tigerdyr Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Jeg fikk tak i to MAX3002 IC'er som jeg ønsket å bruke for å konvertere signaler fra 5V til 3,3V, men jeg sliter med å få det til å fungere. Mulig jeg har ødelagt de for alt jeg vet, men er det noen som har brukt en slik før eller kjenner til en tilsvarende IC som er å anbefale? Når det gjelder 3002'ern, så koplet jeg +5 til Vcc, +3,3 til VL og en og +5 til ett av I/O Vcc og hadde da forventet å kunne avlese +3,3 på tilsvarende VL pin, men ingenting skjer - samme resultat for samtlige kanaler, så der er sikkert noe fundementalt jeg overser / ikke skjønner. Endret 1. november 2016 av tigerdyr Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Hvordan har du koblet EN input? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Har du lagt EN-signalet høyt (dvs koblet til en spenning mellom VL-0.4 og 6 volt)? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. november 2016 Forfatter Del Skrevet 2. november 2016 Har du lagt EN-signalet høyt (dvs koblet til en spenning mellom VL-0.4 og 6 volt)? Jeg koblet den sammen med VL slik den er 3,3. Jeg var noe usikker på nettopp det der, men fant et diagram for et annet prosjekt som viste at det hadde de gjort, så jeg gjorde det samme. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. november 2016 Forfatter Del Skrevet 4. november 2016 Fikk tak i en SN74LVC245A i en bredboard-venlig pakke som funket med en gang (5 -> 3,3) med et greit signal opp til 4-5 Mhz og det holder for min del. Oversetting motsatt vei kan nok bli et problem, men det er i det minste en start. Har bestilt en socket adapter til TSSOP som skal passe til MAX3002'ern i tilfelle det viser seg å være mine dårlige lodde-egenskaper som har skylden for at de ikke funker. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 3.3 -> 5.0V kan gjøres med f.eks 74HCT245 eller 74ACT245. Se hva Vih er angitt som i datablad for en gitt Vcc, i dette tilfellet Vih = 2V ved Vcc = 5v, så input på 3V blir tolket som høy og kommer ut som 5V signal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå