AverageBrain Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Hei! Så her sitter jeg med en innlevering til imorgen og sitter litt fast med de to første oppgavene. De lyder slik: Oppgave 2) La T være tida målt i måneder mellom hver gang det utstedes et flomvarsel i et distrikt. Anta at sannsynlighetstettheten er gitt ved f(t) = 0,5 * e-0,5t for t > 0. a) Hva kalles fordelingen til T? - Her tror jeg det er binomisk fordeling, men er usikker. Finner ikke noe fra tidligere forelesningner heller =/ og b) Hvor lenge må man regne med går mellom to flomvarsler? Om det skulle brukes hypotesetesting, er det spesifisert at signifikansnivået = 5%. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
AverageBrain Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Oppdatering: Fått vite at det er eksponentialfordeling. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Burde være nok med en "AverageBrain" for å løse den der. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jeg burde kunne dette, men har ikke tid til å sette meg ned med det akkurat nå. Anbefaler deg å se i gamle eksamensoppgaver. Du finner garantert en oppgave som ligner. Kjapt forsøk ved hjelp av Løvås: Du har som kjent en eksponentialfordeling. Det bør du forstå ved å studere uttrykket og det faktum at TID er en faktor (da er det ikke et binomisk forsøk). f(t) = 0,5 * e-0,5t for t > 0. Faktoren 0,5 tilsvarer den greske bokstaven lambda. Altså lamba = 0,5. I en eksponentialfordeling er forventningen E(T) = 1/lambda. Dvs, 1/0,5 = 2. E(T) = 2 Man kan altså forvente at det går to måneder mellom HVERT flomvarsel. Det skulle vel da bety 4 måneder mellom to flomvarsel. Aner ikke om dette er rett på stående fot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå