaget går for 3 mill og oppover. Grunnen til at jeg tenker på å selge er at da vil jeg sitte med en god del egenkapital når jeg igjen kan søke lån. Samt at jeg har behov for førerkort og bil og da vil jeg ha mulighet for å finansiere det.

Håper noen tar seg tid til å svare☺

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vær oppmerksom på at utleie genererer skatteplikt når du leier ut mer enn halvparten av boligen eller ikke bor der selv.

Dersom du selger etter å ha bodd der selv i mindre enn 1 år de 2 siste årene, må du betale skatt av fortjenesten ved salget (fra din kjøpspris), og dersom du selger med tap vil du få fradrag for tapet.

Lenke til kommentar

Tenker man kortsiktig så er salg greit nok, tenker man langsiktig så er det en god ekstrainntekt som vil mer enn betale seg over tid. Siden du har så lite lån så er det for meg en "no-brainer". Du får nok også et lite lån for å ta lappen hvis du har sikkerhet i leiligheten og som Salvesen skriver så får du sikkerhet, som alternativ til egenandel, i leiligheten når du skal ta nytt huslån. Jeg er ganske sikker på at sikkerheten er taksten minus lånet, men leieinntektene tas også med i beregningen.

Men, det er greit å ta med avstand i beregningen. Skal du flytte så langt unna at det nesten er umulig for deg eller noen andre å ta en "inspeksjon" i ny og ne så er det litt dumt å leie ut. Du bør klare å dra dit relativt raskt hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Her vil det nok være rettslige hindringer som er i veien for utleie. Utleie av borettslagsleilighet krever som hovedregel styrets samtykke, og de færreste styrer liker utleie på grunn av vanskelighetene det skaper.

Du må sette opp et budsjett med inntekter og (fradragsberettigede) utgifter. Du vil i praksis antagelig måtte legge av 2-4k til skatt hver måned, avhengig av størrelsen på og sammensetningen av felleskostnadene.

I tillegg må du tenke over det administrative, og, som SGND er inne på, "plunder og heft"-faktoren. Det er en del arbeid involvert i å være utleier. Mye av dette kan settes ut, men det koster penger. Skal du leie ut før du uansett vil selge må du også regne med at det er en del vedlikehold som må tas etter at leier flytter ut men før salg kan skje. Siden du går på AAP vil NAV også kunne fatte interesse i det hvis du plutselig bruker mye tid på å administrere et utleieforhold som går skeis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...