blomsterhjerte Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 hei:) treger hjelp ti dette her: hvordan regne ut dette integral:sliter med noen av integral frå oppgåva, og her er noen av dei som jeg ikke får til :integral: 3Inx/x^2 dxintegral: e^x/3 xdxintegral: x cos(x/5) dx ----> jeg har prøvde på dette og får 1/2 *x^2 sin(-5x)+c vet ikke om det er rett?? er dette rett???håper noen kan hjelp meg Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Det siste integralet ville jeg substituert u inn for x/5 slik at du/dx=1/5 Da kan du skrive integralet i form av u og du da vil integralet se slik ut, med konstantleddet på utsiden: Nå kan du løse integralet ved hjelp av delvis integrasjon, hint: f'=cos(u) og g=u slik at f=sin(u) og g'=1 delevis integrasjons formel: ganske sikker på at svaret blir dette etter at du har substituert tilbake for u: For integral 1 må du også bruke delevis integrasjon. integral 2 vet jeg ikke hvordan løses, men det kan skrives med 1/3 på utsiden av integralet slik at du integrerer opp e^x/x Endret 1. november 2016 av fixxit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå