Gå til innhold

Ekstern blu-ray spiller ikke til salgs?

Abigor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo men så skal det kobles til pc da. Har en PS3 og spilleren er god, men nå er det også snakk om å streame filmer, surfe, administrere filer og da duger ikke noe annet alternativ.

Du kan få en standalone blu-ray spiller til 500 kr, mens en ekstern spiller til pc koster gjerne over 1000kr? Og da gjerne av ukjent merke som nevnt over?

Lenke til kommentar

Ikke veldig oppløftende med første treff på over 1200 kroner. Og det meste andre virker som er 5,25" interne lesere eller bare dvd-spillere. Billigste som finnes i Norge idag er 699kr + porto. Det synes jeg er dyrt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Tror prisen er en refleksjon på mangel på interesse fra forbrukerene for bluray til PC bruk. Samt at hver spiller/brenner koster lisenspenger til Sony og de andre gnomene som har © og patenter på BD og komprimeringsstandardene. Men også fordi store harddisker er blitt fantastisk billige, minnepinner er kjappere og billige, offsite backup med dropbox o.l. - Alt dette har drept hjemmebrukeres interesse for å "brenne" backup av bilder, hjemmevideoer og piratvideo på skive. Samtidig har Netflix/HBO/... tatt over mer og mer marked fra skive-mediet. Summen blir at få produsenter gidder snekre sammen et slikt produkt, få kjøper det, og prisen forblir relativt høy. Men at du synes 699,- er dyrt må du nesten stå for selv. Er bare 100,- mer enn COD4 for PS4 f.eks.

(dette minner meg på at jeg kjøpte en bluray spiller/skriver til PCen for to år sida som fremdeles ligger nedpakket :-) )

Lenke til kommentar

Jo det er et godt poeng, men synes det blir veldig feil å skulle ha en media-pc som ikke kan spille blu-ray. Særlig fordi nedlasting og streaming av filmer er i et helt annet kvalitetssjikt. En film på blu-ray er flere titalls gigabyte stor, hd-master surround osv. Tviler på at Netflix eller andre kan tilby det.

Lenke til kommentar

Og det er helt umulig å bruke en intern bluray?

Nei, men er jo litt kjedelig å skulle gå en omvei gjennom andre rom og dører for å sette i en disk. Alternativet er å ha en stor bråkekasse på tv-benken. Ingen av delene er særlig elegant.

Jeg lekte med tanken på å ha en slik usb-hub.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kvaliteten er ganske overkill på Blu-Ray. HEVC (x265) på 1,5 Mbit er rimelig bra. Testet selv å encode i Handbreak.
Nå vet jeg ikke nøyaktig hva Netflix har som standard ved høy nok stabil båndbredde hos mottakeren, men det er temmelig godkjent kvalitet for folk flest. AAC lydkodecen kan også greit sammenlignes med DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD. Forskjellen er rimelig flisespikkeri sett fra et konsumentsynspunkt. Det er andre faktorer som er et problem lenge før dette utgjør noe nevneverdig. Sitter du klistret til en LaCie monitor i et 100% mørk rom med Stax hodetelefoner på perfeksjonistisk materiale en dag du er i toppform og i tillegg er godt trent finner du sikkert en og annen nøyanse, men var det verdt det ?

Lenke til kommentar

Selv om AAC (som netflix bruker) er bra nok, er den ikke bra nok ved enhver bitrate. Netflix bruker en latterlig lav bitrate. Jeg synes i hvert fall at lyden der er meget dårlig. Den er dessuten bare i to kanaler. Om man har surround-anlegg er det ikke flisespikkere å ville ha surround-lyd.

Bildet på netflix med vanlig HD-plan er heller ikke bra nok, og ultra HD har jeg ikke båndbredde til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...